Eilen ostin minäkin juuri tuoksun takia freesian sipuleita ja multaan istutin, …nyt vaan odotellaan…
Minusta freesiat on helppoja. Huhtikuun aikana laitan multaan suoraan siihen laatikkoon, jossa ne kasvavat koko kevään ja kesän. Joka kesä ovat kukkineet. Seisovasta vedestä eivät tykkää. Ei ole ollut ongelmia.
Itse laitoin nyt kuun alusta ihan ekaa kertaa freesioita ruukkuun. En siis ole aiemmin pahemmin edes nähnyt niitä missään, mutta tutkittuani kaupan siemen- ja sipulihyllyä löysin freesian sipulit ja ajattelin kokeilla. Ainakin pussissa oli kaunis kuva. Oli kyllä aikamoinen pettymys, kun lueskelin tässä ketjussa, ettei ole kauheen helppoja kasvatettavia...
Noh, 12 sipulia laitoin ruukkuun, tällä hetkellä 9 ovat näyttäneet elon merkkejä. Lannoitatteko freesioita jollain? Itselläni on sitä vaaleanpunaista rouhetta (mikäs sen nimi nyt taas olikaan), jota sekoitetaan kasteluveteen. Onko ok laittaa sitä? Latvotaanko freesioita...? Anteeks tyhmiä kysymyksiä, mutta aika yllättävän paljon tietoa niistä sipuli/siemenpusseista loppujen lopuksi puuttuu...
Tuli tässä vielä mieleen, että pitääkö ne missä talvettaa? siis tätytyykö ne sipulit kaivaa pois siitä ruukusta ja laittaa kuivaan?
Juu, onhan ruukussa reikä.
Minkäs näköisiä/kokoisia teidän freesianne ovat tällä hetkellä?? Minulla on 12 sipulista jo 10 itänyt, kiva prosentti. Tänään oli kaunis ja aurinkoinen päivä, joten ajattelin, että uskaltaisiko ne freesiat viedä jo ulos? siis päiviksi? Mittari ei tosin näyttänyt kuin 5 astetta... Mitähän lämpötilaa ne kestää? Entä uskaltaako siihen ruukkuun istuttaa jotakin tosi matalaa kasvia peittämään mullan? Kun ainakin tällä hetkellä freesioitten välistä näkyy runsaasti sitä multaa.. Vai rehevöittyykö ne tuosta jotenkin maagisesti??
Laitoin ne vasta toissa lauantaina ruukkuun, joten ei ole odotettavissa yhtään piippaa vielä aikoihin.
Voiko noita sipuleita säilyttää huoneen lämmössä, lähteneekö ne kasvuun sitten uudelleen,Mulla on tallaisia nää sipulit,niissä on sivu sipuleita myös.onko ne?
No voi kikkare, ja näitä minä hölmö menin ostamaan kun ajattelin että sipuli ja mukulakasvit ovat yleensä helppoja! Turha minun taidoilla varmaan edes multaan laittaa… Tai laitan tietysti, taidan laittaa hiekkaa ja taimimultaa sekaisin saviruukkuun. Kerron sitten kuinka kävi, jos muistan.
Samoin laitoin minä freesioita pari kesää sitten…suoraan maahan. Kehittyivät todella verkkaisesti, mutta ehtivät kyllä kukkia ihan kesän lopussa. Sateinen kesä vaan otti niille koville, sillä kellomaiset kukat täyttyivät sateessa aina vedestä ja tietenkin kukkavanasta tuli niin painava, että matelivat aina maata pitkin vaikka yritin niitä tukea. katkeilivat, joten otettiin maljakkoon leikkokukiksi. Tuoksuvat kyllä aivan ihanalta.
Kuinka kauan freesiat itävät?
Istutin omani viime viikonloppuna eikä vielä näy mitään
Huomasin kyllä, että multa on hyvin kosteata/märkää, joten nostin ruukun eilen patterin päälle.
Gladiolukset ovat jo vajaa 10cm korkuisia!
kissat katkaisivat pari pikku freesianalkua, taitaa niiden peli olla pelattu?
Hienot alut! Kyllä ne kesällä kukkii ja tuoksuu:)
Mulla ne on olleet pari-kolme viikkoa purkeissa ja 2/15 on saanut nokkansa näkyviin
Mulla on freesiat nupulla.
Freesiat kukkii!! En muista onko koskaan onnistunut ennen…
Postissa on tulossa kerrattujen freesioiden sipuleita. Ajattelin yrittää kasvattaa niitä isossa ruukussa kesällä. Mitä luulette, voiko samaan ruukkuun laittaa keskelle gladioluksia?
Eteisen kaapissa oli ylähyllyllä vanhankokoiseen hesariin kääritty nyytti jossa oli freesian pikkusipuleita. Ajattelin ettei se ota jos ei annakaan ja puikkasin ne kuivine varsineen isoon hillopurkkiin likoamaan, niin että vain sipuliosat peittyi. Parin-kolmen päivän päästä leikkasin ne vajaiksi viisisenttisiksi ja laitoin matalaan leveään ruukkuun uppeluksiin. Siitä on nyt puolitoista viikkoa ja kolmanneksessa on vihreä varsipiippa noussut ylös. Saa nähdä tuleeko lisää. Onko muilla ollut noin pitkiä piiloja?
mulla on kasvanut tosi isoiksi sisätiloissa jo, uskaltaskohan ne viskata jo pihalle…
Itse joskus vuosia sitten kasvatin näitä ja muissa tohinoissa “unohdin” paahteiseen kuivaan paikkaan vähään multaan. Välillä multa oli tosi kuivaa ja sitten muistaessa kaadoin päälle tulvimalla vettä. Ja hienosti kukkivat, mikä oli yllätys sillä hoidolla.
Tänä vuonna uusi yritys. Mutta nyt mietin että istutanko kaiken taiteen sääntöjen mukaan vai tuolla kasvien kiduttaja-tyylillä jossa taisi olla aloittelijan tuuria mukana? Jos laittaisi puolet ja puolet.