Harmaakäenkukka, Lychnis coronaria

Harmaakäenkukka on kaunis ja helppo kasvatettava. Tässä minun puskani

Minulla oli viime kesänä komea harmaakäenkukkapuska mutta tänä keväänä samasta paikasta ei noussut mitään. Keväällä kasvattelin pienen pieniä siementaimia ja niitä on nyt hellässä hoidossa sen viime kesäisen puskan juurakon ympärillä. Saankohan ens kesänä taas nauttia tuosta kauniista kukasta ?

hillasuo, uskon, että saat…

Harmaakäenkukka on 2-vuotinen, joten pikkutaimesi kukkivat ensi kesänä. Kukkivan kasvin ympärille kannattaa jättää hiukan paljasta maata, että se pääsee siementelemään ja turvaamaan uusien pikkuisten tuoton.

Liisukalta…kiitos…sain harmaatakäenkukkaa ja se sama kukkii nyt toista vuotta, hyvin säilyi talven yli, pieniä alkuja on juurella.

Harmaakäenkukka on tänä vuonna erityisen kaunis

Kaunis on.

Minulla kukkii nyt yksi, mutta taimia on viimevuotisen jäljiltä useampia. Toivottavasti sitten ensi kesänä on enemmän

Harmaakäenkukkani näyttävät kuolleilta:-( Toivottavasti ne eivät ole kuitenkaan ihan kuolleet.

Kyllä niiden pitäisi nyt hyvältä näyttää. Ovat varmaan viime vuonna kukkineita ja nyt on niiden aika poistua.

Harmaakäenkukat ovat hyvin terhakoita ja levinnneet hyvin.

Sain taimenvaihdossa valkoista harmaakäenkukkaa. Vielä en ole taimia istuttanut, kun en ole osannut päättää, mihin ne laitan, jotta ne säilyisivät talven yli. Taitaa täytyä odottaa siihen asti, että saan yhden kukkapenkin sellaiseen kuntoon, että sipulikukat on kaivettu ylös ja tilalle voi istuttaa perennoja.

pipu, eikö valkoinen käki ole kovin talvenkestävä? Minä sain nimittäin sitä myös taimivaihdossa, ja toivoin siitä hyvää seuraa punakukkaisille, jotka rehottavat oikein hyvin meillä.

Olen ollut sellaisessa käsityksessä, että harmaakäenkukka olisi kaksivuotinen?

Kaksivuotinen se kai onkin, mutta meillä on jääneet usein yksivuotisiksi. Viimevuotisista vain muutama selvisi talven yli.

Toisaalta siementää hyvin paikalleen, joten on melkein perenna.

Juu, meillä on parhaiten selviytyneet juuri ne itse kylväytyneet. Niitä on parikymmentä, mutta penkkiin istutettuja taitaa olla elossa vain kolme. ‘Angel´s Blush’-lajikkeesta en ole saanut yhtään kukkaa, vaikka niitä olen kahtena vuonna istuttanut. Ja taas kylvin, pakkohan se kukka on joskus nähdä :slight_smile:

Minulla on kans hyvin siementänyt paikalleen ja oon minä kylvänytkin niitä. Tänä kesänä pitäis kukkia myös valkoinen.

Niin pitäisi täälläkin.

Riippuu kai pihasta ja talvesta, miten harmaakäenkukat selviävät. Valkoista on vaan niin vaikea saada, että siksi toivon sen selviävän seuraavasta talvesta, jotta saisin siitä siemeniä.