Fiorellan pihakuvia, Suljettu

Ajattelin ensin, ettei vielä olisi oman kuvagallerian aika... Kuitenkin päätin rohkaista mieleni ja perustaa sen ihan siitä syystä, että voisin keskittää omat kuvani yhteen paikkaan ja saisin vinkkejä pihani kehittämiseen...

Taustaa: olen asunut tässä pikkutalossa toukokuusta 2008 lähtien. Talo ja piha ovat vuodelta 1996, mutta ensimmäinen asukas ei kehittänyt pihaa juuri mitenkään. Tullessani talon omistajaksi pihalla oli valmiina hyvässä kasvussa olevia pensaita, mutta kukkapenkkejä ei oikeastaan ollenkaan paria kuunliljaa ja pionia lukuun ottamatta. Niinpä olen saanut aloittaa lähes tyhjästä ja kehitettävää siis riittää...

Tässä ensimmäinen projektini: suihkulähteen perustaminen. Paikalla oli joskus ollut suihkulähde, mutta siitä oli jäljellä enää rikottu suihkulähdemuovi ja kasa kiviä. Muotoilin kuopan, johon laitoin muovisen altaan. Joitakin istutuksia tein jo viime kesänä, mutta tältä kesältä ovat rantalaukkaneilikat, maksaruohot ja taustalla näkyvät liljat.

Ensimmäinen suurempi epäonnistuminen puutarhurina oli tämän lipputangon ympärille viime kesänä istuttamieni ryhmäruusujen menehtyminen viime talvena. Niinpä päätin pelata varman päälle ja vaihdoin ruusut angervoihin: koivuangervoa ja keltajapaninangervoa...

Kevään suururakka oli tämän "keittiöpuutarha ja kukkapenkki" -yhdistelmän perustaminen... Perustin siis kasvimaan näihin kukkalaatikoihin ja sitten ensimmäisen varsinaisen perennapenkin pihalleni... Vihertää jo lupaavasti, mutta kukkaloiston aika lienee vasta ensi kesänä.

Uusin projekti oli tämän sisätulokulmauksen muuttaminen hankalasti leikattavasta nurmikkosuikaleesta kukkapenkiksi. Kukkapenkin kruununa pujottu pajupuu:

Puutarhafilosofiani on löytää tasapaino luonnonmukaisuuden ja hoidetun välillä. Kutsuttakoon sitä sitten vaikka laiskuudeksi ja suurpiirteisyydeksi... naurua Sallin siis jossain määrin luonnonkukkien (=rikkakasvien) läsnäolon, jos ne sopivat kyseiseen paikkaan ja tyyliin... Esimerkkinä tämä pelargonitynnyri, jota ympäröi keltainen rikkakasvusto...

Kesäkukkaistutuksia:

Hyppäys viime kesään, silloin tässä kohtaa kiipeilivät krassit:

Kylläpä olet jo yhdessä vuodessa paljon saanut aikaiseksi

Tähän pöytäryhmään ihastuin ohikulkumatkalla siinä määrin, että lähtivät heräteostoksena matkaan, vaikka olin kaverin auton kyydissä liikkeellä. Sopu antoi sijaa ja kalusteet mahtuivat matkaan. Ovat itsessään mielestäni kauniita kuin kukat:

Kaunista jälkeä olet saanut aikaiseksi. Pidän tyylistäsi.

Lempipaikaksi pihassa on lyhyessä ajassa muodostunut tämänkesäinen hankinta eli riippumatto, jossa keinuminen kesäsäällä on - ah, niin rentouttavaa:

Kiitos Kurpitsa10 ja Anita kehuista! Voin sanoa, että lyhyessä ajassa on puutarha myös antanut minulle valtavasti, olen löytänyt kokonaan uuden maailman. Paluuta kerrostaloasumiseen ei enää ole…

Ai miten ihana tuo näkymä suoraan pihaan ja talolle portin yli. Hyvältä näyttää sunkin pihas!

Kaunista Fiorella, todella! Tykkään noista pikku yksityiskohdista mitä siellä täällä on, ja muutenkin tyylisi vaikuttaa samalta kuin mun joten helppo tykätä :D

muoks. nuo heräteosto-kalusteet on aivan julmetun suloset kieli ulkoa

Juu, mennyttä olet , mutta eikös olekin ihanaa?

Ihana paju. valmiinako löysit sen? Kaunis kokonaisuus.

Paju lähti kanssa matkaan kesälomareissulta, paljastetaan nyt paikkakin, kun siihen niin kovasti viehätyin: Keltainen talo Pälkäneellä. Siellä on myynnissä erilaisia pajutuotteita, mm. tämä punottu paju.

Tässä vielä kaksi takaumaa alkukesään. Ensinnä ihastuttava marjaomenapuu (?), jonka kukkaryöppyä sain ihailla makuuhuoneen ikkunasta:

Ja toinen takauma: ensimmäinen kärhöni Nelly Moser ja lila pihasyreeni kukintoineen natsasivat kauniisti yhteen...

Vielä pionipenkki, joka kukkii toisin kuin vielä viime kesänä... Olen siitä aivan hurmaantunut.

Kukinnot eivät nyt oikein erotu, mutta kokonaisuus näkyy kuitenkin...