Fiorellan pihakuvia, Suljettu

Sain eilen tuliaislahjaksi minirhododendronin (rhod. calostratum subsp. keleticum). Piti keksiä sille asuinpaikka ja niinpä sitten päädyin laajentamaan suihkulähteen kivikkoryhmää. Ostin rodolle kaveriksi kaksi sinilaakakatajaa. Tällainen istutus siitä tuli:

Tässä vielä suihkulähdekokonaisuus eri suunnasta:

Kiva kun laitoit omat sivut Fiorella. Paljonkos sulla on lääniä hurahtamista varten?

Muutaman kuvan olen jo aikaisemmin bongannut täällä muualle sijoitettuna, kuten kivan laatikkokasvimaasi.

Hei Maksaruoho! Lääniä ei ole mitenkään valtavasti, virallisesti noin 400 neliötä. Talo on kuitenkin sen verran pieni, että sen ympärille jää vapaata pinta-alaa ihan mukavasti. Ainakin jos vertaa nykyiseen rakennustapaan, jossa valtavia pytinkejä rakennetaan postimerkkitonteille, niin että puutarhalle jää vain muutama neliö. Pienihän pihani on etenkin maaseututontteihin verrattuna, mutta minulle juuri sopivan kokoinen: ei liikaa huollettavaa…

Seuraava viriämässä oleva projekti on tämä syreenipensaiden ryhmä. Olen jo jonkin aikaa pohdiskellut mitä sille tekisin. Itse pensaat aion ehdottomasti säilyttää, mutta ongelmana on lähinnä tämä ruohonleikkuupujottelurata - etenkin riippumaton ostamisen jälkeen.

Mitään varsinaista syreenimajaa tuosta ei pysty rakentamaan, mutta lähinnä olen miettinyt välien täyttämistä maanpeitekasveilla, polun rakentamista sekä riippumaton alle jäävän pinnan kattamista soralla tai laatoilla... ihmetys Olisiko ideoita, mitä alueelle tekisin? Ehdotuksia kasveista tai muista ratkaisuista? Voi olla, että koko projektin toteuttaminen jää ensi kesään/kevääseen - olen jo sen verran monta rautaa taonnut pihassani tämän kesän aikana, että jotain voisi suosiolla jättää ensi vuoteenkin. Mutta ainahan sitä kehitellä voi ja eihän sitä tiedä, tuleeko kipinä tarttua toimeen liian suureksi ennen ensilumia... Joka tapauksessa ideoita otetaan ilomielin vastaan!

Niinhän siinä sitten tietenkin kävi, että lapio iskeytyi maahan ja kaivuupuuhat alkoivat jälleen kerran... En siis malttanut kuitenkaan jättää tämän alueen muokkausta seuraavaan kesään.

Tarkoitus on kattaa suurin osa alueesta koristekivillä eli riippumaton alunen sekä reitti riippumattoon. Pensaiden alle tulee kuorikatetta ja kahteen välikköön maanpeitekasveja (ajatuksissa olisi pikkutalviota ja varjoyrttiä). Kyllähän tässä puuhaa riittää tulevien päivien ajaksi...

No siinä on työsarkaa Fiorellalle hetkeks aikaa, lapio heiluu ja lihakset tykkää =D

Voi kuinka kaunista <3

Mahtavia yksityiskohtia piha pullollaan, näitä katsellessa et varmasti sinä emmekä mekään kyllästy!

Kauniisti olet asetellut kiviä ja “tuunaillut” vanhan paikalle uutta ja vielä kauniimpaa!

…minä haluan myös tuollaisen puutarhapöytä/tuoli-ryhmän!!

Kiitos Stonelove kehuista! Kun on pihanlaitto vielä alkutekijöissään, niin kauneus tulee enemmänkin asetelmista kuin kukkaloistosta... Sitäkin aikaa kyllä innolla odottelen!

Tuli tuosta ensimmäisestä kärhöstäsi Nelly Moserista mieleen tämän kesän pettymykseni =( Ostin keväällä elämäni ensimmäisen kärhön myös ja ostin “Nelly Moserin” koska rakastuin siihen heti, kun kuvia netissä näin…ajattelin, että ei se ehkä vielä tänä kesänä kukkaa tee…mutta sitten ilmestyi nuppu ja päivittäin katselin sitä nuppua toivoen sen aukeavan. Kuinka ollakkaan se eräänä aamuna raotti hieman nuppuaan…ei se ollutkaan mikään Nelly Moser, vaan joku violetti (lajiketta en tiedä) kärhö…toinen taimi kuoli heti kättelyssä ja tämä violetti kärhö kyllä kasvaa hyvin, mutta pettymys oli suuri =(

Varmaan ikävä yllätys, StoneLove… Nellyni tosiaan kukki kauniisti, mutta kukinta ajoittui alkukesään ja oli parissa viikossa ohitse. Ensi kesäksi pitäisikin sitten saada vähän myöhemmin kukkivia kärhöjä. Itse ostin Nellyni Mustilasta, olivat hyvässä kasvussa jo ostovaiheessa.

Gotlannin tuomisia...

Sammakkoprinssi löysi kotipaikkansa suihkulähteen kivikkoryhmästä...

...ja pikkulintu lennähti raparperinlehden viereen!

Suloinen tuo sammakkoprinssi!

Nätti pikkutalo sinulla ja hieno piha, paljon olet saanut aikaan!

Tadaa - nyt on kaivuuoperaatio enää muutamaa lapiollista vaille valmis... Huh, olipas se urakka! Ja nyt teen vuorenvarman lupauksen: tämän valmistuttua en enää tänä kesänä aloita uutta kaivuu-urakkaa! Saa muistuttaa, jos jostain syystä sen unohdan...

Muutama kukkanen tähän väliin:

Turkestaninmaksaruohon hempeää pinkkiä...

Kuunliljan lilaa kukintaa...

Näin se homma etenee... hymy Kaivuuprojekti on saatettu päätökseen - jes - ja siirrytty huomattavasti mukavampaan vaiheeseen. Kivituhka on levitetty ja noppakivet laitettu paikoilleen. Seuraavana vuorossa mullan levitys ja maanpeiteperennojen istutus. Ensin pitää kuitenkin lähteä taimimyymälään... Riippumattoteline näyttelee kuvissa varsin merkittävää roolia, mutta toisaalta olihan se koko suunnitelman lähtökohta ja pääroolissa muutenkin tämän alueen käyttötarkoituksessa.

Istutuksetkin tuli sitten tehtyä... Vielä on jäljellä koristekiven levitys kivituhkan päälle, reunojen viimeistely sekä tietenkin jälkien siivous. Alkaa jo hieman tuntua uurastus lihaksissa: lapiointi, kanniskelu ja kyykkiminen ovat tehneet tehtävänsä. Niinpä tältä päivältä saa riittää, pitää vielä huomisellekin jättää jotain ettei lysti lopu liian lyhyeen!

Kaunokaiset, patjarikot, varjoyrtit, pikkutalviot ja kiinanritarinkannukset saivat uuden asuinpaikan... Toivottavasti viihtyvät, syreenien juurella kun on hieman haasteellista majailla.

Nyt tuli sitten vihdoin valmista eli koristekivikatekin löysi paikkansa... Ei muuta kuin köllöttelemään uuteen riippumattokeitaaseen! hymy Onneksi luvassa on poutasäätä koko tulevaksi viikoksi, ehtii huilata viikon raatamisen päälle...

Hienon keitaan ahersit, kyllä kelepaa köllötellä!