Floribundaruusut, Floribunda -ryhmä

"Floribundaruusut ovat perimältään monimuotoisia ruusuja. Ruusut ovat matalakasvuisia ja niissä on yleensä isot kukkatertut."

Lähde: Rosaio.net

Floribundaruusuja

"Bonica82"

‘‘Summer meeting’’ jatkuu lokakuussa.

Ostin juuri floribundaruusun ‘Candy Cover’ ja etsin tietoa näistä, mutta eipä täälläkään vielä näy paljon asiaa, eikä myöskään kuvia. Netistäkin löytyy heikosti tietoa suomeksi. No, jos minun yksilöni menestyy lisään kuvan ja ehkä jopa tekstiä olosuhteista yms.

Olen todella tietämätön ruusuista. Olen huomannut, että keräävät kirvoja, mutta keräävätkö nämä ruusut? Pitänee opetella kantapään kautta tämäkin.

CAndy Cover’ on herkullisen näköinen! En ole huomannut, että kasveilla olisi lajikekohtaisia taipumuksia kerätä kirvoja. Kasvi, joka on sille soveltumattomalla paikalla tai muuten voi huonosti, on alttiimpi sairauksille ja tuholaisten hyökkäyksille.

Leonardo da Vinci. Käsittääkseni tämä on floribunda-ryhmään kuuluva? Kuvassa vain yksi oksa. Tämä on aivan ihana ruusu, kukkia tulee valtavasti ja uusia nuppuja kehittyy pakkasiin asti.

Ostin viime syksyn alesta useita ruusuja. Ryhmäistutukseen pääsi seitsemän Tantaun 'Jazz’ia ja kaksi 'Mirato’a. Näistä talven yli selvisi viisi 'Jazz’ia ja yksi ‘Mirato’. Aika pieniä nuo taimet ovat vielä yhden kauden jälkeen. Varsinkin jälkimmäinen yllätti kauniilla ja runsaalla vaaleanpunaisella kukinnallaan. Jatsit ovat vielä noin 20 cm korkeita, eivätkä peitä maata. Tarkoitus on hankkia syksyllä muutama lisätaimi, jotta penkistä tulisi täydempi.

‘Jazz’

‘Mirato’

Tantaun ‘Heidi Klum’/‘Tan00681’ tuoksuu hyvältä ja on varsin näyttäväkukintoinen. Mulla on näitä kaksi. Toinen mökin seinustalla ja toinen parvekkeella. Kukinta ei ole näillä yhtäjaksoista, vaan pitävät taukoa välillä kasvatellen uusia nuppuja.

Kuvien perusteella odotin eniten tältä Tantaun ‘Mary Ann’ /‘Tan04597’ -jalosteelta. Kukinta on jäänyt ensimmäisenä kesänä vähäiseksi. Oliskohan tässä ollut yhteensä kymmenisen kukkaa tähän mennessä. Kosteus tekee terälehtiin pilkkuja.

Novalis. Tämän kesän hankintoja. Istutin muutama viikko sitten, ja nyt hämmästyksekseni tämä puskee nuppuja!
Väri on todellakin noin sininen, mitä kuvassa.

Muhevaiselta. Mihkel Saar Puukool- tuottajalta.

Ihan maassa on. Mulla on aina ruusut talvehtineet hyvin. Paikassa johon tulee katolta lumet, ehkä se auttaa! :laughing: