Erilaisia kompostoreja

Haluaisin kompostoida talousjätteemme ympärivuotisesti. Kuusihenkisessä taloudessa sitä kompostoitavaa riittää... Biolanin kompostori maksaa huikeasti, yli neljäsataa. Mikä siinä niin paljon maksaa. Kaikenmaailman talousjätekompostoreita myydään murto-osalla tästä (esim 39 euroa..)

Mitä suosittelette?

Alkuperäinen kirjoittaja: Merkki

Merkki, lämpökompostorin voi kyllä helposti tehdä itsekin. Ainakin tuolla puutarha.netin vanhalla puolella on kuvia ja ohjeita.

Merkki, uudellakin puolella on jo pari ohjetta kompostorin tekoon vanhasta pakastimesta tai jääkaapista: Puutarha - Viherrakentaminen - Kompostointi - pakastimesta kompostori.

Sellaisen pakastimesta tehdyn aikoinaan roudasimme kaatikselle ja ostimme sen kalliin lämpökompostorin. Ollaan oltu tyytyväisiä. Toimii ympäri vuoden. Kun tulee paljon jätettä ( 5 ihmistä, 2 kissaa, kani ja marsu), on tärkeää, ettei komposti jäädy vaan toimii, muuten ei jätteet mahdu. Epäilen, ettei vanha pakastin ulko-oloissa kestä siistinä montaa vuotta. Mutta minä olenkin nähnyt vain sen, minkälainen siitä voi ajanmittaan tulla, en sitä puhtoista alkutilannetta.

Voihan sen verhoilla sen pakastinkompostorin, jos ulkonäkö ei miellytä. Minua ei alkuunkaan miellytä valmiskompostorien ulkonäöt, teollinen vihreä kun ei alkuunkaan pärjää kisassa luonnonvihreiden kanssa.

Joo. Toki taitava tekee siitäkin hienon. Ja voihan vihreän lämpökompostorinkin verhoilla. silmän isku

(Näin muuten eilen Raision Plantagenissä Biolanin pikakompostorin hintaan 399. Oli halvempi, kuin monessa muussa paikassa tänä keväänä)

Maksaahan se Biolan hurjasti mutta olen kyllä ollut omaani kovin tyytyväinen.

Halpaversioista puuttuu usein pohja, lämpöeriste sekä massan sisään jäävät ilmastusputket. Halpisversiot ovat  toki siitä käteviä että niitä voi ostaa useamman, täyttää täyteen ja jättä useammaksi kuukaudeksi muhimaan ja täyttää sillävälin niitä muita.

No, minä ostin kerrasta kalliin lämpökompostorin ja muu tilaavievä puutarhajätekompostointi sekä talousjätteen muhimisvaihe hoituu halvimmasta betonialudasta kyhätyissä (ihan siisteissä) kompostikehikoissa.

Nämä ovat aina niitä makuasioita ja joka taloudessa toimitaan eri tavoin.

Meillä on sellainen lämpöeristämätön halppiskompostori, ja se toimi kuuden hengen, kahden koiran ja viiden kissan talouksien kanssa koko viime vuoden lämpimän kauden. Eikä tullut täyteen. Syksyllä lopetimme roskien viennin vasta kun pakkaset toden teolla alkoivat. Nyt keväällä tyhjäsimme alaluukusta melkein kypsää kompostia kukkapenkin pohjalle. Ja aloitamme täyttämisen jälleen.

Talvikuukaudet veimme roskat ns. perinteiseen tapaan tuonne talousjäteroskikseen. Normaalivuonna siis noin 4-5 kuukautta enimmillään.

Siksi aloinkin epäilemään onko järkevää ostaa kallista lämpökompostoria...varsinkin kun roskisten tyhjäyskustannuksiin ei sillä saada minkäänlaista vaikutusta. Kovan soittelemisen jälkeen sain meidän roskisten tyhjäysvälin harvennettua kerran kuukauteen, ja siltikin pakkavat hakea tyhjää, varsinkin lämpiminä kuukausina kun tuo meidän halppiskompostori toimii täydellä höyryllä.

Halppisversio on aivan hyvä, siisti ulkonäkö mutta pikkuisen heppoinen rakenne. Ei sovi kovasti huhtoa kun sekoittelee. Ja kannen päällä pitää olla kivi, muuten tuuli avaa sen.

Täällä meidän korkeuksilla jäätyy kalliitkin kompostorit umpijäähän. Silloin niihin sopii todella vähän jätettä. Oma ratkaisuni on kaksi halpista ja kevään tullen alkavat hyvin käymään. Kantta myöden täysi kompostori on melko pian vain puolillaan. Puutarha jätteelle on sitten oma laatikko mallinen kompostori.
Näistä molemmista teen keväällä "kakun", jälkikompostoitumista varten ja käärin sen mansikkakankaaseen ja kurpitsat koristaa kakkusen pian.

Meillä on Biolanin lämpökompostori ollut jo muutaman vuoden. Olen oikein tyytyväinen siihen. Meidän kahden(joakus kolmen)hengen taloudessa tulee niin vähän biojätettä, vaikka olenkin kasvissyöjä, että se pakkaa jäätymään joskus tammi-helmikuulla. Täytän kompostorin normaalisti täyteen ja sitten laitan loput sellaiseen suureen kannelliseen astiaan. Sitten kun kompostori on herännyt ja ne jäätyneet astiassa olleet jätteet sulaneet alan hiljalleen täyttää kompostoria, kun siellä on tilaa. Joskus lämoötila on noussut 80-asteeseenkin. Mutta pian ovat talousjätteet kadonneet kompostorin syövereihin. Keväällä pihamaalla odottaa kukat uutta voimaa kasvuunsa.

Miten olette menetelleet munan kuorien kanssa? Minä voisin polttaa ne uunissa, mutta olen halunnut laittaa ne kompostoriin siitä huolimatta, että niitä saattaa näkyä jonkin aikaa kukkamaalla. Minulla on aika paljon happaman maan kasveja ja ajattelin, että munankuoret luovuttavat hitaasti ravinteensa ja siten sinnelkin saadaan hitaasti imeytyvää kalkkia tasapainottamaan maan minereeleja.

Kananmunankuoret rutistan pienemmäksi ja kompostoriin. Aikaisemmin syötin ne kanoille, mutta kun jouduin niistä luopumaan niin päätyvät nyt kuoret mullan osasiksi. Kun ne musertaa pieneksi jo kompostiin viedessä niin eivät "pistä silmään" enää lopputuloksessa niin paljon. Biolanin lämpökompostori on mullakin ja yhden ihmisen ja kolmen kissan taloudessa on oikein hyvä ja passeli. Turhan vähän sinne välillä tulee täytettä niin että saattaa jäätyä talvella, mutta äkkiä se herää kun kevätaurinko alkaa paistamaan. Minulle on tärkeätä ettei mitään sellaista päädy kaatopaikalle minkä voi kompostoida, jäätymisaikana kerään kompostorin täyteen tavaraa ja loput ämpäriin, tavalliseen roskikseen en laita mitään. Kissojen pissainen pellettipuru on hyvä herättäjä, suuremmat määrät pellettejä menee puutarhajätekompostoriin ja osa suoraan perusteilla olevan perennapenkin pohjalle, niiden sanomalehtien päälle, haravointisaaliin sekaan.

Mie ostin syksyllä sen maapallon muotoisen kompostorin 79 eurolla. Meidän neljän hengen jätteet ovat mahtuneet siihen koko talven ja nyt se jo on sula.

Meillä jäätyy kompostori kuin kompostori talvisin.

Jippiaijee, meidän taloyhtiöön (4 perhettä) hankitaan vihdoin kompostori. Vuosikaudet sitä on kerjätty, mutta isännöitsijä oli niin halvatun saita että jyräsi aina kaiken mitä ei laki määrännyt hankkimaan - arvatkaa kuka on nyt uusi isännöitsijä… ;p Se sama nainen joka sai yhtiökokouksen myös tilaamaan piha-alueiden kohentamiseen kuorman hevonpeemultaa! 8D

Me tehtiin kompostori itse 60l saavista. Noita olisi tarkoitus laittaa useampia, ja jättää edelliset muhimaan sillä välin kun uutta täytetään. Meillä on tuossa tuollainen iso ulkoeteinen, jossa kompostori majailee, ja jossa ei lämpötilan pitäisi talvella laskea ihan yhtä alas kuin mitä ulkona on. Saas nähdä miten homma toimii, nyt ainakin höyry nousee ja lämpöä piisaa! Eikä edes haise! silmän isku

Olen aikeissa aloittaa sekä talous-, eläin- että puutarhajätteen kompostoinnin. Meillä on nelihenkinen perhe ja kolme kissaa, joilta tulee puupelletteihin tehtyjä jätöksiä eli käytännössä pelletit muuttuvat sahanpuruksi kostuessaan. Oksasilppuri löytyy myös.

Bongasin edullisen Handy lämpökompostorin 99 eurolla. Onkohan se toimiva meidän huushollissa? Kertokaahan kokemuksianne Handysta tai muistakin lämpökompostoreista, joihin laitatte myös eläinten jätöksiä?

Handy on ihan hyvä, mutta jäätyy talvisin. Siis eristekerros sivuilla ei ole Biolanin tai Stigan luokkaa, mikä näkyy myös hinnassa. Jäätyminen ei kuitenkaan ole mikään ongelma jos vain on syksyllä muistanut tehdä kompostoriin reilusti tilaa. Kokoneen sitä ei kannata tyhjentää, sillä mitä suurempi massa, sitä pitempään kompostori jaksaa pysyä hereillä myös talvella. Keväällä pintakerrosta on syytä sekoitella ja peittää heti ennenkuin kärpäset löytävät sen. heti kun kompostori käynnistyy hyvin, lämpötila nousee kärpäsentoukille sopimattomiin lukemiin.

Kaikki kompostorit toimivat hyvin jos niitä hoitaa hyvin. Jokaisessa on omat niksinsä joten jotkut on ehkä helpompi hoitaa kuin toiset, mutta lopputuloshan on aina sama ja riippuu massan koostumuksesta (tarpeeksi kaikkea sopivassa suhteessa).

Pelletit tai purut kuivattavat kompostimassaa, joten kannattaa tarkkailla massaa ja kastella välillä

HANDY Kompostorin plussat

+Iso täyttöaukko

+ Helppo tyhjentää joko alaluukusta tai avaamalla etuseinä

+saatavana useita kokoja (pienemmän voi ostaa halvalla vaikka jälkikompostointiin)

HANDY kompostorin Miinuksia

- Rakenne on sen verran heikko että pohjatyöt on tehtävä tarkoin tai asennettava Handy esimerkiksi lautakehikon päälle. Maavaraisena se saattaa liikkua talvella jolloin reunoihin tai pohjaan ilmestyy helposti hiirten meneviä aukkoja

- Jäätyy talvella

Kellään tälläistä kompostoria?

Kompostori Keter 450 L

Olisi Agrimarketissa 45€, jälkikompostostointiin sitä suunnittelin itselle ja äitini puutarhajätteen kompostointiin.

Onko kestävä? En haluaisi mitään kertakäyttötavaraa tontilleni.

naapurissa on kaksi, toinen oli taas tänään kansi auki, kun tuulenpuuska tai harakka oli tömistellyt mekanismin auki. toisesta lukitussysteemi oli heti alussa rikki. hyvä ostos tuo on, itselläni on vastaava josta sivusauma tahtoo aueta itsekseen - kannesta on vähemmän vaivaa! laitoin omaani pienisilmäisen verkon alle hiirien varalta, puutarhajätteissä kun meillä on hiirille sopivaa ruokaakin mukana.

välimuotoa hieman kalliimpaan, kestävämpään ja hiirikestävää olisin vailla.

sieluni ei anna myöten ostaa 420 € maksavaa systeemiä, ei, ei, ei. (sellainenkin minulla on ollut, nopea luja ja tehokas, mutta kuka kompostoria muuttaa kuormassa? )

Onko kukaan vielä hankkinut tälläistä tai käynyt vempeleeseen tutustumassa?

http://www.ekokarhu.com/index.html