Piti ihan katsoa taakse päin, että enkös minä jo keväällä sanonut nuo sanat Paulastiina:)
Ellei ole varaa rakentaa puistoa siihen kasvaa metsä, joka on ensin pelkkää puskaa ja rytöä. Voi olla että maisemallisesti ja kirkon näkyvyyden kannalta sen ei haluta metsittyvän. Tuohon ei oikein pajukaan iske ja jos iskee sen voi helposti keväinsyksyin vaikka niittää…
Minusta tuo ruttojuuri on ruma kasvi, en yhtään tykkää siitä.
Ne keillä on ruttojuurta nurkissa, niin koska ne alut tulevat maasta ylös? Vielä ei näy yhtikäs mttään.
Kyllä meillä jo näkyi tänään, sellaiset ison peukalonpään kokoiset tapit.
Siis eihän tämä kasvi kuole mitenkään helposti? Istutin sitä viime kesänä kompostimme viereen. Ja kyllä se siinä hyvin pysyi hengissä.
Taitava olen jos olen ruttojuurenkin saanut tapettua. :-o
Ruttojuuren tapettua
älä pelleile niin taitava et voi olla.
SariW:n kannattaisi mennä kaivamaan se ruttojuuren alku ylös sieltä heti, kun maa sulaa. Jos se sinne juurtuu kunnolla, et pääse siitä enää eroon vaikka haluaisit. Nopea se ei leviämisessään ole, mutta sitäkin sitkeämpi. Jos se rahevälle maalla puutarhan ulkopuolelle pääsee karkuun. on 100 vuoden päästä koko lehto täynnä kasvia, joka ei Suomen luontoon kuulu. ![]()
Inhoan ruttojuuria! Kävin eilen potkimassa jo nuput kumoon. Auttaakohan se vai leviääkö silti?
Ruttojuuren hävitys vaatii sitkeyttä ja hyvää muistia. Sitkeyttä, koska keväällä pitää sitämukaan repiä nuput pois kun niitä ilmestyy. Kesällä, kun se sitkeästi vaan sieltä nousee, pitää lapiolla kaivaa juuria ylös niin paljon kuin jaksaa. Ja lopuksi pitää muistaa heinäkuun jälkeen myrkyttää esim. Round up:lla vähän väliä jokainen nouseva tai noussut lehti. Pakkasiin asti jos on tarvis.
Miksi syksyllä? Koska jollain kasveilla nestevirtaus on keväällä niin voimakasta ylöspäin, ettei myrkyt mene juuristoon asti. Heinäkuun jälkeen nämä kasvit suuntaavat nestevirtauksensa juuristoon päin, kerätäkseen voimia seuraavaa kasvukautta varten. Silloin myös myrkyt menevät juuriin asti ja siksi sitä myrkkyä pitää toistuvasti lisätä koko syksyn jos edes yksikin vihreä pilkahdus esiintyy.
Mein äiti oli joskus vuosia sitten sellaisen istuttanut (silloin ruttojuuren kuulumattomuudesta suomeen jne. ei ollut vielä mitään puhetta). Lopullinen hävitys kesti n. 3 vuotta, sillä niiden siemeniä oli, ja on varmaan vieläkin, koko kasvupaikka piukassa. Joka kevät hän vieläkin joutuu jokusen pikkutaimen kaivamaan ylös, mut muuten voi sanoa, ettei sitä enää ole.
Ruttojuuri on paras peittokasvi likakaivolle mitä on!
Voi rauhassa ajella tyhjennystä varten päältä vaikka kuinka päin ja taas sieltä tullaan.
Kyllä se varmaan ruohonleikkurilla/siimurilla kurissa pysyy!
Niillä kukkavarsilla ei Suomessa ole merkitystä leviämisen kannalta. Kasvi on väällä niin pohjoisessa, ettei taida paljon siemeniä tehdä. Kasvi leviää maanalaisten versojen avulla, ja niitä voi heikentää poistamalla uskollisesti kaikki maan pinnalle nousevat lehdet, koska kasvi muodostaa niillä ravintoa juurille ja maanalaiseille versoille.
Ruttojuuri on kevään ekoille hyönteisille tärkeä mesikasvi. Oikeassa paikassa rajattuna muusta ympäristöstä se on valla verrattoman hyvä peittokasvi. Isot lehdet tekevät eksoottisen rehevän vaikutelman.
Meilläkin se on likakaivojen peittona, tarkasti leviämisen rajaavassa ympäristössä. Joka kevät tarkistan, ettei se ole päässyt karsinastaan karkuun.
Joo niin se olisi tarkoitus, että ruttojuuri peitäisi kompostin ympäristöä ja sitä osaa tonista. Ruohonleikkurilla pystyn aina ajelemaan yli. Mutta eipä niitä ruttojuuren alkuja näy eli en tiedä kuoliko pois tykkänään.
Ei täällä ainakaan vielä näy mitään, eikä kyllä pitäisikään näkyä, huhtikuun puolivälissä. Kukat tulee sitten ajallaan ihan parissa päivässä.
Olen vyöhykkeellä II eli ei auta kun odotella.
Sama vyöhyke =)
Meillä ne nostavat päätään heti kun lumi lähtee. Eli ensimmäiset ruttojuuren nuput on jo bongattu.
Tästä olen 2 viikkoa kaivanut ruttojuurta ja tuoksuvattua. aloin kaivamaan kuvan etualalta ja lopettelin tuonne kauimmaiseen päätyyn, samassa sain jo alkaa kaivamaan alusta uudelleen juurikin ruttojuurta. Että tiukassa ovat ja syvässä.
Älkää laittako oikeasti näitä lajeja, eivät mitenkään edes passaa suomalaiseen pihaan![]()
Minulla on ‘ihana’ noin 20x5 m alue ruttojuurta täynnänsä, on minusta aivan kammottavan ruma ja muutenkin pihaamme epäsopiva kasvi, ja vihaan sen levittäytymistä, joten olen sitä nyt useamman päivän kaivanut juurineen ylos. Touhu on tietyllä tapaa terapeuttista kyllä, mutta muutakin hommaa tässä kyllä olisi… mutta se ainaskin lohduttaa että mukavasti niitä juuria maasta irtoaa ja toivottavasti saamme tuo kasvuston nyt kuriin. Varmaan ensi keväänä taas nousee kukkia, mutta toivottavasti vähemmän kuin tänä vuonna - olenhan sentään repinyt sitä paksua juurta kymmeniä metrejä pois! Ehkä on toivoa että pikkuhiljaa saan kasvuston tapettua. Tuohon paikkaan tulisi upea perennapenkki.
Ruttojuuri on sitten syvällä. Täällä Hämeenkyrössä on sitä iso alue sitä on rajattu ja osittain yritetty hävittää. Tässä muinoin tehtii kaivuuta Ruttojuuri pellolla ja Ruttojuuden juuria oli 3 metrin syyvydessä tiukassa juntta savimaassa että tämän mukaan saatte kaivaa ja syvältä