Onko kukaan koskaan koittanut/kasvattanut guavaa kaupasat ostetuln hedelmän siemenestä? Lähteekö kasvamaan helposti?
Ne on kai usein steriilejä, itse tilasin exotic gardenilta, kohta alan istuttelemaan
Ostin kaupasta guavan ja laitoin siitä siemenet multaan yli 2 vkoa sitten. 3/5 guavaa on noussut viime viikolla ja kaikilla hirmu tiukka kypärä päässä! Yritin yhdestä sitä poistaa ja katkaisin siltä koko pään pois tumpelosormilla. Onko jotain keinoa jolla tuon strutsin saisi kuorittua, kun kasvattaa hurjan pitkän varren, mutta sirkkalehdet ei vapaudu? Kuoleeko jos huppu ei poistu? Vai annanko vain olla?
Anna olla vaan :). En tajua miksi täällä hössötetään noista “kypäristä”. Tottakai sirkkalehdet ovat siellä siemenet sisuksissa vielä “kinnittyneet” - siemenestä taimi imee viimeiset vararavinnon rippeet, ja kun ei siemenen vararavinnot on käytetty sirkkalehdet karistaa siemenen pois ja alkaa omavaraisesti yhteyttämään energiaa.
Hienoa, että sait itämään! Minä, joskus vuosia sitten kokeilin, enkä saanut ainuttakaan itämään vaikka siemeniä oli useita.
Kiitos Pisaralehdellä. Tuo tieto helpotti.
Yleensä annan kypärien olla, mutta näillä se on kuin liimattu kiinni ja ajattelin sen hidastavan tahtia tai tukahduttavan lopulta koko kasvin. Eipä tullut mieleen, että sillä on vielä ihan oikea tehtävä. =D
Se on vähän kuin “istukka” taimelle, joten on syytä säilyttää "napanuora"yhteys
Napanuorayhteys. =D
Tuo ohje on nyt talletettu korvan taakse. =))
Guava lähtee varsin helposti kasvamaan siemenestä. Mulla on kymmenen vuotta vanha guava. Tekee helposti pitkän varren, jossa harvakseen lehtiä. Jotta saa tuuhentumaan on leikattava ja siitä huolimatta on vähän ruikunlainen. Tarvitsee paljon valoa ja täten ollen myös paljon vettä.
Minulla on vuoden vanha Guava.
Monta kertaa yritin ja yritin siemenestä kasvattaa, mutta kypärä jäi aina kiinni eikä pikkuinen kasvanut. Sitten kaadoin kaikki siemenet multiin sinne tänne ja lupasin unohtaa kokonaan. Eräänä päivänä huomasin, että jotain oli kasvanut ja yllätys oli, että Guava vihdoin siemenestä onnistunut.
Pidin sitä pienessä ruukussa koko vuoden ja keväällä istutin sen isompaan ruukkuun ja tuohan innostui kasvamaan. Nyt se on lähes 40cm ja ennen kuin se on metrin korkea leikkaan sen poikki. Toivottavasti latvapistokas lähtee kasvamaan.
Siemenet pitäisi keittää 5 minuuttia, jotta kuori pehmenee tai liottaa vedessä monta päivää.
Katkasin latvan jonkun aikaa sitten ja hyvin tekee oksat myös alempaan.
Guavaa on helppo kasvattaa.
Tällainen on nyt.