Erilaisia kompostoreja

Niin paljon kirjoitusvirheitä että herää epäilys myös laitteen laadusta…

Kerran olen tähän tai vastaavaan laitteeseen törmännyt. Ainakin sitä sekoiteltiin pyörittämällä ja oli sen saman muotoinenkin, mutta merkkiä en tullut kysyneeksi. Omistajat (=vanhempi pariskunta)kertoivat olleensa tyytyväisiä kompostiinsa.

Koska tuote on ruotsalainen ja firma sijaitsee Pietarsaaressa, niin veikkaisinpa firman omistajan olevan suomenruotsalainen, mikä selittää kirjoitusvirheet.

Näin jossain myynti-ilmotuksen. En ihan heti haluaisi pihaani tuollaista. Kuinkahan kauan veivauskalusto pysyy pyörityskunnossa. Olen ainakin hyvin epäluuloinen.

Vanhoissa (90-luvun alkupuolen) puutarhalehdissä on mainoksia samanlaisesta kompostista.

Vastaavaa systeemiä on kokeiltu myös isoissa karjanlantakompostoinneissa.

Yhdistin tähän useamman kompostorin viestiketjut.

Mikke! Ainakin tuo kissan osio kompostin täyttäjänä pitää massaa tehokkaasti kuumana. Typekäs palaa reippaasti. Liian tyhjänä tietysti jäätyy helpommin. Biolan ei ole jäätynyt meillä kertaakaan ja ihan pelkää keittiöjäte liiterin pohjalta raavitus kuivikkeen kanssa menee sinne. Kerran putosi kovemmalla pakkasella tyhjätyn lämpö alemmas. Pidin kompostiin menevä sankoa takan päällä ennen tyhjennytä niin hörähti taas käyntiin!

Hei! Onko kellään kokemuksia Biolanin Kivi-kompostorista? Meillä on Biolanin lämpökompostori, muttei se tahdo millään riittää kuuden hengen taloudessa.

Hankimme viime vuonna edellisellä sivulla kuvassa olevan kompostorin Agrimarketista toiseksi kompostoriksi. (Talvirakentaja kysyi tuotteen kestävyyttä, enkä todellakaan voi suositella kyseistä mallia. Vuoden käytön jälkeen kompostori repsottaa ja kulmakiinnikkeitä on haljennut,kannen lukitus rikki ja kansi pomppailee auki milloin lystää, joten heitän mokoman riesan menemään.

Kivi kompostoria olen katsonut tuon riesan tilalle. Onko kokemuksia? Lähinnä kiinnostaa se millainen se on tyhjentää?

Äidilläni on Kivi-kompostori ympärivuotisessa käytössä. Heillä on kahden hengen talous, mutta kuorimisjätettä tulee paljon, kun tekevät ruoat alusta asti. Suosittelisin sellaista, että kompostoisit ensin lämpökompostorissa ja sitten lopuksi Kivessä. Kiven saa nostettua kahden riuskan ihmisen voimin ylös, jolloin komposti jää kakuksi, josta on helppo ottaa talikolla tavaraa jakoon.

Kivi on ollut äitini pihalla ainakon 8 v. ja on kuin uusi, eli hyvin pitkäikäinen on! Voisin haluta tuollaisen jälkikompostointiin itsellenikin, mutta on turhan hintava miulle.

Näin ajattelinkin, että käyttäisin jälkikompostointiin ja hätätilanteessa voisi Kiveenkin laittaa suoraan , mikäli ei ennätä lämpökompostoria heti tyhjentämään, kun tuppaa tuo tuppaa täyttyä aika pian.

Mökille pitäisi saada kompostori talousjätteiden kompostointia varten.Osaisitteko suositella jotain hyvää ja edullista merkkiä?Mökillä ollaan keväästä syksyyn joten lämpökompostori ei tarvitse olla.

Onko muita talousjätekompostorikokemuksia kuin Biolanin älykallis lämpökompostori?

Olisi kiva kuulla nyt kun tuo talohaave hiukan puskee eteenpäin ja sinne pitäisi kompostori saada.

Vanhemmillani on L&T-kompostori kahden hengen taloudessa, tuntuu toimivalta. Itse tilasin vihdoin mahdottoman pähkäilyn jälkeen Biolanin lämpökompostorin. Tulin siihen tulokseen että se on kotitalouskone ja se saakin maksaa. Mutta kyllä tuohon johtopäätökseen tuleminen kesti noin vuoden!

Mikä se oli sellainen ruskea, lämpöeristetty iso laatikko, meillä oli töissä n. 10 vuotta sitten. Se oli pystysuuntaan jaettu kahteen lokeroon, molemmilla puolilla oma kansi ja sivut sai hakasista auki. Äärimmäisen simppeli ja toimiva vehje, tilaa oli paljon ja toisen puolen täytyttyä saattoi toisen puolen jättää muhimaan. Silloin se oli minun mielestä Lahti-kompostorin nimellä, mutta ei nyt ainakaan Lahti siltä näytä.

Just luin Prisman mainosta ja siinä oli uusi lämpökompostori. Näytti kätevältä. Oli tilava. Mainos kehui että pömpelissä on “keuhko” joka varmistaa massan riittävän hapensaannin ja (parasta mielestäni) säiliö johon liika neste kerääntyy ja sen voi käyttää lannoitteena…ja maksoi puolet tuosta Biolanin vastaavasta…lehti löytyi, nimi on : Aerobin.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Aerobin-kompostori on testattu australialaisessa yliopistotutkimuksessa… Hmmm…

No just, varmaan toiminnasta ei voi tietää ennen kuin kokeilee. Tuo oli kyllä tärkeä pointti kun aikanaan vuosia sitten Biolanin hankin että on suomalainen ja siten ainakin olosuhteet on oikeat.

Toisaalta kyllähän senkin saa jäähän talvella jos hoitaa väärin, eli voihan aussitkin oikeasti asioista selvää ottamalla saada ihan saman toimivuuden…ois kiva kuulla kokemuksia tuosta myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Älköön kukaan loukkaantuko, mutta minusta on ihan hullua ostaa jotain kallista härveliä kompostia varten. Toiminta riippuu eniten hoitajasta.

Vaikka itse tehden ei niin hienoa osaisi rakentaa, voi silläkin rahalla maksaa muita menoja :}

Ei minusta ole ollenkaan hullua ostaa kunnollista, laadukasta ja toimivaa kompostoria. Omani on vuodesta 2003 toiminut oikeastaan ympäri vuoden, joskus ihan kovimmilla pakkasilla saattanut seisahtua. Kyllä ne rahat olis menneet paljon muuhunkin turhempaan. En haluaisi pihalle itsetehtyä kompostoria talousjätteelle, kyllä ne kompostorin houkuttelemat nyrsijätkin on sen verran ikäviä kavereita että maksan mieluusti siitäkin ettei sinne kompostoriin elukoita pääse. Lämpömittari on mukava (ei välttämätön) lisälaite ja ilmanvaihtoa on helppo säädellä Biolanissa. Mutta totta on se, että hyvänkin laitteen saa toimimattomaksi jos ei sitä osaa/viitsi käyttää oikein.

Vielä keväällä olin täysin samaa mieltä kuin Sand - nyt on mieleni muuttunut :wink: Yksi tärkeimmistä sysitä kalliin kompostorin hankintaan on pelko jyrsijöistä. Meillä maatalossa kun on aina siemeneksi rottia ja myyriä. Ja jos ei ole, jostakin pian tulee.

Kompostori on helppo suojata jyrsijoiltä hankkimalla pohjalle pienisilmäistä metalliverkkoa. Silloin tietysti itse kompostorin on oltava tiivis rakenteeltaan, mikään ihan halpis, monesta muovinkäppyrästä koottu häkkyrä se ei oikein menettele. Niihin jää aina hiirenmentäviä koloja.

Mulla on ollut B-merkkinen lämpökompostori kymmenisen vuotta enkä oikein tykkää. Pohjan pitäisi olla hiukan keskelle viettävä, jotta ylimääräinen neste valuisi hallitusti oikeasta kohtaa ulos, eikä pursuilisi tyhjennysluukun reunoista. Lisäksi se vähäinenkin valutusreikä menee nopeasti tukkoon ja pohjimmaksi kertyy märkä haiseva massa. Entinen kompostori, joka oli metalliverkkosysteemillä, toimi mielestäni paljon paremmin, sen avaaminen oli ilo, nenään tulvahti melkein herkullinen multainen tuoksu. Se ei vain ollut lämpöeristetty, siitä syystä vaihdoin.