Ostin pussillisen (tai oikeastaan kaksi) freesian mukuloita. Ajattelin istuttaa ne ruukkuun, kun syksyllä on niin kiire töiden kanssa, ettei ehdi kaivelemaan mitään ylös maasta. Mukulapussissa sitten kuitenkin sanottiin, että ne kannattaisi istuttaa muiden kasvien kanssa, jotta muut kasvit tukisivat freesioiden ohuita varsia. Miltä kuulostaa ajatus, että freesioiden ympärille ruukkuun istuttaisi jotain matalaa kukkaa, esim. amppelilobeliaa?
Toteutuuko siinä sitten se tukemisen ajatus? Oli muuten ihan kiva kuulla tuo, mun freesiapussissani ei näet ollut mitään ohjeita, kuva vain. Istutin ne eilen, saa nähdä, tuleeko niistä mitään. Sinistä versiota pistin pari pientä pussillista, jotka toin viime kesänä Madeiralta.
Minulla oli viime kesänä freesioita kukkapenkissä anemonejen kanssa ja ainakin ne sopivat yhteen. Freeisan kukkavarsi pakkaa olemaan hieman hontelo.Jos kukat ovat kookkaita ja pelkästään kukkien painosta kukkavarret saattavat kallistua ja alkavat sojottaa miten sattuu. Se ruukkuun istuttaminen voi olla oikein hyvä idea. Kannattaa huomioida freesioiden voimakas tuoksu jottei ainakaan sijoita niitä mihinkään suljettuun tilaan. Minullakin on lisää uusia mukuloita tilattuna-niin paljon niihin ihastuin viine kesänä.
Freesiat ovat tehneet tuplasipulit entisten päälle, olisikohan tullut liian syvälle purkkiin?
Vasta eilen pistin ne penkkiin ja lähes kaikki sipulit olivat kahdeksikon muotoisia, uusi ja tuore sipuli entisen yläpuolella. Joissakin on jo kukkanuput melko suuria, toiset vasta aloittelevat varren kasvattamista. Ainakin kukinta-aika kestää tänä vuonna kauan
Tässä ensimmäiset freesiani kukassaan. Tuossa keltaisessa pitäisi olla punaistakin väriä-ainakin viime kesänä oli. Ja valkoinen on uutta satoa. Kuvasta puuttuu vain tuoksu, mikä on yksi syy sen viehättävyyteen.
Eikö kellään ollut freesioita kasvamassa tänä kesänä? Nyt kyllä saatte tehdä uuden vuoden lupauksia ja laittaa niitä kasvamaan ensi kesäksi. Meillä oli niin upeat tuoksut kukkapenkissä, missä oli freesioita, että soisin moisen ilon muillekin. Minusta ovat aivan helppoja kasvatettavia: Keväällä suoraan maahan ja kukkaa pukkaa sitten heinäkuulla(II/III-vyöhyke). Osa sipuleista oli talvetettuja ja osa oli uusia. Hieman outoa oli se, että viime kesänä puna-keltaiset kukat olivat puhtaan keltaisia ja tänä keväänä tilaamani uudet piti olla kerrottuja valkoisia olivatkin kerrottuja vaaleankeltaisia. Kaikki olivat kuitenkin ihania.
Tällaisia sävyjä löytyy meiltä.
No niin, löytyyhän niitä muiltakin! Nuo sinisävyiset ovat tosi kauniita-ja vieläpä kerrottuina.
Törnrosa kirjoitti "Eikö kellään ollut freesioita kasvamassa tänä kesänä? Nyt kyllä saatte tehdä uuden vuoden lupauksia ja laittaa niitä kasvamaan ensi kesäksi. "
Kyllä on freesioita ja on ollut 5 vuotta peräjälkeen, mutta koskaan ne eivät onnistu. Juuri otin mokomat pois ruukusta eilen ja tulin tänne etsimään vinkkejä ensi kesää varten. Näytti olevan muutamalla muullakin tässä palstalla ongelmia.
En oikein ymmärrä mikä niissä menee pieleen, huonoiten onnistuvat ruukussa vaikka kuinka lannoittaisi ja hoitaisi. Tänäkin kesänä freesian tuoksu jäi vain haaveeksi, vain yksi sipuli kukki ja sekin jaksoi tehdä vain 4 kukkaa. Tämä saattaa toisaalta kuulostaa siltä, että sipulit ovat onnettomia - ehkä ovatkin, mutta kun vaan tietäisi mistä ne sipulit sitten pitää ostaa jos ihan tavallisella puutarhalla ja marketeissa myydään huonoja. Pöh! Saisikohan joltain sipulintuottajalta jotain hirmuhormonisipuleita jotka varmasti jaksavat kukkia...?
Kolme vuotta haudoin gladioluksen ja freesian mukuloita milloin minkäkin näköisten poppakonstien kanssa erilaisissa kasvupohjissa. Tänä vuonna viskasin sitten toukokuun alussa kaikki talvetetut sipulit samaan isoon saviruukkuun ja ajattelin että siellähän sitten tämän kesänkin muhitte nurkantakana piilossa, kun ei ole ollut aikaisemminkaan tapana kukkia. Ylläri ylläri ! Kaikki gladiolukset nousivat valkolilakukkaisina, ja freesiat tekivät tummanpunaista ja valkoista kerrottua kukkaa. Kyllä ne sittemmin on otettu liiterin takaa paraatipaikalle, ja jopa lannoitettakin ovat saaneet. Eli neljäs vuosi samoilla sipuleilla vasta toi kukat.
jaa-niin-jooo... pitäsköhän munkin nyt sitten lähtee etsimään niitä? Samaan paikkaan laitoin vissiin kolmea muutakin keväällä istutettavaa sipuli-mukulaa. Muistelisin nähneeni kaksi vuokon kukkasta. Ei huono, jos sipuleita/mukuloita oli ehkä kuutisenkymmentä?
Kyllähän noita freesioita mieluusti kasvattelis- onkos kauniimpaa kukkaa, mutta kun eivät halua kukkia! Niin monena keväänä olen niitä esikasvatellut ja laittanut sitten ulos ruukuissaan, mutta kun ei niin ei. Alkaahan sitä sitkeempikin ihiminen jo lannistumaan. Gladiolukset nyt on yleensä onnistuneet ja komeita on nekin. Voisikohan tuo freesioitten juonittelu johtua liian lyhyestä kasvatusajasta, eli reilusti vaan aikaisemmin keväällä esikasvatus... Eli Törnrosa, kyllä minä taas ensikeväänä kokeilen!!!
Olen muistavinani että olisin jostain lukenut että freesiat eivät kuki jos ovat liian lämpimässä mullassa. Itselläni oli freesioita tänä kesänä ekan kerran eikä kukan kukkaa näkynyt kuin vasta nyt ensi hallojen jälkeen kun ilmat ovat selvästi viilentyneet. Olin jo itse luopunut toivosta että tulisi jotain kukkia kun ne lehtihujopit makasivat jo kyljellään eikä nuppuja näkyvissä.
En ole vielä päättänyt jaksanko kaivaa ne sieltä ylös...
Sorry, kun en ole huomannut, että täälläkin on keskustelu edennyt. Noita juttujanne seuratessa olen tullut sellaiseen lopputulokseen, että minulla on varmaankin ollut "pölijän tuuri"(näin oululaisittain sanottuna), kun olen vaan lykännyt nuo sipulit keväällä multaan ja sitten syksyllä nostanut ne autotalliin talvehtimaan.
Minulla on sellainen kivetyksen keskellä oleva kukkapenkki, jossa on multaa 20-60 senttiä. Siinä on kasvanut sekä gladioluksia että cannoja keskellä ja freesioita laidoilla ja aivan laitimmaisina on salaatinlehtiä. Paikka on kyllä lämmin ja aurinkoinen ja multa on rehevää, sillä lisään sinne raakakompostia aikaajoin. Nyt meni kyllä muhat suuhun, kun en ole edes älynnyt, että olisi vaikea kasvi. Kannattaa kuitenkin kokeilla ensi vuonna uudestaan, sillä kukka on kaunis ja tuoksu vallan huumaava.
24? Täytätkö mai-lee vuosia?
Mulla ainakin kasvaa freesiat, kukkiminen saattaakin olla sitten toinen juttu. Istutin tänään juuri viimeisetkin kukkapenkkiin. Ulkona on kuitenkin tapahtunut aiemmin istuttamilleni taimille omituista sabotaasia :0 Muutamat noin 20cm mittaiset taimet on katkottu siististi juuri maanpinnan tasalta, epäilen muurahaisia, joita on pihassa paljon. Uskaltaako aivan kasvien juurelle kuitenkaan ruiskuttaa hyönteismyrkkyä?
Jee! huomasin että kahdessa freesiassani on nuput kukkapenkissä.Väristä ei tietoa kun oli sellainen sekoitus.Ekaa kertaa kokeilin,vaikka väitettiin että on hankala saada kukkimaan...loput 3 freesiaa on vähän kärsinyt tuulissa kun ei ollut tukikeppejä,mutta ehkä nekin vielä virkoaa ja vääntää nuppuja.
Ja tämän piti olla kerrattua, no toivotaan että näkisi vielä sitä mitä tilasi
Tulin pää tyhjänä ostaneeksi pussillisen freesian kuivia sipuleita viime kuussa ja eilen jo oikein pesin ruukkuja istuttaakseni ne multaan. Tässä kun lueskelin teidän kertomuksianne, ajattelin laittaa ruukut kesällä sitten jonnekin katon alle suojaan, etteivät saa liikaa mahdollista sadetta. Tuo voimakkaaksi kerrottu tuoksu pitää vaan sitten testata, mikäli onnistuisi sattumalta ja aloittelijan tuurilla kukitukseen saakka.
Pikahaulla joltain neuvontasivulta freesioista havaitsin tiedon, etteivät ne kestä yleensä talvea ulkona Suomessa. Miten teillä muilla on menty freesioiden kanssa ulkona talvet?
Sand, juuri noihin kysymyksiin en osaa vastata, sillä viime vuonna kun laitoin ensimmäisen kerran freesian sipuleita esikasvatukseen ne eivät lähteneet kasvamaan ollenkaan . En kuitenkaan anna periksi ja palaan siihen alkuperäiseen tapaan laittaa sipulit suoraan maahan sitten keväällä. Havaintoni mukaan freesiat vaativat lämpimää ilmaa ja aurinkoista paikkaa kasvaakseen ja kukkiakseen. Pari viimeistä kesää ovat olleet muutenkin kurjia ja kylmiä.