Vanhalla puolella käytiin keskustelua liljan harmaahomeesta.
Rea Peltola kirjoittaa Kotipuutarhan numerossa 1999:4:
"...sateisena kesänä lehdet kokonaan
ruskettava harmaahome on liljakukkoa hankalampi ongelma. Hieman
samantapaiselta saattaa näyttää liljanripsiäisen aiheuttama vioitus.
Kun harmaahome alkaa soikeina, vähitellen leviävinä ja yhteen kasvavina lehtilaikkuina, ripsiäisten pahasti vaivaaman liljan versot vain ruskettuvat ja kuivuvat kauttaaltaan kesken kesää.
Jos
ripsiäisten saastuttaman liljan sipuli kaivetaan maasta, sipulisuomut
ovat muuttuneet kärjestä alkaen ruostemaisen ruskeiksi, kupruileviksi
ja kuiviksi. Suomujen välissä näkyy hitaasti liikkuvia aikuisia
ripsiäisiä, jotka ovat tummanruskeita, sekä läpikuultavia
ripsiäistoukkia.
Usein sipulin keskeltä kasvavan varren tyvellä
on ruskettunut imentäjälki, joka monesti aiheuttaa verson lakastumisen.
Pahoin saastunut sipuli muuttuu ennen pitkää kokonaan kevyeksi ja
kuivaksi, tummanruskeaksi koppuraksi. Vähäinenkin ripsiäissaastunta voi
altistaa liljat muille tuholaisille ja taudeille."
Harmaahomeen alkuoireet:
Pitemmälle edennyt vaiva:
Jahas - meillä on tuota. Pitänee hajottaa vanhat ja tiiviit kasvustot vähän ilmavammiksi. Monta vuotta olenkin sitä kaavaillut, nyt pitää alkaa touhuamaan asian eteen.
Nyyyh! Ei millään raskisi, koko kasvusto on juuri tiheänä niin upean upea kukkiessaan! Ja katsos mitä Primula kirjoitti vanhassa pt-netissä 17.8.2005 klo 15:47:
"Minulla on yhdessä ruskoliljaryhmässä ollut harmaahometta pari-kolme
vuotta, sekä kuivina että kosteampina kesinä. Tänä vuonna tauti ei
kyseiseen ryhmään kuitenkaan iskenyt. Yksi toinen ruskoliljaryhmä on
sen sijaan nyt lakastunut lähes kokonaan taudin seurauksena vaikka tämä
ryhmä kasvaakin paljon ilmavammassa paikassa kuin edellinen. En ole
yrittänyt tautia mitenkään torjua.
Tietty säätyppi tiettyyn aikaan alkukesästä näyttää saavan taudin puhkeamaan."
Ruskoliljaketjussa Outi ehdotti kasvuston harventamisen lisäksi maapohjan kattamista hiekalla. Sitä aion kyllä kokeilla heti tänä kesänä, kiitos Outi! Maassahan harmaahomeen itiöt talvehtivat; eivät ne kai sipulissa asusta?
Meillä on tämä lakastumisjuttu myös melkein joka vuosi. Tänä vuonna erityisen pahana, koska on kosteutta ilmassa.
Edelleen harmaahometta näyttää tulevan, hiekkakatteesta huolimatta. Lisäksi nimenomaan varjoliljoihin on iskenyt kokonaislakastumistauti, ei harmaahome. Maanpäälliset osat kuihtuvat kokonaan:
Alussa näyttää tältä. Olisiko kyse kuivuudesta?
Ripsiäisistä ei kai ole kyse, koska kun kaivoin ylimmän kuvan sipulit ylös, niissä ei näkynyt mitään vaivaa paitsi että hajosivat kynsiksi. Yksi säilyi ehjänä, ja sen upotin veteen. Ei mitään noussut veden pinnalle. Kuivaahan nyt on ollut kovasti, mutta ei kai sipulikasvien noin äkisti luulisi kuivuuteen kuolevan? Muissa liljoissa ei tuota vaivaa ole, on pelkkää harmaahometta (ehheh).
Voi äklö, tuota meillekin on nyt tullut…
Olen kyllä ihan pihalla näitten liljanlehtijuttujen kanssa. Ruskoliljojen lehdet roikkuvat nyt ruskeina, varjoliljojen pöyhöttävät tummanvihreinä ja voimissaan. Viime vuonna varjoliljat lakastuivat ekaksi. Väliä on vajaa 10 metriä.
Onko tää harmaahome lajikespesifinen vai voiko se siirtyä liljasta toisenmerkkiseen? Auttaako varsien pois leikkaaminen vioituksen alkaessa johonkin asiaan jotain? Onko mahdollista erottaa ripsiäisvioitus kaivelematta kasveja pois paikoiltaan? Jos ripsiäisvioitusta havaitaan, onko mahdollista pelastaa sipulit steriloimalla ne jotenkin vai ovatko liljat tuhoon tuomittuja? Kun katsoo liljansipuleitten hintoja, on valmiin ja kukkivan liljakasvuston hävittäminen ihan taloudellinenkin uhraus. Hiekkakerros liljapenkin pinnassa olisi varmaan monestakin syystä hyvä ajatus, sipulithan ovat tyypillisesti syvällä ja lilja tuskin piittaa siitä, mitä viimeiset 10 senttiä sen päällä ovat. Sadekin uppoaisi paremmin hiekkaiseen maahan ja valuisi nopeammin syvemmälle. Mun kukkapenkeissä se ei olisi ihan niin hyvä ajatus, kun liljat kasvavat perennojen väleissä. Liljamonokulttuuri taas varmaan toisi liljakukot paikalle, nyt niitä ei ole näkynyt. Monimutkaista....
Saman asian kanssa taistelen eikä mikään auta. Taidan hävittää liljat kokonaan, onhan niitä muitakin kukkia vaikka millä mitallä. Ei sitä jaksa taistella liljakukkoja ja mätänemistä vastaan. Vie liikaa aikaa ja masentaa!
Tässä kuva tämänkesäisistä ruskoliljoista. Vaikken ole kaivellut sipuleita, veikkaisin tätä homeeksi pikemmin kuin ripsiäisvioitukseksi, koska myös nuput näyttävät homehtuvan. Onneksi ongelma on vain pienessä osassa liljoja. Olen skannannut läpi kaiken infon, mitä täältä ja vanhan pentin palstalta irtoaa, mutta en ole löytänyt muita lääkkeitä kuin saastuneen kasvuston maanpäällisten osien poiston, hiekkakerroksen kasvien juurelle ja harvempaan istuttamisen (ainakin jälkimmäisen on raportoitu ei-tehonneen). Uskon, että varsinaisena syynä on tasaisen märkä alkukesä sen lisäksi, että liljat ovat melkein kaiken päivää varjossa. Kummallekaan asialle en voi mitään, tontti on isojen puiden varjossa ja vain yhteen penkkiin käy aurinko iltapäivällä eli kaikki varjossa kukkivat kukat joutuvat kasvamaan varjossa. Joku mainitsi tautiin löytyvän myös lääkkeitä eli jotain homemyrkkyjä, vieläköhän niitä on saatavana? Jollei asia korjaannu ensi kesänä, kokeilisin vielä myrkytystä, ennenkuin luovun liljoista.
Onko tämä harmaahomeen aiheuttamaa vai mitä? Ensiksi alkoivat keltaiset liljat ruskettua ja sitten nämä tänä keväänä istutetut punaiset. Minulla on kyllä liian tiheässä kukat, kun purppuratulikukka oli siementänyt niin valtavasti. Ovatko minun liljat menetetyt, vai onko tämä yhden vuoden juttu?
Nyt tarttis äkkiä hyviä neuvoja! Liljani, joita esittelin Kaukasusliljaosiossa, ja kehuskelin vielä, ettei niitä koskaan vaivaa mikään, ovat sairastuneet. Syy on tietysti minun, koska siirsin liljat entisestä mökin kukkapenkistä, jossa ne olivat menestyksekkäästi kilpailleet yli 30 vuotta nokkosten ja vuohenputkien kanssa, omaan kukkapenkkiini "parempaan hoitoon". Tänään maalle mennessämme näyttivät useimmat tällaisilta (katkoin muutaman mukaan, kunnei ollut kameraa mukana):
Eli varsi oli pehmentynyt noin 20 senttiä kukkien alapuolelta ja kasvien päät roikkuivat alaspäin. Lehtiäkin oli alkanut ruskettua, mutta vioitus näyttäisi syntyneen ensin varressa. Ei minusta näytä harmaahomeelta, joka ei pehmitä varsia tuolla tavoin. Enkä usko, että syy on mikään kasvuvaurio, koska olivat reilu viikko sitten tosi hyvässä kasvussa. Voisin googlailla, kun tietäisin, mitä. Ripsiäisiä? Virustauti, sieni, home, joku muu? Pesiiköhän se mullassa eli pitäiskö vielä terveet liljat siirtää kiireesti kesken kukinnan muualle? Haluaisin pelastaa ainakin muutaman, kun ei näitä saa ostaa ainakaan Suomesta. Sanokaa jotain, please.
Googlailin taas kaiken mitä löysin netistä liljojen taudeista ja tuholaisista, ilman tärppiä. Tää näyttäis virus- tai sienitaudilta, mutta kaikkien sellaisten, joita voisi yhdistää tähän vioitukseen, sanottiin olevan lämpimän vyöhykkeen ongelmia, eivät kestä kylmiä talvia. Muistelin, että olen joskus laittanut samaan paikkaan ruskoliljoja, jotka eivät siinä kasvaneet, voisikohan maassa olla joku vikä?
Tänään pyysin isännän tuomaan yhden kokonaisen liljan sipuleineen kaupunkiin, upotin sen veteen, kannoin astian ikoninmaalauspöydälle luuppilampun alle ja tiirailin luupin läpi. Mitään elollista tai liikkuvaa ei näkynyt eli ripsiäiset, tms. näkyvät eliöt on poissuljettu.
Onko jotain konstia "steriloida" sipuleita, niin että ne pysyvät hengissä? Multa on nyt eväät lopussa, ehdottakaa jotain, vaikka loitsuja tai sadetanssia! Ajattelin kummiskin panna sipulit puhtaaseen multaan kauas nykyisestä paikasta ja joitakin suomuja samoin. Harmi, kun ei lilja tehnyt siemeniä, ainakaan viime vuonna. Niistä oli saanut terveen linjan, vaikka pitkällä toimitusajalla.
Olen myös huomannut, että liljat sairastuvat herkästi päästessään "hyvään maahan". Esim ikivanhat ruskoliljat kasvavat meillä villiintyneinä pitkin kallionpäällystää ohuessa mullassa ja auringonpaahteessa. Ja voivat hyvin (liljakukkoja lukuunottamatta). Mutta hyvässä kukkapenkissä niihin iskeytyy yleensä jossain vaiheessa kasvukautta hometauti.
En tiedä, miten nämä liljojen homeet elävät, mutta osasienitaudeistahan on siemenlevintäisiä ja siirtyvät sitä mukaa uusiin kasveihin.
Kiitos vastauksesta Tuulia-Tuu! Nää asiapitoiset kyselyt ei oo erityisen suosittuja, jos valittaisin, että mun varvas on kipee, saisin varmaan enemmän ohjeita, kuin jos sanon, että mun kukka on kipee. Mutta tää onkin aika kiperä juttu, kun ei näytä harmaahomeelta tai muultakaan tunnetulta liljan ongelmalta, eikä ohje "hävitä ja hanki uudet" toimi, kun ei näitä oo myytävänä. Sen verran viisastuin nettiä kahlatessani, että USAssa suositeltiin sitä härmänkarkoitusseosta (soodaa, pesuainetta, jne…) kaikkien sienitautien luomutorjuntaan. Aion nyt kokeilla kaikkea, mitä keksin, ensin nostan tietysti sipulit ylös ja pesen ihan vedellä mullat pois ja istutan ne eri paikkoihin puhtaaseen multaan. Kokeilisin mielelläni myös jotain desinfioivaa, ainakin tuota härmäkarkotetta, mutta mielelläni myös muita konsteja, jos keksin. Onkohan jotain ainetta sienitautien karkotukseen, nyt saisi olla vaikka myrkkyjä, joita en juurikaan muuten käytä. Olen jättänyt osan suomuja kuivahtamaan sisätiloihin, jospa se auttaisi jotain ja suomut lähtisivät kasvamaan taas päästyään multaan. Kokeilumateriaaliahan nyt on, kymmenkunta sairasta liljaa. Jos keksitte jotain kokeilun arvoista, niin ehdottakaapa! KIITOS kaikista ideoista!
Minun liljoihin iski tänä kesänä todella ankarasti ilmeisesti tuo harmaahome. Minä kyllä en aio tehdä mitään ihmeellistä, kerään vaan kuolleet varret pois kukinnan jälkeen ja odotan ensi kesää. Taudit tulevat ja menevät, kuten guruni Pentti Alanko sanoo. Minulla on leimut ja hernepuu kärsineet useana vuonna pahasta härmästä, mutta tänä vuonna niistä ei ole tietokaan. Liekö kyse siitä, että kasvit on jätetty rauhaan vai onko tämän kesän sää ollut suotuisampi liljojen harmaahomeelle kuin härmälle? Tai mikä lie. Aion kuitenkin katsoa ensi kesän, ennen kuin ryhdyn radikaaleihin toimiin mokoman sairauden takia.
Mullakin on tänä vuonna taas liljahometta ruskoliljoissa. Olen leikellyt kärsineet osat pois, mutta täytyy näköjään siirtää ruskoliljat johonkin aurinkoisempaan ja aukeampaan paikkaan. Ovat olleet tähän asti varjopenkissä, eli saavat aurinkoa vain pilkahduksina puitten välistä, kun ovat kukkineet hyvin siinäkin, eikä valoisia paikkoja ole pihassa monta. Mutta nyt alkaa tuo homeongelma käydä rasittavaksi, aina kun on vähän kosteampaa säätä tai pitempään sadetta, alkavat lehdet läiskittyä. Tilannetta lienee vielä pahentanut se, että naapurikasvit ovat runsastuneet ja pöhöttyneet vuosien aikana ja liljojen elintila käynyt ahtaaksi. Olosuhdeongelmahan tää on eli täytyy vaihtaa olosuhteita.
Sensijaan kaukasianliljojen tilanne on vakavampi. Tauti ei ole tavan liljahometta, vaan joku tunnistamaton, mutta todennäköisesti sienitauti. Ongelman tekee hankalaksi se, että hoitotoimet on suoritettava ihan arvaamalla ja vielä hankalammaksi se, että juuri nämä liljat on pakko pelastaa, koska näitä ei ole myytävänä. Olen jo aiemmin pannut pestyjä suomuja purkkiin multaan ja huomenna ajattelin jakaa ne kolmeen osaan, yhden käsittelen soodaseoksella, toisen kaupan sienimyrkyllä ja kolmannen jätän käsittelemättä. Laitan sitten kaikki omiin purkkeihinsa hyvin kalkittuun/tuhkattuun hiekkamultaan, kun olen ollut huomaavinani, että kaikki sienitaudit sietävät huonosti korkeaa PHta. Katsotaan sitten, onko eri tavoin käsitellyissä eroja. Muutama lilja, joka on kasvanut kauempana sairastuneista, näyttää yhä ihan terveeltä.
Jos jollakin sattuu olemaan ajatuksia siitä, mitä muuta voisi kokeilla, kuulisin mielelläni.
Mulla pahin harmaahomeongelma on värililjoissa, mutta myös varjoliljat ja orient-liljatkin näyttäisivät saaneen tartunnan. Kaikki liljat kasvavat syreeniaidan varjossa ja hyvin ovat tosiaan kukkineet siinäkin. Mutta pitänee vähän syreeniaitaa keventää, jotta tulisi enemmän valoa. Mullakaan ei ole aurinkoisella puolella tilaa liljoille. Samaisessa penkissä myös kevätkaihonkukka kärsii jostain taudista, joka tappaa versot alhaalta ylöspäin. Mutta uutta pukkaa silti tilalle, joten ei taida olla kuolemaksi.
Minun liljapenkissä näyttää tällaiselta, eikä ole ensimmäinen kesä kun näin käy:
Mikä neuvoksi?
Tästä ketjusta sain sellaista tietoa, että jos tämä on harmaahome, syy voisi olla se, että ovat "liian hyvässä paikassa". Minun kukkapenkit on aika perusteellisesti perustettuja, on reilu kasvutila. Toisaalta maa on entistä havupuumetsää - olisiko liian hapan? Maa on kyllä keväällä perusteellisesti möyhitty, kalkittu ja hevonsenlannalla lannoitettu.
Kasvusto ei minusta ole mitenkään erityisen tiivis, tästäkin kuvasta näkyy, että pahiten on kärsinyt juuri tuo liljarypäs, joka on vähän erillään muista.
Liljat ensin kukkivat kauniisti ja sitten aloittavat tämän ränsistymisen.