Fengshui pihasuunnittelussa

Fengshui  pihan ja puutarhan suunnittelussa -aihetta kaipailtiin tänne. Avasin aiheelle tähän oman paikan ja siirrän muualta jo alkanutta juttua tähän alkuun.

Hei, eikö täältä Pentistä oikeasti löydy keskustelua Fengshuista puutarhassa? Yritin haullakin etsiä. Vuonna 2009 Sand kyseli samaa tuolla Pihasuunnittelu - Oleskelupiha - Pihan kokonaissuunnittelu-otsikon alla.

Itse tiedän aiheesta suurin piirtein yhden lehtiartikkelin verran, mutta olisi todella mielenkiintoista lukea siitä enemmän, ja ennen kaikkea kuulla käytännön kokemuksia, mielipiteitä, ehkä nähdä kuviakin.

Toinen asia, joka mietitytti tuota etsiessäni, oli Pihasuunnittelu-osion rakenne. Sieltä tuntuu puuttuvan kokonaan sellainen Yleistä asiaa-osio. Tai itseasiassa sellaiset yleisemmät otsikot on laitettu Oleskelupiha-otsikon alle. Miksiköhän? Esim. nyt kovastikin aktiivisena ollut Suunnittelua sisääntulopihalle-otsikkokin löytyy sieltä, vaikka itse kyllä miellän omalla pihallani oleskelupihan ihan eri asiaksi kuin sisääntulopihan.

Heh, siitä on fengshuit kaukana kun kaikki viisisataa erilaista pakkosaada- kasvia pitää vaan änkeä sinne minne suinkin mahtuu :wink:

Ei vaan, ihme jos ei aiheesta löydy keskustelua, koska paljonhan täällä ihmisillä on kauniita ja ajatuksella suunniteltuja pihoja.

feng-shuista/fengshuista ja vielä fengshuijauksestakin puhuttiin sekä vanhassa että vielä vanhemmassa puutarha.netissä aika pitkien ketjujen verran. tulikohan kaikki jo niissä sanotuksi? kuka viitsii tarkistaa?

Kiitos, mai-lee! Vanhoista keskusteluista tosiaan löytyi juttua, jolla pääsee ainakin hyvään alkuun.  

En onnistunut tekemään toimivia linkkejä suoraan keskusteluihin, mutta tässä polku, mitä pitkin pitäisi löytää perille vanhoihin fengshui-keskusteluihin:

Etusivun alaosa: Vanhat keskustelut

< 23.3.2007 - Pihasuunnittelu - Pihasuunnittelu, hakusanat A-I - Feng shui puutarhassa
< 14.4.2002 - Pihasuunnittelu - Feng shui

Sinisointu, voithan sinä tehdä tännekin oman otsikon alle ketjun feng shuista.

Ehdottomasti. Mielenkiintoinen aihe :slight_smile:

Vähän kyllä meinasi mielenkiinto lopahtaa jo ens alkuunsa, kun luin, että puutarhassa ei saisi olla kirjavalehtisiä eikä roikkuvia kasveja. Pöh.

Kiitos, Nuu! Olitpa nopea!

Harmonisuus, esteettisyys, mielenrauha, hyvä olo - niitä tietysti tavoitellaan, maalaisjärkeä, käytännönläheisyyttä ja oman sydämen ääntä unohtamatta. Löytyisikö fengshuista jotain lisämaustetta tai vinkkiä asioihin, joihin ei ole itse keksinyt ratkaisua?

Lähinnä itseäni kiinnostaa, onko joku ottanut huomioon fengshuin ideoita  puutarhassaan, ja jos on, miten.

Mulla on vähän sellainen tunne, että en voisi toteuttaa mitään mallia tai oppia puutarhassa, koska on niin kiva päättää ihan ite ;D Ideoita on kiva kerätä ja synnyttää niistä sitten jotain omaa.

Feng Shuista en jaksa olla ollenkaan innostunut, vaikka taas esim. kiinalaista lääketiedettä olen opiskellut aivan himona siihen aikaan kun vielä mietin asiakkaitteni terveyttä ja hyvinvointia. Siinä oli paljon hienoa viisautta, joka ei avaudu ihan heti, ja voi siksikin helposti tuntua tosi huuhaalle. Joten voi olla, että tuo negatiivinen suhde Feng shuihin johtuu vaan siitä, että en ole tutkinut asiaa pintaa syvemmältä.

Herää epäilys, että täkäläiset tulkinnat Fengshuista voi mennä helposti pieleen johtuen eri kulttuuristamme. Minäkin tykkään kerätä kuivakukkakimppuja kotiin paikkoihin, joissa elävät kasvit eivät menesty, enkä tykkää ajatella, että niiden energiat olisivat negatiivisia, koska ne eivät ole eläviä. Eikä ne energiat mulle olekaan negatiivisia, koska ajattelen, että ne kuolleet kukat on kauniita.

Uskon aika vakaasti, että kuolleen tai roikkuvan kukan tai kirjavalehtisten kasvien energia on vahvasti siitä kiinni, miten se assosioituu mielessämme ja siihen vaikuttaa kulttuuri vahvasti.

Japanin matkalla sain jotain pientä aavistusta siitä, kuinka eri tavoin maailman voi nähdä ja se mitä näkee riippuu vaan siitä, missä on kasvanut.

Kaarevat polut ja käytävät on hyvin Feng Shui. Silloin energia virtaa hitaasti ja vapaasti. Suorat geometriset linjat luo ahdistusta.

Kiviä, virtaavaa vettä, pehmeitä muotoja, kristalleja, tykkään :wink:

http://puutarha.net/keskustelut/messages/632/6185.html?1004735247
http://puutarha.net/keskustelut/messages/632/6228.html?1004088205
http://puutarha.net/keskustelu/keskustelu.asp?id=10564
http://puutarha.net/keskustelu/keskustelu.asp?id=10522

jahka odotatte niin teen noista vielä linkit:-)

linkki1
linkki2
linkki3
linkki4

toivottavasti toimivat. avautuvat uusiin ikkunoihin