Elefanttivalkosipuli ( kesäpurjo ), Allium ampeloprasum

Kopioin tähän viestin (30.12.2015) jossa nimim. Kesänlapsi kertoo elefanttivalkosipulin siemenkylvöstä :

"minä kylvin elefanttivalkosipulia viimetalvena. Jätin hankikylvöiksi tarkoitetut lavat imemään kosteutta muutamaksi päiväksi saunan lattialle. Sitten tulikin kova flunssa, ja kylvöt odotteli viikon lattialla. Ensimmäiset elefantit olivat itäneet salaa siellä lattialla. Kiikutin kylvöt kasvariin, ja nakkasin lunta päälle. Sisälle jätin itäneet, jotka kuolivat melko nopeasti. (Niistä tuli lötköjä, jotka sitten lössähtivät poikki). Kasvariin viedyt alkoivat itää samointein, kun purkit sulivat. Ulkona oli vielä lunta, ja osassa taimipurkkeja myös. Siellä ne elefantit vaan törröttivät tiitterinä pystyssä. Toukokuussa istutinkin ne jo maahan. Itämisprosentti ei ollu kuin jotain 20- 30% luokkaa, mutta sitäkin innokkaampia olivat itämään ne jotka olivat siihen kelpoisia. devil Itämisolosuhteet siellä saunanlattialla ja lauteilla: Viileä ja kosteahko ilma, lattialämmitys melko pienellä. Aika hämärä. Lämpötilaa en osaa sanoa, kun ei saunanmittaria kummempaa tuolla ole, veikkaan pariakymmentä"

Elefanttivalkosipuleita tänään kurkkimassa kukkapenkistä

kuva

Ja tässä pari maahan laittamatta jätettyä sipulia jotka ruukutin joskus alkutalvesta. Ruukut olleet n. +16...18 asteisessa autotallissa josta nostin ne ulos kuvattavaksi

kuva

Minäkin löysin yhden piipan lavasta! Istutin niitä aika paljon, saa nähdä jos nousee.

Nuo ruukuissa olevat ovat tosi hienoja.

Ihania ja elinvoimaisen näkösiä.

Minulla on aina vaan yksi elefanttivalkkari nousemassa. Se on se jonka sain Pääskyseltä. Muut sieltä englannista, ei yksikään ole vielä noussut pintaan. Tulevana viikonloppuna pitää varmasti varovasti kaivella ja katsoa onko niitä enää olemassakaan vai onko mädäntyneet. Ehkä se lajike ei sitten menesty suomen oloissa....

Riippuu istutussyvyydestä sekä kasvupaikasta onko ne jo nousseet näkyville. Minulla nousi yhdestä penkistä jo lumen ja jään alta kärkiä, mutta toisesta paikasta (kasvulaatikko) ei edelleenkään ole näkyvissä mitään. Siinä ne varmaan on myös syvemmälle istutettuina kuin siinä toisessa maapenkissä. Viimevuotiset (edellisenä syksynä istutetut) kasvoivat myös kasvulaatikossa ja jokainen istukas lähti kasvuun silloin. Toki ne olikin kotimaisia, alkuperä Venäjältä joskus aikoinaan.

Mites teidän elefanteille kävi? Minä pääsin eilen ekaa kertaa käymään etäkasvimaalla ja ainoastaan yksi elefantti on nousemassa. Pääskyseltä saadut sipulit istutin tänne kotiin kukkapenkkiin ja kaikissa kolmessa on jo valtavat lehdet ja kukannuput.

Kasvimaallani oli kyllä talvivalkkareissakin pahat tappiot. Se maa oli ensin litimärkää ja ne kovat pakkaset tuli lumettomaan maahan. Jos vielä siellä elefantteja kasvattelen, niin ne pitää kylmäkäsitellä jääkaapissa ja istuttaa vasta keväällä.

Pääskyseltä saamani kynsi nousi hienosti ja tällä hetkellä rehevä ja kukkii.

Englannista hankitut vain 8 nousi. On aika rimpuloita, mutta annan niille mahdollisuuden kasvaa ja voimistua. Istutin yli 30 kynttä. Tämän epäonnistumisen laitan kyllä talven piikkiin. Syksyllä uusi kokeilu.

kuva

Kitkin elefanttien kasvilavan. Ei ole uusia noussut, eli saldo, 1 megajumbo (Pääskyseltä) ja 8 englantilaista rimpulaa.
Siinä kun kitkin ja muokkasin, löysin ne itämättömät “kynnet”. Kumma kyllä, niissä oli hienot tuoreet juuret, mutta kynnen sisus oli alkanut mädääntyä. Voisiko olettaa että, syksyllä juurtuivat kyllä, mutta kova talvi tuhosi sitten niissä jotain, ja nyt keväällä alkoivat sitten hajota. Näin minä sen tulkitsen. Kynnet olivat miltei valkoiset vieläkin, mutta pehmeitä sisältä.

Neuvoja kaipaan, Pääskyseltä saamani on nyt tässä vaiheessa: tosi iso “siemenkruunu”, kuivuneet lehdet.
Mitä nyt. Jos menisin tavisvalkkarien mukaan, nostaisin ja istuttaisin osan ensi vuodeksi.
Neuvokaa, pliis. Nostanko ja istutan uudelleen, vai mitä?
Pääskynen, huuhuuu? tai joku muu…

Nyt mulla on uusi kokeilu elefanttivalkosipuleiden kanssa. The Garlic Farmilta tuli sähköpostiin tarjous pienistä elefanttivalkosipulin kynsistä. Kaksi 24 kynnen pakkausta sai yhden hinnalla. Samalla tuli sitten tilattua tusina isojakin kynsiä ja neljää sorttia tavallisia valkkareita. Istutin noi sunnuntaina taimipurkkeihin ja vein viileään autotalliin. Pieniä kynsiä ois pitänyt siis olla 48, mutta pakkauksissa olikin yhteensä 59 kynttä.

Minua on alkanut mietityttämään, että onkohan Pääskyseltä edellisvuonna saamani sipulit ja myös hyötykasviyhdistyksen sivuilla kuvatut ollenkaan Alliun ampeloprasumeja vai onko kyseessä jokin muu Allium esimerkiksi Allium giganteum.
Pääskyseltä saamissani lehdet ovat leveimmillään 15cm leveitä ja kasvavat matalalta leviten joka suuntaan varren ympäri. Englannista tilaamillani lehdet ovat kapeampia, kasvavat kuten valkosipulilla vastakkaisilla sivuilla ja muodostavat korkeamman “varren”. Maistelin kummankin kasvin lehtiä ja noissa leveissä lehdissä on mieto valkosipulin aromi, kun taas nuo englesmannit maistuvat purjolle, jonka sukuinen elefanttivalkosipuli onkin.
Jätin Pääskyseltä saamani sipulien sadon nostamatta viime syksynä ja ne ovat selvästi jakaantuneet, kun nyt noita on tupla määrä viimevuoteen verrattuna. Englantilaississa ei ole vielä nuppuja näkyvissä, mutta tarkoitus on jättää ainakin muutama kukkavarsi, kun/jos ne alkavat kukkimaan.

Olen miettinyt samaa kun Genesis, Pääskyseltä sain ison kynnen.
Englantilaisilla sivuilla Elefanttivalkosipulilla lehdet on kapeampi, ja se maasta
työntyvä runko on kapeampi. Minulla se on ranteen paksuinen.
On tämä tapaus “Laukka jotain” mutta epäilen että on
Elefanttivalkosipuli.

Kuva on pariviikon takainen. Nyt koko komeus on yhtä pitkä kun minä ja kaunis tennispallonkokoinen lila kukka.

Tässä tämänhetkinen tilanne, iso kukkapallo, valtavat lehdet ja tosi pitkä.
…koiran säkä n.70cm… kuvakulma vääristää mutta tuo kasvi on korkea…

Genesee, saa tuo olla tuossa, mutta en enää odota mitään syötävää. Toivottavasti jakaantuu, on komea kasvi.

PIentä päivitystä tänne, ennen kuin unohtuu. Nostin Englannista tilaamani elefantit jo kuukausi sitten, kun ne eivät koskaan kukkineet ja varret alkoivat ränsistyä. Sipulit eivät olleet jakaantuneet, mikä kai johtuu siitä, että istutin ne vasta helmikuussa. isoimmat oli tehneet juuriinsa sellaisia ruskehtavakuorisia pikkusipuleita, mistä näitä pystyy kai myös lisäämään. Yhden pienen sipulin söin raakana heti noston jälkeen ja se oli tosi väkevä. Koitan nyt syksyllä istuttaa noita maahan ja suojata paksulla katteella. Suurimmat taidetaan kuitenkin syödä, kun talvenkestosta ei ole varmuutta, niin niitä ei viitsi istukkaiksi uhrata.

tämmöinen tieto löytyi-> Kesäpurjo (Allium ampeloprasum)
(Suomalaisen nimen lähde: Ella Räty & Pentti Alanko (toim.) 2004: Viljelykasvien nimistö. 7. painos. – Puutarhaliitto ry. Helsinki.)

ilmankos elefanttivalkosipuli on kuulostanut koko ajan oudolta: kuvaus ollut oikeanlainen mutta nimi tuntematon.

Kesäpurjo ei taida olla kuitenkaan ihan sama kuin elefanttivalkosipuli. Kesäpurjoksi nimitetään Allium ampeloprasumin villiä kantamuotoa, josta on aikojen saatossa jalostunut viljellyt purjot, elefanttivalkosipuli, aito helmi- tai hillosipuli ja egyptiläinen kurrat.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4purjo
https://en.wikipedia.org/wiki/Allium_ampeloprasum

Sipulien laajasta suvusta löytyy paljon meille tuntemattomia syötäviä kasveja, jotka eivät menesty täällä pohjoisessa tai niiden siemeniä ei ole meillä saatavilla. Nyt mua alkoi himottaan kokeilla noiden aitojen hillosipuleiden kasvatusta. En vaan tiedä mistä löytyisi siemeniä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hillosipuli
https://en.wikipedia.org/wiki/Pearl_onion

Pitääpä laittaa pientä päivitystä tänne, koska tänävuonna sain kasvatettua ihan jakaantuneita elefanttivalkospuleita. Vain kaksi teki kukkavarren ja niiden sipulit olivat jakaantuneet, mutta olipa myös kaksi kukkavaretontakin jakaantuneet. Toinen kukkavarrellisista oli istutettu jo syksyllä ja siis talvehti maassa ja toisen istutin keväällä. Keväällä istutetun kukat aukenivat vasta syyskuussa ja nostinkin sen kukkineen viimeviikolla. Ensimmäisenä kukkinut ei tehnyt siemeniä ja epäilen että tämäkään ei ole pölyttynyt.

Tämän näköinen kukka niillä on.

Kukka on pienenmpi ja vaaleampi kuin Allium giganteumilla, jonka kuvia on mm. Jättikasviyhdistyksen sivuilla elefanttivalkosipulina.

Tässä on koko nostettu sipuli, jonka lehdet olivat jo kuhtuneet.

Tässä kuvassa on kaksi yksikyntistä, joista toinen on aika suuri, sekä kolme kynttä sekä sivusipuleita kuorineen ja kuorittuina.

Juurissa kiinni olevilla pienillä sivusipuleilla on kova ulkokuori kuin pähkinöillä ja olen lukenut, että se saattaa estää itämistä tai itäminen voi viedä parikin vuotta. Kun kuoren rikkoo on sen sisällä kauniin ruskeakuorinen pieni sipuli.
Olen nyt istuttanut noita jakaantuneita kynsiä ja pienempiä yksikyntisiä sekä noita sivusipuleita.

En tiedä mitä sipuleita nuo virallisesti ovat jotka meillä nyt kukkii ja paljon, paljon pienempien ukkolaukkojen lisäksi, mutta komeita ne ovat.