Espanjan Aurinkorannikon puita/ Välimeren puita

Osaisiko joku kertoa minulle, mitä oheisten kuvien puut ovat... Piikkivartinen puu (kuva 1) oli TOSI korkea ja sen latvasta tsuumatussa otoksessa näkyy jokin hedelmän tapainen (kuva 2). Entä sitten tuo kuvan 3 puu, joita kasvoi katujen varsilla kuin lehmuksia meillä konsanaan - kooltaan kuin isot omenapuut.

Hei J31-------...jne. numerosarja joka kyselet oheistettujen kuvien nimiä tuossa yllä. Kävisitkö lisäämässä itsellesi kunnon nimimerkin, sellainen meillä kaikilla täällä on. Keskustelu ja viestittäminen on paljon helpompaa nimmareiden kesken. Lisääminen tapahtuu tuolla "oma profiili" -kohdassa. Samalla siellä ollessasi voisit laittaa esille paikkakuntasi, sekä kasvuvyöhykkeen jolla vaikutat. Sille ei ole omaa paikkaa siellä, mutta laita vaikka kohtaan "maa". Tervetuloa sitten keskustelemaan

Sori. sori! Olin mielestäni väsännyt nimimerkin, mutta jossain kohtaa kai onnistuin hölmöilemään.... Jokohan nyt olisi OK :)

Auttaisko tuommoinen kirja? Artikkelien keskusta - multikustannus.fi

Itse en ole lukenut, mutta nähnyt sitä mainoksia/juttuja. Ehkä vastaavia on muitakin.

Olisikohan tuo eka pullokapokki Ceiba speciosa? Tuollainen löytyi Lomakasviosta.

Vimppa on Brachychiton populneus ''Alba'', muita nimiä en saa mieleeni nyt, vaikka tuttuja ovatkin.
En muista onko noita kasveja Välimeren puut ja pensaat kirjassa? Sillointällöin otan sen kirjastosta mukaani ja selaan muistin virkistämiseksi.

KIITOS ''raipel''!! Googletin antamasi latinankielisen nimen ja ihan on oikea puu. Kiitos, kiitos!

Tuosta ''ekasta piikkipuusta'' vielä sen verran, että kun tarpeeksi googlettelin, löysin sen nimellä ''Spiky tree (Fagara davyi)'', mutta suomalaista nimeä en mistään. Sivustot veivät aina Afrikan suuntaan... Ja jossain ruokaohjeessa puolestaan oli sanottu, että "fagaraa käytetään mausteena ja tunnetaan mm. nimellä Kiinan/Japanin/Setzuanin pippuri, muttei ole pippuri vaan piikikäs saarni - olisikohan kyse samasta fagarasta?!?

Kyllä se ykkönen on ceiba eli suomeksi kapokki. Kukka on iso liilavalkoinen usein lehdettömässä puussa. Iso siemen aukeaa puussa ja pursuaa valkoista ‘villaa’. Kaikki ceiba-puut eivät ole näin piikkisiä.

Äiti sai Kanarialta puun siemeniä, sen nimi on semillas de cararias flamboyan. Tässä on se puu: semillas de canarias flamboyan - Google-haku

Mutta mikä on suomenkielinen nimi? Ja onko kukaan kasvattanu niitä, että miten niitä lähtis kasvatteleen? Anteeksi tätä kysymysten tulvaa… Toivottavasti joku osais auttaa :slight_smile:

Tais tulla muuten vähän väärään paikkaan tämä viesti… Ajattelin, että Kanarian kasvit on kuitenkin aika lähellä välimeren kasveja :slight_smile:

Kuvahaulla näytti Afrikan tulppaanipuulta. Kokeile, voihan se menestyä meillä huonekasvina. 

Kesänlapsi kirjoitti:
miten niitä lähtis kasvatteleen? 

- laita kraanakuumaa vettä siementen päälle ja liota niitä 2 vrk
(lämmitä ensin liotusastia kuumalla vedellä)
- pidä kylvettyjä siemeniä lämpimässä 1 kk
- sitten kylmässä 1 kk
- taas lämpimään - pitäisi itää aika nopsaan nyt; jos ei idä 1 kk:ssa, niin jatka kylmä-/lämpökäsittelyjä niin kauan, että itää
(voi mennä kaksikin vuotta)

Mää kaivelin lisää, ja tuli vastaan liekkipuu. Luultavasti se on se. On kyllä hurjan vaativa siemen kasvattaa… Huh, hermothan siinä menee ootellessa. No, äipällä menee varmasti hermot odotellessa, ja se antaa sen alun sitten minulle :wink:

Tietäiskö joku mikä puu? Kasvaa täällä Epsanjassa aurinkorannikolla. Aika hieno. Mun pitäis kuulemma tietää puutarhaihmisenä, muttei oo hajuakaan. Eli huijaan ja kysyn fiksummilta😄

Olen tuota samaa havupuuta ihmetellyt. Sitä on monissa puutarhoissa mutta luonnossa en ole sitä nähnyt. Sitä ei myöskään ollut Välimeren kasvit tms. kuvakirjassa kun sitä etsiskelin. On aika erikoinen ja hauskankin näköinen. Kiva olis jos joku tietää nimenkin.

Kiitos Valtsu! Nyt ei tarvii loppulomaa pähkäillä asiaa.