Jep, kasvatusaika kylvöstä kasvimaalle istutukseen oli 2 kk. En muista niiden kokoa istutusvaiheessa mutta eivät mitään jättiläisiä ainakaan olleet koska muistaisin jos niiden käsittely olisi ollut hankalaa. Veikkaisin että korkeus oli ehkä jotain 20 cm luokkaa mutta aikalailla mutulla tuossa mennään koska en tarkkaan muista. Katsoin äsken viimekesäisiä kasvimaakuviani, ja heinäkuun 28. päivänä ne ovat olleet jo sellaisia täysikokoisia, metrisiä tai ylikin. Kasvimaalla vierailleet lähes poikkeuksetta kommentoivat että onpas mahtavan kokoisia tillejä .
En saanut kuin pari pientä kapeaa mukulaa niistä, kasvejahan oli muistaakseni parikymmentä. Lehtikasvusto oli komeaa, ja lehtiä minun olisi pitänyt osata käyttää huomattavasti paremmin kuin viime vuonna osasin. Seuraavan kerran olen jo siinäkin monipuolisempi.
Mukuloiden puutteeseen en pysty sanomaan tarkkaa syytä. Voi olla että se johtui lajikkeesta (en mistään löytänyt tietoa tuon lajikkeen soveltuvuudesta Suomen oloihin) tai kenties istutusajankohdasta, tai sitten vaan viime kesän yleisistä olosuhteista.
Sain salaattifenkolin lehtiä naapurilta. Onko niille pakastaminen kuivausta parempi tapa?
Fenkolin mukulat oli tänään vaan euron kilo cittarissa, pitihän niitä ostaa kun halvalla pääsee testaamaan miltä ne maistuu. Kuukkeloimalla löytyykin valmistustapoja aika paljon, vaikuttaa helpolta raaka-aineelta. Onko kenelläkään mitään omaa suosikkireseptiä fenkolista ?
Kolme mukulaa ostin, ja ensimmäiseksi meinaan vaan paistaa yhden lohkottuna pannulla.
Valkosipuli-fenkolikeiton reseptin myös etsin netistä ja lisäsin omiin resepteihini, kiitos suosituksesta Valtsu !
Mulla on fenkoleita kasvamassa kasvimaalla, lähinnä lehtien takia. Pitäisköhän nähdä vaivaa ja mullata niitä että saisi myös mukuloita. No kunhan testaan raaka-ainetta niin sittenhän sen tietää
Pitääkö fenkoli todellakin mullata? Mulla on sitä nyt ensi kertaa kasvatuksessa. Mun ohjeessani sanotaan, että ei saa istuttaa liian syvään. Ei tullut sitten mieleen, että pitäis mullata. Eikös ne alhaalta turvonneet lehtiruodit eli se mukula kuulu muodostua maan päälle? Näin olen luullut.
Laitoin maanantaina salaattifenkolin siemeniä itämään ja torstaina oli lenkit nousseet ylös. Nyt niissä on jo sirkkalehdet. Aloitinko liian aikaisin (pussissa oli kyllä merkitty esikasvatus maaliskuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin)? Jos kaikki vielä odottelevat siemenet itää samaa vauhtia joudun pian sulkemaan huoneen oven perässäni ja unohtamaan kevään tulon. Toisaalta jos salaattifenkoli itää vielä ulkona kesäkuussa, voisin nyppiä nuo ylös ja koittaa jotain hitaampaa. Sama ongelma näyttää olevan lehtikaalinkin kanssa. Mitähän äiti muinoin sanoi hätäisistä? 😮
Ei tule näköjään mukuloita mun fenkoleihini. Pituutta ja rehevyyttä kyllä on, kaiketi pitää sitten opetella käyttämään niitä lehtiä, niitähän nyt piisaa. Osan esikasvatin kasvarissa toukokuun puolivälissä, osan kylvin suoraan kesäkuun alussa, eipä niissä ole mitään eroa nyt.
Nostin fenkolit tänään maasta. Kuusi kappaletta mukuloita. Pakastaa meinasin, mutta miten se kannattaisi tehdä ? Täytyykö se ryöpätä vai voiko pilkkoa ja laittaa suoraan pakkaseen ? Miten sen maku yleensä kestää pakastuksen, onko kokemusta ?
Fenkolit, kiitokset taimista LeVälle
Käytin tänään yhden fenkoleista kalakeittoon. Kaksi pilkoin, ryöppäsin ja pakastin. Uunifenkolia voisin tehdä myös, olis omasta takaa siihen tomaattikastikeainekset joten kaksi kärpästä yhdellä iskulla siinä saisi. Kesäkurpitsan kanssa voisi yhden keittää sosekeitoksi, kuullostaisiko ihan hassulta ? Siinä se sato sitten oliskin.
Tämä oli kyllä positiivinen uusi tuttavuus, meinaan jatkossakin kasvattaa.
Onko kukaan kokeillut finocchio selvatico eli lehtifenkolia? Siemenet ostin pari vuotta sitten ulkomailta ja viime kesänä kokeilin. Istutin suoraan ulos kesäkuun alussa ja kasvoivat ilman mitään ongelmia. http://royalseeds.it/new/prodotti/garden/buste-maxi-aromi/finocchio-selvatico/
Kunhan vielä löytäisin uuden siemenpussin. Oli tosi helppo.
Mut ens vuonna meillä kaikilla kasvaakin tosi komeita fenkolin mukuloita, vai mitä Kreeta-Eulaalia ja Bobbie !
Tulin tänne vielä tarkastamaan että onhan mulla nyt oikeanlainen siemenpussi ja kyllä, salaattifenkolia on nyt ja se on se oikea. Suvipihan siemeniä ja lajike näyttäis olevan sellanen kuin Zefa Fino. Siinä sanotaan et kylvetään toukokuussa avomaalle ja että se on voimakaskasvuinen. Vironkielisissä ohjeissa tosin kerrotaan esikasvatusaika huhtikuun loppu - toukokuu. Muutenkin niissä ohjeissa on paljon enemmän tietoa kuin noissa suomenkielisissä, kerrotaan mm. käytöstä.
En taida ihan nyt vielä sitä kylvää esikasvamaan vaan venytän alotusta vaikka viikon verran vielä. Täytyy jättää pussi pöydälle näkösälle ettei pääse unohtumaan.
Luin justiinsa Arno Kasvin kirjasta, että salaattifenkoli on lyhyen päivän kasvi, eikä siksi meinaa onnistua Suomen leveysasteilla. Kirjan mukaan olisi parasta kylvää vasta juhannuksen tienoilla. Itselläkin pussillinen siemeniä hankittuna, en ole ikinä ennen tuota yrittänytkään.
Toisaalta, jos yritys ei sitten onnistukaan, on ainakin jokin syy, minkä taakse mennä. Oman taidon puutteesta ei ole kyse, Suomen kesä on vaan liian valoisa
Pähkäilen tässä että kylyvänkö fenkolin siemenet jo nyt,ku itää noin kolome viikkoa.
Toisaalta suorakylyvöstäki puhutaan kuuklessa.
Miten ootta teheneey?
Luin tätä ketjua ja eioo tullu mukulaa vissiinkään.
Ite sain viime keväänä asiakkaalta fenkolin taimia ja sain niistä oikeen mukavia pullukoita mukuloja.Oliko pälijän tuuria
Jos oikein muistan niin mulla on ollut molempia, sekä mukula (eli salaatti) - ja maustefenkolia. Ainakin yhtenä vuonna siihen alas kehittyi jonkinsortin mukula. Ei ollenkaan niin iso kuin kaupassa myynnissä olevat mut varmaan ekakertalaiselle harrastajalle ihan normi.
En yhtään muista millon sen kylvön tein, mut esikasvatukseen kuitenkin. Mäpäs ihan mielenkiinnosta yritän kaivella jos löytäsin kylvövihkoni niiltä ajoilta, katotaan mitä se sanoo. Luin tosta aikasempia viestejä joitakin ja kyllähän siitä kävis selväksi ettei vielä oo kylvöaika esikasvatukseen vaan vasta huhtikuussa.