Tässä on paikka tällä erikoisuudelle Alla alkuun muutama muualta siirretty viesti.
En löytänyt granaattiomenalle omaa otsikkoa, enkä myöskään perustanut. Mutta koska itse olen kasvin siemenestä kasvattanut, kysymys sopii varmaan myös tänne. Eli granaattiomenani on nyt parisenkymmentä senttiä pitkä. Tänä keväänä innostui kasvamaan. Se on yksi varsi, jossa lehdet sirollaan, ja olen nähnyt kuvia granaattiomenoista jotka hipovat jo puolta metriä sillä yhdellä varrellaan. Joten auttaako latvonta, vai jatkaako kasvua taas vain yhdellä uudella versolla?
Trigonalle, Kannattaa latvoa useasti, haarautuu paremmin.
Oma(t) granaattiomenani on jo muutaman vuoden ikäinen. Katselin ensimmäisen kesän pelkkiä lehteviä tikkuja. Ensimmäisenä talvena kato oli melkoinen (taimia oli siis useampi, mutta suurin osa kuoli). Seuraavana keväänä yhdistin "tikut" tarkoituksena kasvattaa pieni runkopuu.
Tässä tulos:
Ooohh, kaunis! Onko kukkinut vielä? Teen työtä käskettyä omani kanssa ja latvon.
Joopa joo Latvoin siis granaattiomenaiseni heti kun lupasin tuolloin kesäkuun puolessa välissä. Puolihuolimattomasti tökkäsin latvan ikkunalla kököttäneeseen joutilaaseen kylvöpottiin, josta ei kukaan ollut päätään nostanut. Kastelin ja hymyilin itsekseni, että niinpä se luulee juurruttavansa granaattiomenan...
Meni jokin aika, ja huomasin että se latva kasvaa. Kaikkea sitä. Ja se latvottu tappi ei kasva, ei haaraudu, latva on kasvanut jo sen ohi. Sama ikkuna, kaikin puolin samat olosuhteet. No, ehkä kasvualustan tilavuudessa on jotain eroa... Mutta joka tapauksessa latva on hurahtanut 25-senttiseksi ja latvottu kasvi jäi tuohon yhteentoista senttimetriin.
Heh, ja tokihan jokin siemenkin sitten iti kun sai seuraa, liekö mansikka
tämän kranaattiomenan kylvin viime kesänä kaupasta ostetusta k.ompun siemenestä, latvominen taitaa olla vähän hyödytöntä tälle kasville...
Granaattiomenan kasvatuksesta neuvoo Richard W Langer kirjassaan Ikkunallani kasvaa sitruuna ja taateripalmu, ostin kirjaston poistomyynnistä hintaan 1 € 1980 vuoden painoksen.
- mullan pitää olla ravinteikasta, tarvitsee siis lannoitusta! Aurinkoinen paikka ja kuiva ilma! Ei muiden kasvien ruukuista hönkivää kosteutta lähellä eikä lehdille pidä roiskia vettä. Mullan pitää olla kosteaa, koska granaattiomena kasvaa kuivissa ja kuumissa maissa mutta juuretlasvavat syvälle kosteaan ja ravinteekkaan kerroksen ulottuville. Voisin kuvitella syvän kärhö/ruusuruukun olevan hyvä, juurilla olisi kosteaa ja pintamulta ehtisi kuivahtaa kastelujen välillä. Kukkiakseen tarvitsee paljon paljon aurinkoa.
Nätti granaattiomana on pienenäkin kasvina, mutta kovin lyhytikäisenä olen sen onnistunut pitämään.
Itse laitoin eilen granaatin kasvamaan. Saas nähdä kuinka nopeasti purkista alkaa horsmaa puskemaan
Muistan nyt, etten muistanut aikanaan tulla kertoilemaan tänne kuinka noitten granaattiomppujen kävi. No, latvan heitin huitsikkaan, en enää muista mistä syystä. Kastelija oli vähän turhan laiska alkutalvesta/loppusyksystä ja emogranaatti pääsi pahasti kuivahtamaan ja varisti melkein kaikki lehtensä.
Kun lehtiä oli enää muutama tapin päässä, oli kasvin pakko lähteä haarautumaan että pystyisi kasvattelemaan itselleen lisälehtiä! Kaksi haaraa siis tuli, joista tällä hetkellä toinen on lehdetön. Saa luvan alkaa kaunistumaan mokoma tai sama kohtalo odottaa kuin latvaansakin!
toine joka lähti myös halukkaasti mun mukaan.en tiedä kuuluko tämän otsikon alle saa siirtää pois jos ei kuulu. Punica ranatum nana pitäisi olla nini granattiomena.kukkien pitäisi olla paljon punaisemmat ,salma taas vääristi värin.
upea kukinto!!!!
Upea! Miksi meidän tikkumme eivät muistuta tuollaista pensasta?
Ystäväni demonstroi kuinka kranaattiomena kuoritaan ja maistelimme. Tietenkin laitoin muutaman sivuun ja kysyisinkin=>pitääkö minun kuivattaa siemenet ennen maahan laittoa ???
Omat granaattiomenan alut kasvavat hirmuista vauhtia. Milloinkohan olisi hyvä hetki ekaa kertaa latvoa tuo?
Granaattiomena lajikkeista, oks kellään mitään tietoa. Suomessa myydään yleisesti tummempaa lajiketta, kuin kuvanlajike. Mikä lajike(kuvassa) voisi olla kyseessä. Ovat ainakin hyviä
kesällä tökkäsin siemeniä purkkiin ja purkin muitten kans ulos. vasta nytten siemenissä näyttää olevan eloa, yhdessä on jo sirkkalehdet, muissa vasta juuri puskee esille kuoresta. miten säilytätte kranaattiomenoitanne talvella, ihanko riittää huoneenlämpö vai pitääkö olla viileempää?
Yök. Kauppaan oli tullu tuoreita (!!!) granaattiomenoita. No yhen pikkusen ostin, makso hurjat 1,52euroo. Ja voin kyllä todeta että oli hirveä makuelämys. Tai oikeastaan mauton makuelämys.
jos se oli mauton niin se oli raaka.
Useinhan nuo eksoottiset hedelmät on tänne tullessaan vielä raakoja. Raakoina poimitaan ja kypsyvät sen mitä ehtivät matkallaan kauppoihin ympäri maailman. Aika monesta herkulliseksi mainitusta hedelmästä olen kaupasta ostettuani ja maistettuani todennut että makeus on jäänyt matkan varrelle Iso pettymys se on, ihan yök-luokkaa.
Ostin tänää 5kpl Granaattiomenii 180ruplaa kg. viimevuonna oli paljo halvempii.