Hanhikki: Verihanhikki, Potentilla atrosanguinea

Laitanpa tähän vielä lähiotoksen kukasta. Kerrottu tää selvästikin on. Taisin kasvattaa ihan kaupan siemenpussista, kun olin etsiskellyt tätä kuvien perusteella. Tykkään kovasti oikeasti punaisista kukista, joissa ei ole yhtään sinertävää. Viime kesänä kukkivat eka kertaa, kaverinaan omin luvin penkin laitaan asettunut siankärsämöpuska, joka oli niin rehevä, etten raaskinut kitkeä sitä pois. Hyvä etten kitkenyt, hienosti sopivat yhteen.

Pitää peruuttaa se kaupan siemenpussi, on niistä yllärisiemenistä, joita sain pellavaliljataimien vastineeksi - niinkuin monet muutkin pihani uudet hienoudet.

Verihankikit kukkii, laaja alainen kasvutapa kieltämättä, Botaniassa  kuvattu.

Kurppa, onko sinulla muita Potentilla-lajeja? Siemenkirjeessäsi oli “Monarda didyma vpun” joka iti ja jota rupesin jo taimena katsomaan ihmetellen. Lehdistä päätellen joku hanhikki, mutta ei ole vielä kukkinut vaikka rehevä onkin eli täytyy varmaan jänskättää yllärikasvia ensi vuoteen :slight_smile:

On aika montaa, mutta en myt pysty sanomaan mitä kaikkea. Tuo sanomasi on vaalean punaisesta kerätty väriminttu.

Pitää, varmaan napata kuva lehdistä, riippuu nyt kuinka nuupallaan ovat eilisen jakamisen ja siirron jäljiltä. Väriminttua minäkin luulin ottaneeni sivuun :slight_smile:

Kaksi tai kolme taimea istutin kesä?kuussa maahan ja nyt olivat niin rehevöityneet, että yhdesta taimesta sai varmaan 4 uutta taimea. Lehdet näyttää paljon verihanhikin lehdiltä, “mansikkamaisita” ainakin jos Potentilla rectaan vertaa, sitä minulla on yksi taimi.

Meksikonhanhikki

kuva

kuva

Emilie

kuva

Kiva väriläiskä mutta ihan mahoton reuhake, joka suuntaan levällään.

Mä olen hämmästellyt, kun omani pysyttelevät pystyssä paremmin kuin esim. akileijat. Kun istutin nuo (kuva sivun alussa) penkkiin, hankin pari miniaitaa niille, jotta saavat rötköttää niiden päällä, mutta eivät tunnu niitä kaipaavan.

Ja nuo miun ei kyllä tiiä mitä pystyasento ees tarkottaa...

Nyt kun kattelin noita kuvia niin sulla Araminta taitaa olla samanlainen kun Kurpalla eli kerrottu versio, miulla on kai yksinkertasia (!)  On sitt varmaan joku eri, pystyssä pysyvä laji siis.

Haluutko siemeniä? Voisin panna kiertoon, kun oon aikoinaan saanut yllärivastikkeina, ei oo edes lokia, keneltä. Ei kuitenkaan ollut Korpikellolta niinkuin Kurpan siemenet, mutta varmaan samaa lajiketta.

Araminta, Sorry nyt vasta huomasin siun viestin, mutta Kiitos en tartte, ja syy miks aloin nyt tutkimaan koko verihanhikkia kun nimittäin löysin hirveestä rytteiköstä pari samantyylistä kasvia mutta ei kyllä ole sama kuin miun reuhake. tutkimus jatkuu.

kuva

Tämän näkönen. Onko tää nyt ehkä nepalinhanhikki, tai kirjohanhikki vai mikä. ??

Minä täällä oon näköjään höpöttäny viimeksi viime vuonna, mutta jatkampa taas Emilien kanssa.
Kukkii tänä vuonna huomattavasti aikasemmin ja minä kun niille järjestin paikan missä saavat reuhottaa niin nyt ne sitt on ihan ihmisiks. Ainakin vielä toistaiseksi. Osaa olla kukat punastakin punasempia.

Hei, tunnistaako kukaan tätä perennaa? Hanhikkia veikattu, onko tämä varmasti se ja jos, niin millaiseen paikkaan tämä kannattaisi istuttaa? Leviääkö kovasti?

Ei ollut verihanhikki tämä minun kasvi. Nyt ilmestyi ensimmäinen kukka ja se on tämän näköinen:

Onkos tämä nyt sitten japanin-, vai kultahanhikki vai mikä? Anteeksi, jos ketju on väärä.

Aika kiva tausta hanhikille tuo sininen kuusi. :wink:
Tämä on kyllä ihan vahinko taas, hanhikit on tuupattu tuohon, koska tuossa on kuivaa ja aurinkoista.
Nämä menee aina nukkumaan, kun aurinko ei paista.
Olis kiva kun olisi enemmänkin näitä, mutta tämä on hieman haastava pärjäämään ainakin täällä.

Kultahanhikin kuulumisia: levinnyt hulluna ja kukkinut koko kesän. Tykkään tästä ja suosittelen tätä kivikkopenkkiin, mutta leviää tosiaan vauhdilla rönsyillä, eli täytyy pitää silmällä.