Hanhikki: Pensashanhikki,Dasiphora fruticosa,s.Potentilla f

Pensashanhikkia olen pikku hiljaa juurrutellut leikkuujätteistä lisää.

Olen nyt aika ihmeissäni, sillä taitamattomana leikkaajana olen tullut muodostaneeksi kaksi minipuutanaurua Mahtaako kellään olla neuvoja ja vaikkapa mielellään kuviakin puumaiseksi kasvatetuista pensashanhikeista?

Minipuuni ovat myös jo hyvin pitkällä lehtiensä kehittämisessä, ovat samassa vauhdissa marjatuomipihlajien kanssa.

Pensashanhikkia moni mielestäni aivan turhaan väheksyy ja siksi jo näin alkukeväästä halusin synnyttää siitä keskustelua, koska tämä laji tulee lehteen keväällä hitaahkosti ja pensaan syysolemusta tuntematon saattaa sen syrjäyttää taimihankintoja tehdessään.

Leikkuujäteoksia olen vaan pitänyt kesän yli vesiämpärissä ja sitten syksyllä jonnekin maahan ne siirreistuttanut. Perennapenkeissäkin yleensä löytyy tällaisille pikkualuille paikka jostain raosta ja sieltä ne on helppo sitten nostaa loppupaikalleen.

Hyvä hanhikkilaji on Tervolan hanhikki joka tulee noista pensashanhikeista kaikkein aikaisimmin lehteen. Kukkii lokakuulle asti.

Pilkunviilauskohtaus: Pensashanhikki on nykyisin Dasiphora fruticosano-jaa

Ai on vai? Kaikki muuttuu niin Etsin ihan erikseen tuon tieteellisen nimen aamulla, mutta vain haulla pensashanhikki, potentilla - eihän tuo muutos sitten missään vastaan tullut.

Juu, pari kolme vuotta sitten olivat menneet vaihtamaan nimeä. Puutarhanetin kasvikortilla käytetään myös tuota Dasiphora -nimeä. Vanhalla puolella viime vuonna opastivat jo minua oikean nimen käyttöön...

Jokohan uskalla täällä meidän korkeudella leikata pensashanhikin alas kokonaan, on nyt paljastunut lumen alta kokonaan. Viime kesänä leikkasin vasta kesäkuun alussa yhden pensaan nilkasta poikki. Nyt haluttais loputkin leikellä että alkaisivat aikaisemmin kasvaan uutta kasvustoa. Pensaat on niin rumia vanhoine kuivettuine oksineen. Syreenipensas lähtee kohta juuresta poikki......

Pensashanhikin uudemmat oksat aloittavat kasvunsa aikaisemmin keväällä. Äsken kävin kurkkimassa kahta kurjaa puskaa tuolla takapihallani ja totesin, että vanhimmat oksat ovat jäkälöityneitä eikä näy vielä niissä mitään silmuja. Eli ehkä kannattaisi välillä leikata reilumminkin.

Itse odottelen vastauksia kysymykseeni puumaisesta pensashanhikista. Miten hommassa kannattaa edetä? (Siis, kun jostain syystä haluan saada puumaiseksi nuo pari ihmeellistä vänkyrääni)

Mihin valkoinen pensashanhikki kannattaisi istuttaa? Sehän on kai kuivan paikan kasvi, menisiköhän grillimökinoven vieressä, hiekassa?

Menee hiekkaisessa maassa, mutta voithan sille vähäsen kompostia tai multaakin hiekkaan sekoittaa? Kukkiakseen pensashanhikki haluaa saada aurinkoa.

Siksi sitä paikkaa ajattelinkin kun se on aurinkoinen. Meillähän tontti on savea mitä käsittääkseni hanhikit inhoaa, mutta tuossa kohdassa on grillimökin hiekkaperustukset. Jos kaivaisin siihen laitaan pienen kuopan ja täyttäisin sitä kompostilla ja mullalla. Menisiköhän siinä samassa montussa jalokärhökin, vaikka jackmannii?

Keltaisille Tervolan hanhikeille tein viime kesänä hiekkaisen kohopenkin salaojituksineen, ja rusakko-kele söi ne talven aikana tapeille. En viitsisi yhdelle valkoiselle hanhikille alkaa samaa urakkaa, jos se tuossakin viihtyisi. Siihen grillimökin oven pieleen kun olisi kiva saada jotain nättiä joka ei kasva liian suureksi ja jonka voi tarvittaessa leikata alas (jos tarvitsee esim. maalata).

Kolmas kesä taas mennä hurahti omalla pihalla, eikä vieläkään ole etupihalle ajattelemaani pensasaidannetta saatu aikaiseksi. Siltä varalta, että inspiraatio iskisi, kysynkin nyt neuvoa kokeneemmilta. Olen ajatellut laittaa pensashanhikkirivistön tien viereen. Ilmeisesti Tervola voisi olla parempi vaihtoehto kuin Goldfinger aikaisemman kasvuunlähtönsä vuoksi? Kukkii kuitenkin kai yhtä pitkään syksyllä kuin Goldfingerkin? Nyt olen alkanut miettiä, että tuleeko aidasta tylsän näköinen, jos laitan pelkkää keltaista. Mitä jos laittaisi joukkoon vaikka jotain valkoista hanhikkia? Tai sitten jotain kokonaan muuta pensasta? Mitäs luulette?

Huhuu? Inhoaako kaikki hanhikkeja?

Joo! Ei vaineskaan... Hanhikki on siitä kiva, että on syksyn viimeisiä kukkijoita, siitä tylsä, että on kamalan risukimpun näköinen keväällä aika pitkään. Meidän pihassa oli kahdeksan keltaista hanhikkia kun tähän muutettiin. Neljä lahjoitin pois, loput istuttelin tontin laidoille muunlajisten pensaitten kanssa. Ovat ihan kiva väriläikkä syksyllä. Valkokukkaiselle olen alkanut lämmetä, mutta keltaista on niin paljon ja joka paikassa, etten omaan pihaan välttämättä tarvitsisi.

Sinun kannattaisi varmaan mennä sinne pihalle ja katsella...mitä haluaisit nähdä? Erilaisia pensaita on valtavasti, voi myöhemmin harmittaa, jos on "tyytynyt" vain yhteen laatuun ...

Okei. Tottahan se, että ne alkaa vihertyä melko myöhään keväällä. Mutta toisaalta esim. naapurien norjanangervotkin on aika rumia kukinnan jälkeen sitten koko loppukesän. Enkä muutenkaan oikein niitä haluaisi, kun kaikilla muilla on. Mitä muita vaihtoehtoja tulee mieleen? Kyseessä on noin 15 metrin pätkä aurinkoista tienvierustaa. Tällä hetkellä on pelkkä nurmikko. Tilaa on sekä sivuille että ylöspäin, eikä värikään ole rajoitus. Maa on savista, joten muokkausta se vaatii joka tapauksessa.

Jos kerran tilaa on, niin voisithan tehdä vaikka kaksikerroksisen aidan. Eteen niitä hanhikkeja ja heti niiden taakse jotain vähän korkeampaa, alkukesästä kukkivaa. Mikäs se nyt taas onkaan, joka kukkii heti keväällä, pienen puu kokoinen, valkoiset kukat? Hitsi, kun en koskaan muista puuvartisten nimiä.... Isotuomipihlaja! Tai jotain muuta. Pensaista on, mistä valita.

Pelkkä keltainen hanhikkirivistö on ehkä tosiaankin aika tylsän näköinen.

Minä laittaisin noin pitkälle pätkälle erilaisista pensaista aidanteen. Ja siinähän pitäisi sitten olla jotain ideaa, punainen lanka, esim. "aina kukkii joku valkoinen" (norjanangervo, syreeni, jasmikkeet, ruusut, valkoinen hanhikki). Ja kun ei istuta vain suoraan riviin, vaan vähän ryhmittelee koon ja muodon mukaan, pistääpi vielä ikivihreitä havuja joukkoon, aidanne on mukavan näköinen talvellakin.

Yksi oma suosikkini on sinikuusama; kaunis sinertävän vihreä lehti ja pallomainen kasvutapa. Kasvaa isoksikin. Ei kuki näyttävästi, mutta on aika hauska "peruspensas".

Juu kanssa keltaisille pensashanhikeille. Valkeakukkainen on ihan jees ja aika viehättävän näköinen. Joka päivä ajan hyvin hoidetun keltaisen hanhikkiaidanteen ohi, mutta en saa siihen minkäänlaista kipinää ja joka kerta ohi ajaessani mietin sitä,miksi oikein inhoan  tuota pensasta. Ehkä jonain päivänä näen sen kauneuden ja ajatukseni muuttuvat.

Niinhän tässä elämässä muutenkin usein käycool

Monilajinen aidanne onkin upea, jos osaa valita kasvit oikein. Mutta huonosti valittujen yhdistelmien kanssa, se on sotkuisen ja hoitamattoman näköinen. Vaatii siis perehtymistä ja innostusta asiaan.

Minulla ei mitään hanhikkeja vastaan ole. Edes keltaista. Tylsähän se on, siitä ei pääse mihinkään, mutta myös helppo, halpa ja kestävä. Sopii siis ainakin sellaisille ihmisille, jotka eivät ihan pääharrastuksenaan puutarhaa hoida.

Kyllä se hanhikkirivistö on kuolleena syntynyt ajatus! Sain teiltä vahvistusta sille, minkä jo itsekin tiesin. Onko teillä kellään vastaavanlaista pensasaidannetta olemassa? Olisi kiva nähdä kuvia. Tykkään kovasti vanhanajan pihasyreenistä ja juhannusruusuista. Edelleen voisi harkita myös sitä valkoista hanhikkia. Mitäköhän niistä saisi aikaiseksi? Miten eri lajit pitäisi ryhmitellä aidanteeseen? Samanlajiset aina yhteen ryhmään vierekkäin, ja hiukan limittäin, ettei tule ihan suoraa riviä? Mikä olisi sopiva määrä lajeja tuolle 15 m matkalle?

Taidan olla poikkeus... tai siis, itse asiassa aiemmin en tykännyt ollenkaan. Mutta mieli muuttui kun laitettiin pitkän kuistin seinustalle pensasrivistö, ja siinä on vuorotellen keltaista isokukkaista hanhikkia, koivuangervoa ja loistoangervoa, haluttiin koko kesäksi kukintaa. Hanhikkeja on kolme, ja taidanpa tykätä niistä kaikkein eniten koko rivissä... kukkivat tosi kauan, ovat iloinen väriläiskä, ja vaikka ovatkin tosi pitkään risuisia, niin ne angervot korjaavat asian vihertymällä aikaisin. Pensaat ovat ihan liian tiheässä... joten sitä hanhikkien risuisuutta ei hirveästi huomaa.