Hanhikki: Pensashanhikki,Dasiphora fruticosa,s.Potentilla f

Juu, kyllä se mieli muuttuu. Ennen en tykännyt hanhikeista yhtään, pikemminkin ärsytti niitten tavallisuus ja tylsyys jne. No, tänä keväänä ja kesänä olen istuttanut pihalle 17 pensashanhikkia, Tervolaa ja Jackmania. kieli ulkoa Pieniähän ne vielä on mutta uskonpa, että muutaman vuoden päästä ne on jo tosi komeita. Niitten kaveriksi on istutettu mm. pilarikatajaa ja tuiviota. Eiköhän niistä hienoja tule! Läheltä löytyy nyt se purppuralännenheisiangervo Diabolo; laitoin sen noinniinkuin kontrastiksi tasaisen keltavihreän rivin äärelle.

Saattaa olla Sannulle jo myöhäistä, mutta laitanpa nyt nämä kuvat tänne. Juuri otettu, eli kauan ovat kukassa. Ovat olleet tosi monta vuotta, ehkä 15 ja kerran muutaman leikkasin alas, toisista joskus vanhoja oksia.

Pihan puolella mm. tuiviota, keltaista lännenheisiangervoa, pari tuijaa, kuunliljoja, koivuangervoa. Hanhikit auringossa koko päivän. Lähempänä taloa olevat istutukset varjossa, kun ovat talon pohjoispuolella.

Juu, kyllä se ihan kivalta tossa kuvassa näyttää, mutta... Täytyy varmaan antaa vieläkin hautua. Herättääkö mitään tuntemuksia tuo ajatukseni valkoisesta hanhikista, juhannusruususta ja syreenistä? Siis jos kaikki olisi valkoista? Niin, ja miten niitä sitten ryhmittelisi?

Sannu, ehkä juhannusruusu on liian "dominoiva" pari valkoiselle hanhikille, se voi juuriversoillaan peittää alleen vieruskaverinsa. Mutta mitenkäs oranssi tai pinkki hanhikki, asutko senverran etelässä, että ne pärjäisivät? Silloinhan hanhikkirivistö ei olisi ainakaan tylsännäköinen. Hanhikkien juurelle voisi laittaa sipulikukkia pehmentämään keväistä risurivistöä, lakastuvat varret vain painetaan piiloon kun hanhikit vihertyvät. Syreenikin tahtoo tehdä juurivesoja, jotka tekevät monilajisesta aidanteesta sekavan näköisen...mitenkäs esim. pilvikirsikka? Kauniit kukat keväällä, marjat ja ruska syksyllä. Kirjoitti tarhuri joka rysäytti omat Golfingerinsä maantasalle ja laittoi pimpinellaruusuja tilalle.

Pensashanhikkien oikea leikkaustapa on yhä minulla hakusessaan! Vuosi sitten kysymykseen ei vastattu ollenkaan, jospa jo?

Ilmeisesti pensashanhikkia ei ole älykästä leikata tapille, mutta miten sitten? Ehkä kuin herukoita? Vanhimpia oksia keskeltä alhaalta asti pois ja niin. Entä haaroittuuko jokin pitkä oksa, jos sitä lyhentää?

Mutta varmasti kun haluaisit hävittää koko pensashanhikin ja leikkaat ikivanhat varret maata myöten (kasvavat pahassa kivikossa joten kaivuuhommat eivät oikein onnistu), innostuu hän ja reuhahtaa upeimpaan kasvuun kuin koskaan. Näin meillä kävi viimekesänä :slight_smile:

En tiedä oikeaoppisesta pensashanhikin leikkaamisesta mutta minulla on kolme Tervolan hanhikkia ja olen leikannut niistä (muistaakseni) ainakin kaksi ihan tapille parina viime kesänä (toisen ensin kokeeksi pari vuotta sitten ja toisen viime kesänä) ja molemmat ovat vielä samana kesänä ehtineet jopa kukkia. Pitkälle syksyyn kukkivat nuo pensaat. Ovat olleet paljon paremman näköisiä kasvaessaan uudelleen.

Kiitos Hillasuo! Jos noin ylhäällä menestyy tappileikkaus, täytyy sen menestyä myös minulla. Kaksi minulla keikkuu epäkeskona rumasti ja yksi löytyi ison muun puskan takaa risukekona viime syksynä.

Puhut kesästä, mutta varmaan sopisi kevätleikkauskin? Ellei se jotenkin vuoda kuten jotkut.

Sand, tarkoitin kevättä mutta höpisin kesästä. Kesäkuun alussa taisin leikata pensaitani.

Ja nyt pidän lähettämisen kans kiirettä. Ei se vuotanut mitenkään se leikkauskohta.

Mulla on kans pitkä rivi tavallista keltaista hanhikkia. Muutama vuosi sitten kyllästyin niiden ränsistyneeseen ulkonäkään ja siihen, et joka talvi osa oksista kaatui enemmän ja enemmän maata vasten. Ja kun vielä oon yrittäny pitää muitakin kukkia (matalia) kasvamassa niitten juurella. Katkaisin ens yhden puskan 10-15 cm tapeille ja muista karsin pahimman näköisiä oksia pois. Paras tulos tuli kokonaan leikkaamalla. Harvennetut puskat kaatui seuraavana talvena vielä enemmän, kun olivat harvempia. Seuraavana kesänä pätkäisin kaikki tapille. Nyt on tuosta kulunut kolme vuotta ja sormet syyhyää taas leikkuupuuhiin...

Hyvä juttu. Tahtoo olla niin, että kun jonkin pensaan sanotaan pärjäävän paikassa kuin paikassa, niin sitten se unohtuu ja risuuntuu eikä siitä enää tykätäkkään.

Tuostahan syntyi uusi aforismi :}

Eikös kesäkuun alku ole liian myöhäinen pensaiden leikkaamiselle. Tapille aion omani leikata, mutta varmasti jo muutaman viikon päästä. Sipulikukkien istutus pensaiden alle onkin hyvä idea, samoin kevätesikot voisivat menestyä, mikäli ne ylipäätänsä menestyvät tällä vyöhykkeellä.

Kevät on eri aikaan pitkässä Suomessamme, kyllä se toki tässä keskellä maata on aiemmin :}

Nii-in, mut silti;-))

Trekooli, mun hanhikkini on jossain tuolla kinoksen alla tuon koiran takana olevan pylvään takana. Ihan heti kohta niihin ei pääse käsiksi.

Huh, kuinka rohkaisevia nämä tämmöiset kuvat onkaan...minun hanhikeilla onkin sitten jo paremmalla puoliskolla tuo kevvään ootushymyä

Ja mulla koko talven ollut paljaana tai olihan täällä pari viikkoa sitten se yhden päivän talvi;-))

Kyllä nuo lumet pohjoisemmstakin vauhdilla lähtevät, kunhan nyt muutama viikko vielä kuluu.

Miten onkaan päässyt täydellisen musta-aukko syntymään muistiin. Muistelen, että jotain pensaita leikataan kevättalvella/lepotilassa. Mitähän pensaista tuollainen ohje voisi koskea?

Hanhikit leikataan yleensä keväällä,vähän niinkuin muutkin pensaat.Kesän mittaan ehtivät kasvaa puolikin metriä.

Itse olen joskus leikannut keskellä kesääkin, eivät ole ainakaan kuolleet, voivat hyvin. Ei se ole niin turhan tarkkaa tämä puutarhanhoito :wink:

kun kylvän siemenkirjeestä saadut siemenet prikulleen ohjeiden mukaan, niin milloinhan mahtaa ehtiä kukkaan valkokukkainen hän?

(lähtee etsimään musiikkiamusiikkiamusiikkiaprikulleen ohjetta saksalaisesta siemenluettelosta ja muutamasta kirjasta)

Meidän kesällä 2006 istutetut Tervolan hanhikit leikkasi rusakonrontit seuraavana talvena ihan tapeille. Ennätin jo manata pupujussit vaikka minne mutta ihan hyvin nuo hanhikit jaksoivat seuraavana kesänä kukkia. Vyöhyke on V.