Harlekiinikukka, Sparaxis

(kukkasipulit ja mukulat)

Onko kellään kokemusta harlekiinikukasta ruukussa? 

Ostin sipuleita ja istutin ruukkuun ja jo nyt pukkaavat ylös.  

Olen täällä nyt ekaa kertaa, joten en ole ihan perillä miten homma toimii....naurua

Tässä kuva kovaa vauhtia kasvavista kukistani

Harlekiinikukkia ostin minäkin ja ajattelin istuttaa ne ruukkuun ruostekukan kanssa, kun semmoinen tarttui hihaan samalla reissulla. Kokemusta ei vielä ole, nimikin piti etsiä googlesta, että selvisi, mitä tuli ostettua.

Tuo Sparaxis ei sanonut minulle tänään yhtään mitään kaupassa, eikä kauppiaskaan tiennyt, mikä kasvi se on ja samoin tein kuin anita, katselin netistä, että tuommoinenkin on olemassa: harlekiinikukka.

Käsitin paketin ohjeesta, että se pitäisi esikasvattaa ja sitten se kukkisi koko loppukesän. Noin suurin piirtein. Talvisäilytys viileässä.

Istutin siis vasta tänään nuo pienet sipulit kukkaruukkuihin. Olivat tosi vanhoja ja kuivahtaneita. Luultavasti ei mikään nouse.

Oletteko jättäneet harlekiinit talveksi maahan ulos?

Minä unohdin ne maahan talveksi :wink: ja nyt sieltä on noussut jotain onnettomia hahtuvia. Siis en sittenkään tainnut istuttaa niitä viime keväänä ruukkuun, vaan maahan. Aika heikosti ne kukkivat silloin enkä todellakaan odota mitään värien ilotulitusta tänäkään vuonna.

Aattelin etukäteen, että piilotan harlekiiniruukut lehtikompostiin, mikäli ne nousevat kasvuun tänä kesänä. Siis talveksi piilotan :smiley:

Täällä ei ollutkaan kukasta vielä kuvaa, joten tässä punainen sellainen.

Mulla oli jo viime kesänä ruukussa ja lehtiä pukkasi ,ei kukkinut.

Nyt laitoin jo huhtikuulla esikasvatukseen ja tänään tongin sipulin ylös ja siinähän oli sellainen verkkomainen pussi ympärillä, eli siitäkö nimi harlekiinikukka ?

Kuorin ne mitä löysin ja siellähän oli pikkiriikkisiä sipulivauvoja koko joukko !

No, varmaa on että kukkia ei tänäkään vuonna !

Onko mitään muuta keinoa kuin aika, jolla saisin harlekiinikukat kukkimaan tänä vuonna? Laitoin vasta äsken ne maahan.

Harlekiinikukka, Sparaxis

Matalahko, pystykasvuinen mukulakasvi muodostaa mättäitä. Vaaleanvihreät lehdet ovat kapeat ja keihäsmäiset. Värikkäät, tähtimäiset, kaksi- tai kolmiväriset kukat, joiden keltaista keskustaa ympäröi ruskea rengas. Kukat kestäviä myös leikkokukkana.

Harlekiinikukka ei ole varsinainen huonekasvi, vaan lähinnä lauhkeiden alueiden puutarhakasvi, joka jo Etelä-Ruotsissa saattaa talvehtia ulkona kohtalaisesti. Suomessa käytetään paljon kesäkukkana. Harlekiinikukka esikasvatetaan keväällä, jotta kukinta aikaistuisi. Mukulat istutetaan noin 10 cm syvyyteen. Pakkasten mentyä taimet istutetaan ulos esimerkiksi ruukkuihin, kukkapenkkiin tai kivikkoon. Lehtien kuihduttua syksyllä sipulit nostetaan maasta, kuivataan, puhdistetaan ja säilytetään viileässä talven yli.

1 tykkäys