Minulla on keltaisia hanhikkeja muistaakseni 10 puskaa etupihalla sellaisena jonkinlaisena polveilevana nauhana, ei siis rivinä,koska välissä on muutakin. Ja edessä perennoja. Tykkään niistä kovasti syksyisin, kun ne kukkivat koviin pakkasiin asti, kun muut etupihan kasvit ovat jo aivan syksyn runtelemia. Syksyyn keltainen väri sopii mielestäni mainiosti.
Viime kevänä istutettu hanhikki aloittelee pikkuhiljaa kukkimisen ensimäinen auvennut.
mun mielestä tervolanhanhikki on kukkinut jo toukokuusta asti. Siihen tulee lehdetkin samaan aikaan kuin koivulla.
Hanhikki aloittelee kukkimisen
‘‘Abbotswood’’ on kukkinut jo jonkin aikaa. Vähän huonoon paikkaan tuli laitettua, mutta näyttäähän tuo tuossa kasvavan.
Ja kun tykkään näistä haasteellisista kasveista, niin ostin -60% alesta Red Ice:n, jolle oli vyöhykesuositus I-II. Katsotaan selviytyykö ensi kesään. Isoa taloudellista tappiota en koe, sillä hintaa tuolle kasville jäi himpun yli euron Ensi kesänä päivitän sitten kasvin kohtalon.
Hei pensashanhikeista tietävät! Osaako kukaan sanoa, kumpi kukkii kauemmin, ‘TILFORD CREAM’ (kermankelta-valkoinen) vai ‘ABBOTSWOOD’ (valkoinen)? Kumpi on “muuten vain parempi”?
Hengissä meni ‘‘Red Ice’’ talven!
Miksiköhän pensashanhikkini ei kuki kunnolla. Leikkasin alas asti kesällä 2010 ja eivätpä ole kukkineet kunnolla niinkuin kuvittelin niiden tekevän jos leikkaisin alas asti. Ennen leikkaustakaan eivät kukkineet kunnolla.
Mun Tervolan hanhikeissa on jotain vialla. Vähän lehtiä ja kituisen näköisiä muutenkin, joissakin kuivannnäköisissä latvoissa on seittiä. Mikä tuholainen voi vaivata hanhikkia?
Voisiko olla talven tuhoja? Meilläkin mökillä hanhikit ovat tosi surkeita
Miksiköhän minun tänä kesänä istutettu vaaleanpuainen (‘Lovely Pink’) pensashanhikkini on yhtäkkiä muuttunut valkoiseksi kukiltaan? Hellekö sen tekee vai mikä? Kuuleman mukaan helle on nyt saanut joidenkin kasvit kukkimaan eri värisinä kuin pitäisi…
Ei ole minunkaan lovely pinkissä paljoa sen kummemmat kukat. Just tänään katsoin ja ajattelin, että onpa surkee kukinta. Haaleat ja pienet kukat! Auringossa värit vielä näyttävätkin vaaleammilta, kuin esim. pilvisellä säällä.
Kai se tämä hirvee helle saa kasvitkin ihan sekisin?!
Keltaisten hanhikkien kukinta on niin runsasta että vaal.punainen ja valkoinen kalpenevat niiden rinnalla joka vuosi ainakin minun pihallani.
Kukkia on aina ollut vain harvakseltaan ja yleensä pienempiäkin kuin keltaisissa. (voi olla lajike-erojakin))
Minusta Lovely Pinkkiin tulee joinakin kesinä ensin melkein valkoisia kukkia, mutta myöhemmin sitten paremman värisiä. Ehkäpä on ollut juuri kuivuudesta/kuumuudesta kiinni.
Väsynyt matkamies hanhikissa. Näytti nukkuvan.
Voihan räkä. Menin ostamaan Rautian alesta pensashanhikki Lovely pinkin. Siinä mitään vyöhykkeitä oltu mainittu, ja nyt vasta netistä luin, että III asti voi kasvattaa. Aaaargh. Miten on, onko kukaan saanu talvetettua V:lla? Vai onko sama vipata koko roska kompostiin… Minä muka ajattelin, että se ois ollu yhtä kestävä, kuin se sappinesteen värinenkin örkkä. Pikkasen ärsyttää…
Jos teillä on luminen talvi, niin varmasti lumen suojissa talvehtii. Tiedä sitten näistä nykytalvista,
kun mustikanversotkin jo menehtyivät lumettomuuteen mökillä IV/V
No, minä käyn polkasemassa nuo johonkin kuivaan ja lunta pakkaavaan paikkaan. Toivottavasti tulee kunnon hanget ens talvena…
Pensashanhikki tuo väriä pihaan mukavasti.