Hämähäkkikukka, Cleome hassleriana

Tänään olen mullannut hämähäkkikukkien kanssa. En tiedä olenko ne aikaisessa vai auttamattoman myöhässä kylvänyt, mutta nyt ovat ehkä kymmensenttisiä pikkualkuja. Niitä olisi koulimatta vielä vaikka kuinka mutta voipi olla että nakkaan ne loput kompostiläjään, kun ei ne ole kovin suuria edes. Mutta kiva nähdä täälä näitä kuvia, jos omistakin tulisi yhtä kivan näkösiä edes loppukesästä!

Maiku, kyllä ne vielä ehtivät kukkimaan kesän aikana, itselläni on suurinpiirtein samankokoisia, mutta heti kun aurinko vähänkin pilkahtaa , venyvät aivan silmissä. aurinko

Huvittunena, suorastaan, olen seurannut, kun monista taimikipoistani nousee hämähäkkikukan taimia! Ne pirulaiset itävät nyt vasta! Hyvä tietysti niinkin.

No hyvä tietää. Kun itselle uusia kukkia kokeilee kasvattaa niin ikinä ei voi tietää millaisia niiden pitäisi olla missäkin kevään vaiheessa Ja jos kaikki ne, jotka olen isompiin ruukkuihin laittanut, kukkivat, niin ei paremmasta väliä...

Uutuus minulle on tänä kesänä hämähäkkikukka ja kovasti pidän sen sievästä kukinnasta.

Jokos se sinulla kukkii=O, mun on vielä pieninä taimina…

Kukkii, kukkii ei niin iloisesti kun toivoisin sillä lehdistö on hiukan keltaista taitaa olla syy kylmyys ja märkyys, taimet istutin mutu tuntumalta muistaen 10.3.

Onko kukaan kerännyt hämähäkkikukasta siemenpalkoja ja millaisin tuloksin ne ovat taimettuneet ??

Lumi, keräsin viime syksynä ja keväällä taimia oli jakaa puolelle kylälle ;-) Ovat myös helppoja kasvattaa, koska minäkin olen saanut ne kasvamaan. Tässä tulos, eikä tuo ole ainoa .

Satues: kuivuivatko palot ruskeiksi varressa vai milloin keräsit siemenet, minäkin olen kovin ihastunut hämähäkkeihin, komeat ja näyttävät.

Lumi, osa kuivui ruskeaksi, toiset taas otin melko vihreinä…kun vohkin niitä erään kaupan parkkipaikalta. Parasta on, kun palot ovat jo pikkasen avautuneet,ja siemenet näkyy sieltä raosta, silloin ovat kypsiä.

Ne vohkitut siemenet otin valkoisista, mutta vielä ei ole yhtään valkoista avautunut,ehkä juuri ne taimet annoin pois ;(

On ne vaan niin komeita !

Satues: iso kiitos kukkais pyöritystä

Minäkin olisin kiinnostunut kylvämään ja kasvattamaan ensimmäistä kertaa hämähäkkikukkaa. Ei ole ko. kukasta yhtään kokemusta vielä. Joten jos joku jaksaa vastata muutamaan kysymykseen niin olisi erittäin mukavaa.

Mihin aikaan kylvätte nuo hämis-siemenet? Tästä keskustelusta olen päätellyt, että tarvitsevat paljon aikaa. Onko kylmäkäsittelyä? Minulla on vähän ongelmallista tuo idättely, sillä ei ole mitään lasitettua terassia tai kasvihuonetta, missä siemeniä voisi idätellä…eli yleensä ne lajikkeet, jotka eivät idä ja kasva hyvin sisätiloissa ovat nuupahtaneet minulla. Miten te, joilla ei ole vastaavia kasvatuspaikkoja, hoidatte tuon idätyksen ja taimikasvatuksen? Meillä kun ei ole talossa mitään viileää tilaa, mihin viedä yöksi tms.

Entäs lisäättekö kylvömultaan tai taimille mitään lannoitusta? Kuinka pitkään tuo hämiksen kukinta noin yleensä kestää?

Uups…piti ruveta nopeasti kylvämään, kun sain käsiini noita hämissiemeniä niin myöhään. Toivottavasti vielä ehtivät ihan kunnolla, ettei kukintaa odotella sitten vielä syyskuun puolella :smiley: Ja nyt kun luin hämiksen olevan peräisin Afrikasta, niin tuntuu ihan luonnolliselta, ettei sillä mitään kylmäkäsittelyjä ole (ellei se olisi ollut vuoristokasvi tms.).

Hämiksen siemeniä on ja oon tässä ollut kahdenvaiheilla joko laittasin niitä tulemaan… 14.3 lähden viikoksi reissuun ja siksi oon yrittänyt vähän himmata tuota lopullista kylvöröjähdystä lomalta paluuseen. Olen ihastellut koko ketjullisen teidän hämppiksiänne mutta…

Onko täyden auringon ystävä vai riitäiskö puolivarjo? Onko normaali multamaa vai meniskö vähän hiekkäisessa tai savisessakin? *Uskaltaisiko happamaan penkkiin laittaa varjostamaan noita mini rhodoja?

Itävät niin hitaasti, että on jo kiire laittaa siemenet multaan. Mä laitoin 4.2. eikä vieläkään ole itänyt ensimmäinenkään.

Mullakin noi siemenet ovat olleet itämässä kohta 2 vkoa. Kylvöohjeissa arvioitaisiin itämisajaksi 14-20vrk, mutta saapa nähdä. Kylvöohjeissa myös kylvö ajaksi rajataan maaliskuu ja huhtikuun ihan alku. Sen vuoksi ajattelin tässä vielä kylvää toisen satsin hämiksiä (eri väriä). Toivottavasti noista nyt jotkut edes itävät. Ovat sanoneet näitä helpoiksi. Tosin eiköhän meikäläinen pysty näissäkin töpeksimään. naurua

Tarvitsevatko noi muuten valoa itääkseen? Mulla noi on pohjois-ikkunalla (ei muita vaihtoehtoja). Suht valoisaa, mutta ei suoranaisia auringonsäteitä koskaan. Pidän sitä patterin lähistöllä, jotta saisi lämpöä. Ei näy vielä minkäänlaista eloa täällä.

Minun hämähäkkini, kylvetty tammikuun puolessa välissä. Kun hämähäkintaimen saa itämään loppu onkin helppoa sillä taimesta tulee pian oikeissa olosuhteissa tukeva ja napakka vartinen.Siemeniä vielä jäljellä jos joku tarvitsee.

Tässä näkee puutarhanetin 'opetusohjelman' toimivuuden , viime keväänä kasvatin ensimmäiset hämikset ja nyt jo omista siemenistä jatkan hommaa, on tämä kyllä oikea aarre-aitta tumpelo peukalo puutarhurille :))

Lumi, miten kauan sun hämikset kesti itää? Mulla on ollut kylvös nyt 2 vkoa ja ei ainakaan tähän mennessä mitään elonmerkkejä. Kuinka ihmeessä olet saanut noin hyviä taimia kasvatettua noin aikaisin? Käytitkö kasvivaloa?