Minä ostin syysalesta vaaleanpunaisen pensashanhikin ja huomasin tänään, että joku on talven aikana astunut taimen päälle. Kaksi oksaa on revenyt maan rajasta melkein irti. Hmph!! Mukulat!!
Viisaammat sanovat, että pensashanhikkia ei pitäisi leikata tapeille vaan leikata harventaen vanhimpia oksia. Omiani olen hoitanutkin harventaen.
Hahaa! Yksi pensashanhikeistani(tervola) on alkanut jo kukkimaan. Ja väitetään että ovat risuisia keväällä....päinvastoin,on ekoja kukkijoita
Ei minulla ole hanhikeissa vielä edes lehtiä, kukista nyt puhumattakaan. Todella myöhään lehdet ilmestyvät joka kevät. Aina saa arvailla, onko pensaissa enää henkeäkään.
Tapeille vetelin seinän viereltä 6 hanhikkiamme. Ei siitä mitään ihailtavaa risukkoa olisi saanut, vaikka olisi yrittänyt vain vanhimpia oksia poistaa, huipelo mikä huipelo ruipelo siitä vain olisi jäänyt. Tapeista se on ennenkin ihan kauniiksi ponnistanut, mutta olkoot viisaat haluamaansa mieltä, tekijät tekee kuten tahtoo Tervolan hanhikissapa onkin jo lehdet, ainakin pienet lehdet ja sehän on se, johon ne tulevatkin aikaisin. Sitä näkyy olevan nyt myynnissäkin muistaakseni Multasormessa. Ja täältähän minä sellaisenkin alun olen joskus saanut, pentistä.
Kun ovat vuorotellen muiden pensaiden kanssa niin eipä haittaa mitään vaikka tulevat lehteen myöhemmin. Ne sitten kukkivat kaikista pisimpään, ihan pakkasiin asti.
Mikä on pensashanhikin mieluisin kasvupaikka? Minulla on enää yksi kitukasvuinen jäljellä. Jostain syystä eivät viihdy meillä.
Meillä ne kasvavat tiilimuurin vieressä etelään päin, eli kuumaa on. Maaperä on kyllä hyvin kosteutta pidättävää ja multavaa, eli mielestäni on erinomaisen hyvät olosuhteet rehottaa.
Meillä kasvaa itään (tai oikeestaan kaakkoon) päin kuistin seinustalla. Hyvää maata ja hevonpeetä heittelen joskus juurelle. Hyvin voivat. Kuistin lyhyeltä katolta tulevat lumetkin niskaan eikä nuo tunnu olevan moksiskaan, tosin vähän lytyssä keväisin, mutta kyllä ne siitä aina kohentuu. Joskus joku oksa menee poikki. (Niitä lumiesteitä olen odotellut jo aika monta vuotta.)
Hei!
Täällä on pensashanhikkeja eteläpihalla (Tervolaa ilmeisesti) ja yksi rupesi jo tälle keväälle/ kesälle kukkimaan vaikka viime yönäkin on hallaa ollut. Eteläpihasta kun kyse niin on aika kuuma ja kuiva paikka missä kasvaa silloin tällöin viime kesänä vettä annoin ja nyt keväällä leikkasin ränsistyneen näköisiä oksia pois ja hyvin ainakin vielä viihtynyt. Vielä ainakin tämän kesän ovat samassa penkissä kukkien kanssa…
Valkoinen hanhikki on kukkinut jo jonkin aikaa....
Siirsin omaan pihaani vanhan pensashanhikin ja voi kuinka ruma se on näin alkukesällä. Miten saisin vähän häivytettyä sen alkukesän rumuutta? Istuttaisinko jotain sen kaveriksi? Mietin jo istuttavani kaksi riippahernepensasta vierelle, mutta eipä ne taidakkaan vierekkäin kovin mennä, kun tuon puun oksathan kasvaa jopa maahan saakka. Havukasvejaki ajattelin... Hmm, jotain tässä pitäis keksiä tai uhkana on jopa että kaivan pensaan pois ja lahjoitan jollekkin muulle.
Kertokaa viisaat miten on mahdollista kun taloyhtiömme pihaan on istutettu valkoista pensashanhikkia ja nyt sinne joukkoon ilmestyy keltaista. Voiko ne taantua keltaisiksi, vai misä johtuu. Ne ovat kuitenkin niin rotevan oloisia, että on vaikea uskoa niiden olevan siementaimia. Istutukset on tehty 2006 kesällä.
Pensashanhikki Dasiphora fruticosa ‘Lovely Pink’ on täynnä silmuja. Menestymisvyöhyke I-III. Aina on hauskaa kun saa jonkin aran menemään täällä kutosellakin talven yli.
Mun pensashanhikit on aika kuolleen oloisia, mutta eihän ne nyt oikeesti voi kaikki yhtaikaa kuukahtaa, joten täytyy vaan odotella…
Minusta nämä hanhikit on ihania, meillä on vain tätä tavallista. Iltahämärällä oikein hehkuvat nuo kukat. Tästä pensaasta rotasin keväällä palan ja jaoin rajalle aidanteeksi. Melko lailla kaikki lähtivät kasvuun ja osa kukkiikin, ne on vain sellaisia parin ruikulaoksan nippuja, mutta luulen niistä tulevan ihan kivoja kun vain muistaa aina leikata.
Mitenkä kun näiden kokoa ole koittanut selvitellä, niin on ihan hirveä hajonta, lähteestä riippuen esim. ‘Tervolan’ korkeus on 0,5-1,5m.
Yritin setviä ‘Snowflaken’ istutusetäisyyttä, mutta sitä tietoa ei vielä löytynyt ja korkeusennusteet samaa tarkkuusluokka kuin tuolla keltaisellakin
Olikos muuten niin, että nämä ovat nykyään Dasiphora eikä Potentilla? Näkyy ‘Snowflakelle’ taimiston sivuillakin olevan eri symboli korkeudelle kuin tässä samaisen taimiston taimen lapussa.
Näin olen ymmärtänyt. Toissa kesänä ostin sujuvasti molemmilla nimillä samaa rehua.
Valkoinen ja keltainen kasvavat korkeammaksi kuin punainen ja oranssi.
Entisen kaupunkikodon pihalla valkoinen ja keltainen olivat reilun metrin luokkaa. Rehuilla ikää joku kymmenkunta vuotta.
Taitavat sitten olla liian lähellä toisiaan, no tuleepahan entistä isompi pensasryhmä