Tervehdys vaan kaikille!
Esittelin joskus vanhalla puolella omaa kokoelmaani, mutta nyt on taas vuosi vierähtänyt ja uusia kasveja on tullut taloon. Olen kiinnostunut lähinnä erikoisista mehikasveista sekä lihansyöjistä ja niitä kertyy koko ajan lisää (wirn)
*Vanhat linkit eivät enää toimi joten poistin ne! Laitan kohta uusia kuvia.*
Nämä on todella mielenkiintoisia.. se laittaa ihmetyttämään kun olen kuullut että raatokukat haisee nimensä mukaisesti raadolle, että miten si kestät? Vai haiseeko ne kaikki edes?
Stapelia varieqatalla ja Huernia zeprinalla on oikeestaan tosi hienot kukat! Eikä tavallinen vihermassakaan pahannäköinen ole. Ovatko kukat maineensa veroisia? Siinä aloituspalstassahan mainitsit, että kasvatat niitä ihan tavallisesti ikkunanlaudalla. Ei ne sitten varmaan voi hirveänä haista....
Heehee, minulla on jompikumpi noista ensimmäisistä karvanaamoista... en ole varma kumpi. Kerran meillä haisi ihan uskomattoman pahalle... ihan raadolle, todellakin! Etsin joka paikasta, että varmaan kissa oli tuonut sisälle hiiren ja jättänyt sen syömättä... kunnes älysin, että raatokukkahan se siinä ikkunalla kukki! Ja minulla oli ollut se kasvi jo ainakin kymmenen vuotta eikä tullut heti mieleen! Se tekee kukkansa aina ikkunan puolelle, eikä niitä heti huomaa, kun nuput roikkuu siellä versojen alaosassa.
Ei ne kukat aina haise, riippuu ilmeisesti lämpötilasta ja ilmankosteudesta... muuta syytä en keksi sille, miksi ne ei aina haise. Paitsi jos nenänsä tunkee kymmenen sentin päähän kukasta, silloin kyllä haisee aina, YÄK.
Nuo kaksi viimeistä ovat kyllä tosi hienot, erityisesti se variegata!
Uni & Poppius:
Raatokukat kyllä haisee ja niillä on siihen hajuun ihan oma fiksu systeemi. Kukka esittää lihankimpaletta ja haju on vähän sen mukainen. Se on vähän kuin olisi jättänyt roskiksen viemättä. Kaikki lajit haiskahtavat vähän erilaiselta, esimerkiksi S. similis haisee oikein pistävältä. Hajun tarkoitus on huijata kärpäsiä. Ne eivät saa kasvilta mitään, eivät edes mettä. Kaikkien lajien kukat kestävät noin 4-5 päivää. Kukinto ei haise ensimmäisenä eikä myöskään viimeisenä aukiolopäivänään. Kukinto joutuu ikäänkuin “valmistelemaan” sitä hajua. Lämpötila ja kosteus ei suoranaisesti vaikuta hajun voimakkuuteen, mutta aurinko vaikuttaa. Ehkä kasvi tietää, että raatokärpäset lentävät parhaiten aurinkoisena päivänä ja silloin se saa onnistuneen pölytyksen.
Ikkunat vaan auki sillä kasvit ovat kohta parhaassa kukinta-ajassa. Raikas veto vie hajun pois naapurin puolelle. On mielenkiintoista seurata kun kärpäset vierailevat kukissa ja munivat niihin. Munat ovat tietenkin tuhoon tuomittuja
Karakali:
Kyllä, ihan etelänpuoleiselle ikkunalle vaan. Kannattaa varata leveä ikkunalauta sillä ne ryömivät ruukkunsa ulkopuolelle ja asettavat versonsa laudan päälle. Juuri silleen ne kasvavat Afrikan pöytävuorilla! Vettä tarvitsevat melkeen joka päivä kun ovat paahteessa, lannoitettakin voi välillä heittää. Nämä raatokukat ja mehilyhdyt eivät ole vaativia kunhan muistaa sen kastelun ja paahteisen ikkunan. Meillä Suomessa näitä kasveja ei juuri tunneta (paitsi erikoisharrastajat) mutta muualla Euroopassa nämä on iso juttu.
Ilokseni voin todeta että kaikki pistokkaat jotka viime syksynä sain ovat lähteneet kasvamaanJipii... Piti kurkkailla tuolta jo nuo sinun lemmikkisikin (vai voiko niitä lemmikeiksi kutsua?) -kyllä ovatkin viehättäviä.. Oikeasti!
Kiitos kehuista aronja ja hyvä että sait pistokkaat kasvamaan
hienoja kasveja mutta noista sun "lemmikeistä" en voi sanoa samaa.. hyi kamala
Suosikkilyhtyni, Ceropegia haygarthii kukkii kiitollisena,
Myös purppuraraatokukka on aloittanut jokavuotisen kukintansa,
Tämä suhteellisen pieni raatokukka avasi kukkansa tänään. En vaan tiedä, että mikä se on :P
Laittelen tähän vähän uusia kuvia, joita olen parin viimeisen kuukauden aikana räpsinyt. Tuossa alkukesästä oli muutto, mutta onneksi valoisaan ja aurinkoiseen kämppään. Mehikasvit kiittelivät kovasti ja kaikki kukkii. Tässä välissä mainitsen, että pistokkaita voi kysellä yksityisviestitse jos joku kasvi kiinnostaa. Tosin painotan sitä, että nämä ovat erikoisia kasveja ja sopivatkin vain erikoisille ihmisille Tarkoitan siis, että niille jotka keräilevät harvinaisuuksia ja erikoisuuksia.
Stapelia similis,
Stapelia hirsuta,
Stapelia grandiflora,
Huernia zebrina,
Vielä muutamia kuvia mehilyhdyistä:
Ceropegia ballyana,
Ceropegia cimiciodora,
Ceropegia denticulata,
Ceropegia ''Hamlet''
Ceropegia simoneae,
Nuo Stapelian pistokkaat voisivat kiinnostaakin. Saisin oivallisen lisän sukkulentti osastolleni. Niitä ei ole useinkaan kaupan. Olet muuten istuttanut kasvisi todella kauniisiin ja tyylikkäisiin ruukkuihin!
Kun olet valmis jakamaan tai ottamaan pistokkaita ota yhteyttä! Luonnollisesti osallistun syntyneisiin kustannuksiin.
Törnrosa, pistokkaita voin leikellä tässä pitkin syksyä. Kukinta on vielä vähän kesken, joten antaa vielä hetken aikaa olla rauhassa. Pistokkaat kyllä juurtuvat syksylläkin, mutta kunnon kasvu alkaa vasta seuraavana keväänä. Olettaen tietysti, että pistokkaat ovat aurinkoisella ikkunalla ja saavat vettä vähintään pari kertaa viikossa. Olen kirjoittanut noista suuntaa antavat hoito-ohjeetkin tänne:
<a href=“http://arachnophobia.eremita.net/viewtopic.php?f=44&t=8"target="_blank”>Eksoottiset mehilyhdyt
<a href=“http://arachnophobia.eremita.net/viewtopic.php?f=44&t=10"target="_blank”>Mielenkiintoiset raatokukat
Ceropegia sandersonii,
Orbea variegata,
Huernia zebrina, emo
Luin läpi nuo ohjeet ja luulen, että voin antaa kasveille niiden vaatimat olosuhteet. Minulla on ennestään muutamia kaktuksia ja ne ovat kyllä kukkineet kiitettävästi ja muutenkin viihtyneet hoidossani. Pidän itsekin monenlaisista erikoisista kasveista ja pieni haasteellisuus sen kun vaan lisää mielenkiintoa. Jos pidät kevättä parempana ajankohtana , niin se käy vallan mainiosti. Kiire on näissä kasvi asioissa täysin kielletty sana, sillä pitää edetä kunkin kasvin omilla ehdoilla.
Kevät olisi paras aika, mutta silloin tulee uusia versoja ja kukinta taas alkaa. Sen takia olen paloitellut emoja syksyllä, sillä talvella ne eivät kasvata uusia versoja. Osa lajeista tiputtaa lehtensäkkin (esim. Ceropegia haygarthii). Kuukauden tai parin päästä saa pistokkaita. Ne kyllä juurtuvat, mutta kasvua tuskin tapahtuu ennen kevättä 2008.
Raatokukkien kiistaton kuningas, Stapelia gigantea päättää vihdoinkin kukkia! Olen odottanut tätä jo monta vuotta. Kuvan nuppu on vielä pieni. Tämän lajin kukka saattaa yltää 30 cm:n mittoihin. Laitan uusia kuvia nupusta kun se kasvaa, ja tietenkin sitten itse kukasta kun se päättää paukahtaa auki
Jättiraatokukan nuput ovat kasvaneet suuriksi. Kuvan nuppu on suurin ja se on paisunut ihan ilmapalloksi. Veikkaan, että se paukahtaa auki viimeistään tulevana viikonloppuna. Tätä on odoteltu jo pari vuotta