Harmaahome ja liljat

Mun liljoilleni kävi viime vuonna ihan just samallla tavalla kuin Podkaynen kuvassa, menivät ton näköseksi kukinnan jälkeen. Leikkasin varret lyhyeksi, kun en kestänyt katsella mokomia rumiluksia. Tänä vuonna kukkivat valtavina kukintoina. Nyt kukinnan jälkeen varret ja lehdet ovat ihan normaalin näköisiä.

Sitten mulla on toisessa paikassa Virosta ostettu yks ainukaine tuntematon lilja. Joka vuosi on jokunen nuppu aina mädäntynyt. Suuri nuppu ja ihan pehmee sisältä. Sen oon nypänny vaan pois. Loput nuput kyllä aukeaa terveesti. -kunpa tietäisikin, mikä konsti tepsii noihin liljaongelmiin.

Taidan kokeilla tuota samaa konstia Memuli koska mulla on ihan sama tunne, että eihän tuollaisia rumiluksia kehtaa sietää silmissään. Onnettomuudeksi vaan on tuo minun etupihan penkki kyseessä, joten siihen jää sitten aukko, jee jee :frowning:

Tarkastelin koko penkin läpi ja katselin onko muut kasvit jotenkin kärsineet ja itse asiassa myöskään kuunliljat eivät näytä hirveän hyvinvoivilta. Ja sen huomattuani muistin, että näinhän se kävi viime loppukesästäkin, että kuunliljat alkoivat rupsahtaa ja sama homma niillä eli ensin kukkivat, sitten rupsahtavat.

Ajattelin, että kokeeksi voisin siirtää noita vähän eri paikkaan nähdäkseni voisiko paikalla olla vaikutusta.

Pikkasen on pelko persuksissa, että ei kai tämä ole se kaamea kuunliljojen virus joka sitten jotenkin olisi tartuttanut myös nuo värililjat tai ruskoliljat tai mitä nyt ovatkaan. Onkohan se mahdollista?

Vähän epäilen sitä tartuttamista, kasvivirukset ovat yleensä aikalailla kasvispesifisiä. Mutta oletko mitannut maan Ph:n? Homesienet viihtyvät parhaiten happamessa maassa ja maan happamuus on vaikea arvioida. Guuglaillessani ulkomaiden nettisivuja näistä homeongelmista, jäi mieleeni, että soodayhdisteistä ne eivät tykkää, eli se luomuhomeruiskute, jota on täälläkin monesti esitelty (vettä, ruokasoodaa, jotain pesuainetta, ehkä myös ruokaöljyä) ei varmaan ainakaan haittaa.

Araminta, toivottavasti niin on ja tietysti toivon ja rukoilen, että kuunliljojeni rupsahtaminenkaan ei olisi sitä virusta. Jotenkin tuntuisi ettei se olisikaan, koska olen ymmärtänyt, että se hostavirus tappaa kasvin, mutta nämä vaan loppukesästä rupsahtavat.

Katselin eilen värililjojani taas, ja nostin yhden tuppaan sieltä kokonaan ylös. Minun (asiantuntemattomiin) silmiini sipulit näyttivät ihan terveiltä, olivat kauniin valkoisia, ei mitään ötökkäelämää havaittavissa. Katkoin ja riivin pahimmin kärsineiden varsia eikä niissäkään ötököitä näkynyt. Liljakukonkin luulisin tunnistavani koska minusta sellainen on kerran täällä ollut, siis yksi, ja sen koommin ei siitä ole ollut vaivaa.

Tuon happamuusselityksen nielen kyllä, kun tämä meidän piha on vanhaa havupuumetsän pohjaa eli olisko se sitten kalkinpuutetta vaan. Taidan kokeilla laittaa hiekkaa, jos se ilmastoisi maata, ja kalkkia ja jos ruiskuttelisi tuolla mitä sanoit. Paljonkohan sitä ruokasoodaa pitäisi laittaa, oisko joku pari teelusikallista litraan sopiva?

Soodasumute on täällä monena versiona, itse tein sitä ison pullollisen pari vuotta sitten härmäkesänä, enkä enää muista mitkä oli suhteet, mutta tässä Tuulia-tuun viestistä viime vuodelta:

Kotipuutarha-lehden numerossa 6/2008 oli tällainen härmäsumute (suikutus pitää toistaa usean kerran):
2 tl ruokasoodaa
3 rkl mäntysuopaliuosta
1 rkl rypsiöljyä
1 l vettä

Okei, kiitokset, kokeillaanpa!