Kesälomani lähestyy, ja olen suunnitellut maalaavani vanhan grillimökkini sisältä tämän kahden viikon aikana. Nyt olen "ku klapil päähä lyöty", sillä en taaskaan osaa päättää, millä värillä maalaan. Ikkunapuitteet ja pielet olen ajatellut maalata valkoiseksi. Mutta seinäpinnat ovat vielä hämärän peitossa. Ajatuksissani olisi vaalea lemmikin sininen. Ei viitsisi taas valita jotain turvallista neutraalia sävyä, ja jos sininen näyttää pahalta, voihan sen maalata päälle uusiksi? Tila ei ole iso, joten en laittaisi kovin tummalla, lattia on jo musta. Mitäs sanotte, onko ehdotuksia, tai onko itsellänne/tutulla, maalattu vastaavanlainen mökkerö sisältä jollain kivalla sävyllä? Ehdotuksia otetaan ilomielin vastaan.
Tässä mökin väri ulkoa:
Ja tässä sisältä:
Niin, ja vielä miksi maalaan: pinnat likastuvat noesta, ja nyt tuo pinta on jo niin haristunut ja kulunut ja kulahtanut, että jotain täytyy tehdä, ikkunapuitteiden alareunatkin huutavat suoja-ainetta pintaansa.
Kävisikö harmahtavan vaalean sininen? Kuitenkin aika vaalea. Värin valinta on kylläkin vaikeaa pienestä pläntistä. Sellainen sinertävän harmaa/harmahtavan sininen piti meidänkin kodinhoitohuoneesta tulla. Tuli sitten voimakas vaalean sininen.
Miten pieniä purkkeja maalikaupoista saa? Ajattelin vaan, että jos jaksaa asiaan perehtyä niin ostaisi vaikka kolme/neljä pientä purkkia eri sävyjä harmaan/lemmikin sinistä ja tekisi koemaalit mökin sisään. Niistä pienistä plänteistä ei tosiaan saa mitään tolkkua, olisi ehkä parempi, että maalaat kunnon kokoiset koevedokset sienille ja istut mökissä vähän aikaa ja funtsaat rauhassa sitä sävyä, niin ei sitten ala harmittaa ja alkaa KOKO mökkiä uudelleen maalata.
Osta sävytetty pohjamaali ja katso miltä se näyttää. Sitten, jos on sävyssä korjattavaa, niin otat sen huomioon lopullisen maalin valinnassa. Ei haittaa, vaikka pohjamaali ei ole ihan samaa sävyä kuin lopullinen väri.
Uskoisin, että n. 1 l on pienin mitä löytyy. Kannattaa vain tuijotella myös litrahintaa. Tahtovat ottaa noista ihan pienistä eniten, olisiko seuraava koko ollut n. 3 l.
Jos maalaat ikkunoitten alapuolisen seinän siniharmaaksi ja ikkunoitten yläpuolisen osan valkoiseksi, niin se toisi pieneen tilaan avaruutta. Sinisen sanotaan myös karkoittavan kärpäsiä ja on kesähelteellä viileän oloinen. Empirellä on mielestäni valmiina yksi kaunis siniharmaan sävy, joka ei ole liian voimakas. Värilastuista löytyy siihen sopivat sävyt, joita voi käyttää muussa sisustuksessa. Nuo tuolit kyllä vaihtaisin joihinkin, vaikka kirpputorilta löytyviin puisiin kaluihin. Muuten grillimökki on oikein soma.
Kysele maalikaupasta niitä antiikkivärejä niin saat nähtäville sävyjä joissa ei voi mennä metsään. Yksikään niistä ei mene muovinväreihin.
Meidän huvimaja on maalattu yltä päältä valkoiseksi , vain ulkokatto on musta. On kiva vaihdella verhoja, istuinpehmusteita ja liinoja sitten päähänpälkähdysten mukaan. Siksi neutraali valkoinen on aika kätevä.
Mutta minkä sävyistä tuo kivitaso on tulisijan ympärillä ja mitä materiaalia/väriä se savuhormi on?
Vaalean sävyn kannalla minäkin. Tuo sitä tilantuntua. Mutta mitä Temsku tarkoittaa tuolla ''ei mene muovin väreihin''? On tässä näitä omia maalausprojekteja tulossa ja kaikki tarpeellinen tieto kiinnostaa.
Muovin värejä ovat mielestäni sellaiset synteettisen ja keinotekoisen tyyliset värit, jotka sopivat varsinkin lastenhuoneisiin iloisuutensa vuoksi. Sitten on eri sävyt jotka sopivat puuhun ja kasvien keskelle.
Varsinkin se tietty vihreä ottaa hermoon, se, jota jostain syystä suositaan muovisissa pihatuotteissa. Esim. se ränninjatke, suihkuvesipumpun väri, muovinen reunanauha - tiedättehän. Se on muovisen vihreää. Hirvittävän räikeän vihreä, josta antiikki ja/tai luonnollisuus on yhtä kaukana kuin sika pohjantähdestä. Se näkyy vastatuuleen puutarhan vihreästä noin sadan metrin päähän. Sen värin vuoksi jää hommaamatta monet sinänsä käytännölliset ja edulliset tuotteet. Tämä vain esimerkkinä valkaisemaan hämäriä jorinoitani.
Ei ollenkaan hämärää jorinaa. Varsin luonteva ajatus. Itseasiassa selkiytti kovasti makuuhuoneen seinämaalinsävyn valintaa.
Oli monia kommentteja, kiitos osallistumisesta. Nämä sävypohdinnat ovat aina niin mielenkiintoisia. Mutta, mikä oli lopputulos? Vaalea väri siis. Kokovalkoista en laita , vaikka olisi se helpoin valinta. Vaalea sininen taitaa silti olla vähän lastenhuonemainen? Mitä tulee noihin tosi äklöihin muovituoleihin, niin vaihdan ne kyllä joskus (?) puisiin klaffituoleihin. Ne saa kätevästi, niinkuin nuo muovisetkin, sitten kasaan .
Taitaa olla niin, että nyt kun lapsetkaan ei ole enää kotona, minulle riittäisi yksi tai kaksi tuolia. Oikeastaan tulee grillattuakin aika vähän tässä mökissä. Koko grillin voisi muuttaa vaikka joksikin olotuvaksi...
Eikä huolta maalien määrällä ja koolla, sillä voin testailla siihen eri värejä mielin määrin (luontaisetuja nääs... ), vaan se v a l i n t a on niin vaikeaa.
Mihin mun viesti hävisi? Vastasin vielä, että taso on marmoria; valkoinen pohja, vaal.sinisiä ja harmaita viiruja. Huuva on musta.
Entäpä harmaansävyinen kuultoväri? Mutta kyllä minäkin nyt, kun kuulin nuo tasojen ja muiden värit, kallistun sille harmaanvalkoisensiniseen. Muoviako nuo tuolit ovat? Luulin metallisiksi ja pähkin miten hyvin sopivat. Ai miten hyvin tuonne sopii sitten kaikenlaiseet mustat rautakiemuratavarat.
(Vai mitä jos laittaisit tyylin itämaiseksi....?)
Uuditusten jälkeen huvimajalle koittaa uusi sesonki, veikkaan minä
Minua kyllä viehättää ihan se lemmikinsininen Se vielä iltahämärissäkin toisi valoa tuonne grillimökin sisälle...
Onkohan sävy suunnilleen sama kuin minun pihakalusteissani? Itse tosin ajattelin kesätaivaan väriä kun ne maalasin. Voivat olla jonkun silmään vääränväriset, mutta ovat keränneet myös ihasteluja ja ovat viileät helteelläkin istua...
Harmi etten nyt saa tähän kuvaa...
Voi, kiva olisi nähdä kuvat niistä sinun sinisistä kalusteistasi!
No, minulla on nyt lemmikinsinistä maalia ja valkoista. Sormet syyhyää päästä jo hommiin, mutta ensin on se kaikkein ikävin homma, eli seinien ja katon pesu noesta. Jospa vähän leikittelisin väreillä samalla, ja maalaisin kattoon vaikka pikku enkeleitä... Ja jos tuo sininen näyttää ihan epäonnistuneelta, aina voi maalata päälle. Olisi kuitenkin hyvä saada kerralla hyvä. (mikä lause!)
Pesua varten on ihan pakko nyt käydä ostamassa painepesuri, koska varsinkaan kattoa on muuten vaikea pestä.
Pitihän minun se kuva kaivaa kun tämä toinenkin kone kerrankin pelittää
Tässä siis ne siniset kalusteet:
Ei hassumpaa, ei hassumpaa.. Eli, tosi söötin näköiset kalusteet, ei kaiken pidä olla valkoista. Nämä ainakin huomataan.
Kahden viikon kesäloma takana. Ensimmäinen viikko kului grillimökin (kuva eka sivulla) muuttamisessa huvimajaksi. Huh, mikä maalaustyö tämä olikaan! Käsittelin kaikki kahteen kertaan. Ensimmäiseksi hankein painepesurin, jolla sain parhaiten rasvat ja liat pois pinnoilta.
Ensimmäisenä maalauspäivänäni rankkasade ropisti kattoa ja ukkonen jyristi koko voimallaan aivan lähellä, musiikki soi taustalla, ja suti kädessä muistelin menneitä. Voi kuinka monta kertaa molemmat poikani suuren kaveriporukkansa kanssa grillailivatkaan tässä mökissä, ja millaista sotkua saivatkaan aikaan! Sinne tultiin hyvinkin myöhään ja grillissä paistettiin pihvistä makkaraan. Eli tämä mökkerö oli aikansa palvellut ja hoitanut hyvin tehtävänsä -grillinä. Nyt oli muutoksen aika.
Katon maalaus oli tosi ällöä, sillä niska tuli tosi kipeäksi. En osannut pitää taukoja.
Ostin nämä vanhat korituolit käytettynä, laitoin vain uudet päälliset ja pari lisätyynyä. Kattoon vanha kynttiläroikotin, josta rikoin yhden lasin. Nyt siinä ei ole laseja, ennenkuin löydän samanlaisen.