Minulla on hopeahärkkiä pienessä rinteessä. Osa pysyy ns. aina vihreänä ja osassa lumi saa aikaan, että lehdet kuivettuvat. Äkkiä ne siitä vihertyvät(tai siis kasvaa uudet lehdet), ei ole kuollut. Minä haravalla rapsaisen enimpiä kuolleita lehtiä pois.
Kiitos vähis , en menetä sitten toivoani hopeahärkkieni suhteen. Käyn putsaamassa enimmät kuolleet pois.
Niin ja jos joku haluaa härkkiä, täältä saa. Lisäyskin on helppoa, niiden ns. taitteiden kohdalta varressa taittaa vaikka vaan ja pistää maahan, sitä lähtee uusi alku - tää on helppo kasvi jopa mulle.
Ei kai hopeahärkki kuole millään. No ehkä Roundupilla, mutta muuten se leviää kuin rutto.
Siksi se kait mullakin hengissä.
Uskaltaako sitä istuttaa minkään paraatipenkin reunaan? Pysyykö se siinä reunassa vai karkaako pitkin penkkiä? Millä tavalla se leviää itsekseen?
Joo ei tosiaan kuole. Mulla oli viime kesänä pienessä ruukussa vähän jonku kesäkukan kaverina. Kun oli tullu jo lunta, kippasen ruukun sisällön hankeen, juuret taivasta kohti. Mikäs siellä keväällä kasvoi, no hopeahärkki tietysti… Siirsin sit paremmalle paikalle, kiven päällä ois hälläkin heikko kasvaa, ehkä…
Minä olen joutunut repimään hopeahärkkiä perennojen joukosta. Kannattaa laittaa reunaeste ettei leviä perennojen joukkoon.
Jos mulle tulis vielä tänä syksynä siirtojuoksutus into , voisinko leikata hopeahärkin vaikkapa viisisenttiseksi ?
Härkit eli viuhkohärkit (Cerastium)
on kasvisuku kohokkikasvien heimossa. Siihen kuuluu noin 60 lajia, jotka usein ovat pienikasvuisia ruohoja.
Härkit ovat yksi- tai monivuotisia kasveja, joko karvattomia tai karvaisia. Lehdet ovat vastakkain, ruodittomia ja sileitä. Kukat valkoisia, terälehdet ovat kaksihalkoisia tai matalasti lanttokärkisiä.
Hopeahärkki (Cerastium tomentosum )
Monivuotinen hopeahärkki kasvaa 10–30 cm korkeaksi ja muodostaa tiheitä, mattomaisia kasvustoja. Varret ja lehdet ovat tiheään valkokarvaisia, mihin myös lajin suomenkielinen nimi viittaa. Suomessa hopeahärkki kukkii kesä-heinäkuussa.
Hopeahärkki ja lähilaji ketohärkki (C. arvense ) risteytyvät helposti.
Lähde: Wikipedia