Elefanttivalkosipuli ( kesäpurjo ), Allium ampeloprasum

Elefanttivalkosipuli ei oikeastaan ole valkosipuli (Allium sativum) ollenkaan, vaan sukua purjolle. Elefanttivalkosipulissa on suuret kynnet joita käytetään sekä ruuanvalmistuksessa että myös kasvin lisäämisessä. Lisäksi siinä on pienempiä kovakuorisia kynsiä jotka voidaan myös istuttaa kasvamaan. Ensimmäisenä vuotenaan ne kehittävän kukkimattoman kasvin jossa on yksikyntinen sipuli. Tämä yksikyntinen kasvattaa toisena vuonnaan monikyntisen sipulin.

Nuu, ei mulla eikä antajalla ole kehittynyt pienempiä kynsiä ollenkaan.

Minä en ole vielä koskaan kasvattanut elefanttivalkosipuleita, mutta olen syönyt niitä vuosia sitten. Muistaakseni maku oli samanlainen kuin oikealla valkosipulilla, mutta miedonpi eikä siitä tullut ‘hajuhaittoja’. Paistoimme kynsiä kokonaisina grillissä folioon käärittyinä.

Olen kuullut, että myös vihreitä lehtiä voi käyttää ruuaksi ja niillä olisi purjon kaltainen maku.

En ole vielä maistanut itse niitä, kasvatuksessa on nyt ensimmäistä kertaa. Kunhan nostan sadon parin viikon kuluttua niin sittenhän sen näkee mitä sieltä nousee. Laitoin viime syksynä silloin saamiani kynsiä kasvamaan Jättikasvisyhdistyksen puolesta, tarkoitus on jakaa niitä yhdistyksen jäsenille nyt syksyn SM-punnitustapahtumassa. Jos siis nousee mitään jaettavaa :slight_smile:

Kukinto

kuva

toukokuussa

kuva

sipulit

kuva

Tosi mielenkiintoista, oompa onnessani kun laitoin Pääskyselle ysärin - voi nam nam nam! Tästä tulee mun uusi aarre.

Ihan intopinkeenä odotan lähetystä 

Olisiko kenelläkää paria valkosipulia vaihtoon? Penkkini jäi omista Alekrandroista hiukan vajaaksi.

Minuun on nyt ihan selvästi joku Elefanttivalkosipulitauti iskenyt. Nettiä olen kolunut, maailmankolkat tulleet tutuiksi. 

Tähän liittyen, vielä tuhannet kiitokset Pääskyselle valtavasta kynnestä!

Silloin kun sain Pääskyseltä kynnen, aloin surffailla ihan tosissani netissä hakemassa tietoa tästä valkosipulista. Paljon löysinkin, oikoteiden kautta. 

USA:ssa myydään netissä, muttei Eurooppaan, tietysti.

Mutta sitten löysin Englannista, Isle of Wight, ihan huippuihanat sivut, The Garlic Farm! Siellä viljellään ihan vaikka mitä valkosipulia ym. Meni pitkän tovin kun luin ja katsoin kotisivuja, videoita. Siellä on vaikka mitä festareita ja häppeninkiä. Saari on myös turistien mieleen, ja kotisivuilla mainostetaan myös vuokramökkejä. Tämä vinkkinä jos joku on menossa Englantiin lomailemaan ja on valkosipulin ystävä, tuohan on paratiisi. Itse haluaisin mennä ja mieheni myös, hän tokaisi ettei siellä voi olla mitään pahuutta kun on noin paljon valkosipulia.

Heidän kotisivut: www.thegarlicfarm.co.uk

Löysin myös heidän nettikauppansa, ja kas, tuli tilattua jokunen elefanttivalkosipuli ja kynsi . Tänään tuli paketti ja valtavat sipulit. Osa menee ruuanlaittoon/grilliin ja osa maahan.

Nyt harmittaa kun en kunnolla tutustunut heidän nettikauppa tarjontaan. Pitääpäs käydä katsomassa mitä muuta mielenkiintoista siellä on.

Kuvassa vähän osviittaa kynnen koosta. Sytyttimen vieressä oikealla on oma äsken maasta nostettu omasta mielestäni hyvän kokoinen valkosipuli, kokonainen. Hah, ihan kääpiö tuohon yhteen elefanttivalkosipulikynteen verrattuna.

kuva

Jättikasvisten SM-kisoisssa viime viikonloppuna sain ykkössijan elefanttivalkosipulilla joka painoi 360 g. Mulla olis ollut isompiakin sipuleita mutta joku elukka oli niitä jo ehtinyt hiukan jyrsiä päältä joten kisakuntoisia eivät enää olleet. Istukkaiksi toki kelpaavat. Pitäisi nyt aika pian saada ne kynnet maahan, paikka vaan on valittava ja kunnostettava. Jos haluaa nostaa sipulin kokonaisena niin mullan on oltava suhteellisen hyvää. Jos ei ole niin väliä vaikka sipuli hajoaisi nostettaessa kynsiksi niin sitten varmaan tiukempikin maa käy kasvatukseen.

"norsu"valkosipulin kasvattelijat, katsokaapa jos ehditte, laukka-ketjun sivulle 40. - korstekasvina meidän kylällä sitä kasvatellaan. pitääkö minun kaivaa yksi möykky näkösälle minunkin? kun on tottunut tvs:n kirpakkaan tuoksuun, ei totisesti tee mieli haistella sitä tunkkaa, joka norsussa on.

onneksi talvivalkosipulit ovat jo turvallisesti kotona, ei tarvitse pelätä haisun tartuntaa…

Chali oli löytänyt saman kaupan kuin minä. Minä investoin viikko sitten 100£ tilaukseen, joka sisältää elefanttivalkosipulin istukaskynsiä ja paria eri kovakaulaista talvivalkkarilajiketta. Pakettia täällä odottelen innolla.

Chali, kuinka nopeasti sinun tilauksesi saapui? Minä olisin tilanut jo kuun alussa, mutta heidän asiakaspalvelustaan neuvoivat odotteleen, että saavat lisättyä postimaksut Manner-Eurooppaan webbisivun tilausssyteemiin. Huomasin sitten viimeviikolla, että Eurooppa oli lisätty listalle.

mai-lee, samat kuvat on edellisellä aivulla.

Tilasin 17.9 ja tänään oli paketti postilaatikossa. Ihme kyllä, kun suomessa ei enää ole maxikirjeitä. Kiitän ja kumarran postelijoonia, meillä on iso postilaatikko.

Ja ne monsteri-elefanttivalkosipulit, olin myös tilannut istukaskynsiä, suurin osa odottaa nyt viikonloppuna istutusta isoooon kasvilavaan. Sinne tietysti kanakakkireet ja kunnon kastelu ennen istutusta. 

Siitä The Garlic Farm, hyvin toimi ostaminen,ihanat kotisivut ja videpätkät.

Minä tilasin 24.9, eli viikon päästä varmaan voi sitten odotella pakettia sapuvaksi. Meidän laatikossa on vaan se kapea aukko, joten paketin saa kai hakea tuosta lähimmästä R-kiskasta.

Tarkistin tilaukseni, niin siinähän olikin kolmea eri sorttia talvivalkkareita 36:n elefantin kynnen lisäksi. Tilasin reilusti, kun kerran pienemmälläkin paketilla oli se £25 postituskuluina.

pääskynen, siltä se minustakin tuntui ja halusin varmistaa, että minun tuntemani koristekasvi joka aikoinaan tunnistettiin elefanttilaukaksi on ihan sama kuin tämä uusi elefanttivalkosipuli.  
täytyykö vihjata ystävä/naapurille, joka ylijäämästään monta kertaa tarjosi sipuleita minulle ja kun vihdoin suostuin, toi ei yhtä vaan kolme muhkeata, että kysyntää on.
meillä ne todellakin kasvatellaan ei niin hyvässä maassa kukkapenkeissä tai oikeastaan joutomailla. hyvään maahan jos raaskisi istuttaa, saisi varmaan aika hienoa jaettavaa
ps - päivittäkääs firefoxinne uusimpaan versioon. tuli minun koneelleni varttitunti sitten.

Viikonlopun aikana sain elefanttivalkosipulin kynnet istutettua omaan kasvulaatikkoonsa. Olin tyytyväinen kun yksi tehtävälistan homma tuli hoidettua. Vaan eipäs sitten tullutkaan kokonaan valmiiksi, löysin tänään autotallista vielä yhden astian jossa niitä on. Voi kökkö :frowning:

, juu, niitä kaikennäköisiä sipulinnäköisiä pussukoita ilmaantuu ja löytää nyt vaikka mistä, viimeiksi tänään. Ei auta muu kun istuttaa , en edes muistanut että olin tänä vuonna ostanut sipuleita.....talvivalkosipuleita. Lavat täynnä. Pitää järjestää joku paikka niille.

Ilahduttaa kovasti kuulla etten ole yksin löytämässä varastoista vaikka mitä .....

The Garlic Farmin laatikko oli tänään odottamassa oven edessä. Aika isoja nuo elefanttivalkosipulin kynnet, kun vertaa normaaliin talvivalkosipuliin. Niitä oli paketissa kaikkiaan 38 kappaletta. Noi oikeat valkospulitkin oli ihan komean kokoisia.

kuva

Tänä syksynä minäkin aion istuttaa valkosipulit lavakauluksiin. Toivottavasti onnistuu eikä ole tuhoon tuomittu yritys. Kasvimaa on pakko pistää vähän huilaustauolle, sen verran huonosti sieltä tuli tänä vuonna punajuuria ja porkkanoita ym. että nyt tarttee tehdä jotain. Tulee kyllä vieroitusoireita varmaan keväällä kun en pääse kylvämään mitään kasvimaalle