Halla ja yöpakkanen: suojaukset ja suojattavat

-5,jotain oli aamukolmen aikaan mittarissa. En muista mitä alle viiden, mutta jotain, hehheh. Loppuis jo nää yöpakkaset! Avokuistilla on jäänyt kahtena yönä sinisarja peittämättä, eikä tuo ole hätkähtänyt. Siellä on varmaan vähän lämpöisempää, kun on korkealla (1,4 m) tai sitten se kuisti muuten suojaa. Tai molempia.

Ehkä ulkoilman lämpötilan laskun aiheuttama ilman suhteellisen kosteuden nouseminen on laukaissut viiniköynnöksessä guttaation eli pisaroinnin.

Voi Antippa että tuon kuvan pistit. Tänä keväänä ensimmäistä kertaa minun viiniköynnöksessäni oli monta nupputerttua. Äitienpäivän jälkeisenä yönä se paleltui, kun en tiennyt mitään kylmästä yöstä. Aamulla yhtä versoa lukuunottamatta kaikki oli paleltunut, vaikka on kasvihuoneessa ja kestävää lajia. Arvaa harmittiko. Ei mikää muu yhtä paljon vielä tänä keväänä. Voikohan sen avuksi tehdä enää mitään? No, nyt on harson alla tietenkin.

kellokukka, yritän lohduttaa: naapurillani paleltui neljä vuotta sitten toukokuun lopun pakkasyönä puolet isosta avomaazilgastaan. silloinkin se ehti uusia lehdistönsä ja tehdä jopa satoa. kaikki tietenkin riippuu siitä, tuleeko tarpeeksi pitkä ja lämmin kesä tämän takatalven jatkoksi. mutta älä luovu toivosta. luulen että kastelusta huolehtiminen olisi hyväksi nyt, kun lehdistö joudutaan uudestiluomaan.

Kiertelin puutarhassa ja hämmästelin kun pahimpia pakkasvaurioita on humalassa ja kurjenpolvissa. Eipä olisi niistä heti uskonut…mutta ehkäpä olen niitä istutellutkin kaikkein pahimpiin nurkkavetoihin ja alaville maille. Niiden elpymistä en silti epäile ollenkaan.

Niin se vaan on että leuto talvi nosti luuloja. Ylpeys käy lankeemuksen edellä oli miten oli.

Kun nyt edes sataisi! Varsinkin kuivana ollaan niin hallanalttiina.

Ai niin joo, auto unohtui pesemättä. Sen ehdin vielä pestä niin pian sataa.

Neljälle viiniköynnökselleni kävi samalla tavalla kuin Kellokukan köynnöksille. Nekin olivat reheviä ja hyvässä kasvussa kasvihuoneessa, mutta halla turmeli kaikki. Lohduttavaa on kuulla, että toivoa on!

ihmeen vähällä meidän alavan joenrannan pihat ovat selviytyneet. - omalla pihalla oikeastaan vain juhannusperunan varret, jaloangervot ja sinivaleunikot ovat saaneet näkyviä vaurioita: lehdissä mustia läikkiä. kaksi komeinta mirabiliksen vartta jouduin ihan lötköinä leikkaamaan pois. ne muutamat mansikankukat, jotka olivat ehtineet avautua, paleltuivat myös.

kylän kaikki tammet palelluttivat juuri avautuneet pienet 3 - 4 senttiset lehtensä. uudet tulee tietenkin, mutta taas tammet myöhästyvät sitten syksyn talveenvalmistautumisesta.

Minulla on Zilgat ulkona. Niissä on vasta silmut pullollaan.

Mutta jaloritarinkannukset olivat rennossa kaaressa notkollaan alkuillasta!! En uskaltanut käydä edes niitä koskemassa, etteivät räpsähdä poikki.

Vanhojen puutarhakirjojen ohjeet olisi hyvä muistaa, kun istuttelee. Omenapuitakaan ei pitäisi istuttaa parhaille paikoille, etteivät virity liian aikaisin kukkaan.

Viimeksi eilen tuumasin siirtäväni paremmalle paikalle kaksi nuorta omenapuuta. Niillä kylläkin ovat haittana lähinnä männynjuuret ja lyhyt päivä niiden varjossa. Vielä silloin istuttaessani elin toivossa, että länsinaapuri vähän harventaisi metsäänsä.

Sangen traagista… alppikellon kukinta räpsähti viime yön pakkasiin :frowning: Muutoin täällä Raahessa kevät lähtee hitaasti kasvuun ja pitkään jatkuvat yöpakkaset ovat sääntö eikä poikkeus. Tänne kouliintuu kasvamaan vain lajit, jotka kestävät “vaikka mitä”. Särkän Jari on sanonut, että jos joku kasvi viihtyy ja menestyy täällä, niin se menestyy muuallakin Suomessa. Taidan jo itsekin allekirjoittaa tämän.

Titamiini, tein tilauksen em. taimistolle viikko sitten ja pistin piruuttani sinut suosittelijaksi : ) Voit pyytää alennusta seuraavasta ostoksesta - hehee!

Siperiankärhön silmut pullistelevat 3-4 asteen kylmyydestä huolimatta. Nyt jännitän CL.mackropetala ´White Swan''-kärhöä. En saa selvää, ovatko ennemmin eläviltä näyttäneet silmut enää elossa. Vai onkohan käynyt nöpelösti. Se saattaa silti aloittaa uuden kasvun, mutta kukkia ei sitten kannata odotella.

Temsku - en maksa sinne Särkälle yhtään mitään hankinnoistani. Jaan keväisin perennojani ja vien jakojäännökset Särkälle. Vaihtarina otan sitten mitä mieli tekee… Hyvä systeemi. Minä pääsen erilleen ylimääräisistä ja uusia tulee tilalle. Kumpaakin osapuolta hyödyttävä systeemi. Tämän kokoisesta puutarhasta riittää jaettavaa joka vuodelle.

Wau. Tuota minä sanon todella hyväksi vaihtokauppasysteemiksi! kade

Miulla on muutaman asiakkaan kanssa samanlainen sopimus.

Voihan hirvitys, katsoin taas sää tietoja. Sen mukaan edelleen yön kylmyydet jatkuu… ja minä jo näin kauniina päivänä innostuin taimia istuttelemaan omiin saaveihinsa :frowning:

Juu kylmää luvassa täällä Länsi-Siperiassa.

Onko se totta, että Suomen kesä = vähän huonommat rekikelit?

Selkä poksuen raahaan taimia edestakas. Tahtoo - omia - tomaatteja -

mutta välillä olo on kuin muurahaisella noiden taakkojen kans. ;O)

Ööh viime yönä -2astetta kasvihuoneessa!En kyllä tiedä kuinka luotettava mittari mulla on.Onkohan ensi yöksi luvattu tänne etelään pakkasta,rupee itkettämään:( Vaikka kaikki kasvit hegissä mutta ei kai nekään ihan loputtomiin tätä kylmää kestä.

Nyt on pakko vähän korjata, on halla vienyt muutaman tomaatin:(

Minä papujeni kanssa saan vahtia mikä sääennuste toteutuu. Nolla tai yksi. Mitätön asia jonkun mielestä, että mitä se vouhkaa :smiley: