(Perennat)
Hopeahärkki on myös jo kasvun aloittanut.
(Perennat)
Hopeahärkki on myös jo kasvun aloittanut.
Kesällä noita lehtiä ei kukinnan aikaan paljoa näy.
Hopeahärkkiä on pieni tupsu kevätatsalean juurella. Isomman alan myyrät silppusivat pari vuotta sitten. Täytyy kesällä ottaa paloja eri puolille pihaa tuuhettumaan.
Minä aloitteleva puutarhuri olen tänä vuonna ihmeissäni ;
syksyllä kun eka lumi tuli niin aikaisin, että moni perenna oli vielä
vihreä. Nyt keväällä ihmettelen mitä teen kun osa on vieläkin
"vihertäviä"? Esim.hopeahärkki; leikkaanko matalaksi vai mitä teen?
Eleonora! ei tarvitse leikata matalaksi.Hopeahärkki pysyy "vihreänä" aina:)
Ainoastaan kasvin kuolleen näköiset osat poistetaan.
Kiitos noin nopeista vastauksista! Mun hopeahärkit ei kyllä näytä noin hyville kuin Raakin (vai mitenköhän tota nimimerkkiä pitäisi taivuttaa:)). Mutta odotellaan...
Laitetaanpas tännekkin kuvia välillä.
Minulla kukkii viimekesänä Oulunseudulta saamani
Härkeistä ei olekaan ollut kovin paljoa juttua. Muutin otsikon niin, että tässä ketjussa voi jutella kaikista härkeistä. Kuvasin nimittäin joku päivä sitten niiden lehtiä ja laitan kolme kuvaa tähän ketjuun.
Kukat ovat minusta ihan samannäköiset hopea- ja ketohärkillä ja sen risteymälläkin, joten tunnistus tapahtuu lehtien avulla.
Kuinkahan nopeasti ja paljon hopeahärkki leviää? Ostin pienen taimen, tuleeko siitä suht nopsasti lisää hopeahärkki"mattoa", vai pitäisikö laittaa useampi taimen? Kivikkopenkkiin sitä suunnittelin kivien väleihin, kasvaneeko?
Hehee, älä Tyttti huoli - kyllä se leviää ja nopeasti. Jokunen vuosi sitten mietiskelin samaa asiaa ja nyt on hopeahärkkiä suuret alueet.
Kivikkopenkissä viihtyy mainiosti.
Onko hopeahärkkejä erilaisia? Itselläni on kahta eri näköistä: toinen itse siemenestä kasvatettua, tiheää ja matalaa, toinen saatu vaihdossa, korkeampaa ja harvempaa, isompilehtistä. Kasvavat kyllä hyvin erilaisilla paikoilla: ensinmainittu paahteisella paikalla karummassa kasvualustassa, toinen syvemmässä mullassa hieman varjoisammassa paikassa. Ensimmäinen leviää erittäin tehokkaasti… ja toinen on maltillisempi. Voisiko ero tulla ihan vain kasvuoloista?
Huomasin kasvukortistossa kokomerkinnän: 10-15cm/20cm, ikään kuin olisi kahta eri korkeutta.
Kasvuolot voivat vaikuttaa, mutta valkohärkki on aikas samanlaista ja juuri ehkä sellaista matalampaa.
Osaisitteko neuvoa, pärjääkö hopeahärkki seuraavanlaisessa paikassa?
Paikka on marjakuusten juurella, mutta marjakuusten oksat on leikattu sen verran ylös, että siihen paistaa aurinko heti aamusta noin kahteen-kolmeen, ja senkin jälkeen vielä hajavalona. Eli valoa tuntuu piisaavan.
Ongelmana sen sijaan on äärimmäinen kuivuus: marjakuuset ovat sen verran tuuheat, että ainoastaan reilu ja voimakas sade pääsee läpi kastelemaan maata. Kuivuuden vuoksi esimerkiksi nurmikko ei paikassa kasva. Tosin talvella ja heti alkukeväästä maa ei ole ihan niin kuivaa, sillä tähän yleensä kasataan aurauslumia.
Viereiseen, vähän varjoisampaan kohtaan laitoin maahumalaa peittokasviksi, mutta niitä on joutunut nyt kastelemaan, muuten kuivuus olisi polttanut vastaistutetut karrelle. Tämä suunnittelemani kohta on tästäkin vielä paahteisempi.
Vai olisiko jokin maksaruoho mahdollisesti parempi maanpeitoksi?
Minulla oli hopeahärkki "valeessa" perunamaan laidalla ja lumen sulettua sieltä paljastuu aivan kuolleen näköinen lehdistö. Mitä teen, leikkaanko maata myöten kuolleet lehdet pois,vai olenko menettänyt koko kasvin?
Täällä sanotaan kasvin olevan aina vihreän.