Harmaakäenkukka, Lychnis coronaria

Osa vanhoista harmaakäenkukista säilyy yli talven.

Minunkin oli aivan vihreitä, sain ne Raid: ilta viime vuonna , eivät kukkineet kesällä,  mutta onneksi säilyivät talven yli.

Harmaakäenkukka kukkii meillä eka kertaa...

.Kiitos Raid, tuo on kyllä nätti .

Niinpä kukkii meilläkin, kibulta toissa syksynä saaduista siemenistä. Punaista ja valkoista sekaisin, aivan ihania.

Ai, onko tuota valkoisenakin, en tiennytkään, varmaan ihana sydän Pistä Valmu kuvaa tulemaan.

Pistän jossain vaiheessa, tänään pihakierroksella loppui kamerasta akku ennenkuin ehdin puolia kuvata. Kaipa nuo kukkii vielä ens viikonloppunakin.

Punainen...

...ja valkoinen.

NAM kieli ulkoa Kiitos Raakki !

Ja tässä vielä punainen ja valkoinen yhtenä hässäkkänä.

Minä sain viime kesänä Raidilta harmaakäenkukkaa ja nyt se kukkii. Selvisi talven ja on kasvanut hurjasti. Onneksi jätin sen ympärille tilaa että on mahtunut kasvamaan. Kiitos Raid, uudesta tuttavuudesta.

Eka kukka auennut, en vaan ymmärrä vieläkään, mistä tämä on minulle tullut?

Meillä myös avasivat ensimmäiset nuppunsa viime viikolla. Ja yllätys, yllätys, eivät olleetkaan kaikki tuota ihanaa väriä vaan puolet on sellaisia valkoisia, joissa on vaaleanpunainen sisus. Vähänkö harmitti, en yhtään tykkää niistä ärtynyt. En edes tiennyt, että niitä on muun värisiä kun tuo aniliini. Kaiken lisäksi ne ovat melkein metrin korkuisia ja kun kuvittelin, että ovat max puoli metriä, ovat tietysti ihan väärässä paikassa. Mur.

Kyllä ne noin metrin korkeaksi kasvavat. Siemenketjukirjeissä olisi varmasti kaksiväriset kova sana.

Minullakin kukkii parhaillaan harmaakäenkukka. Sain taimen viime keväänä ja se talvehti oikein hyvin, vaikka epäilin. Talvehtiminen kai onnistuukin parhaiten hiekansekaisessa ja vähäravinteisessa maassa. Juuri tuollaisessa paikassa omani nyt kukkiikin. Kolme tänä keväänä saatua tainta istutin multavampaan paikkaan, joten saapa nähdä, kuinka niiden käy.Metriin ei minun harmaakäenkukkani yllä, mutta lannoitusta se ei olekaan saanut yhtään. Vettä olen antanut kuivina kausina.

Meilläkin kukkii. Puun alla oli niin hämärää, että tuikkasi salaman päälle.

Just tuollaisen puskan näin mielessäni ja sitten siellä onkin niitä valjuja kaksivärisiä seassa. Ne harmaat lehdet ovat aivan ihanat. Viime kesänä tekivät pelkästään lehtiä eli ovat nyt jo kolmevuotiaita. Pitää merkitä ja noukkia siemenet eri purkkeihin.

Pirkkis, mulle harmaakäenkukka tuli siemeninä ja pussin päällä kuva ja nimi kevätesikkovihainen Arvaatte varmaan että kylviin sitten vika paikkaan...

Yhdessä pihassa tuossa parin talon päässä on harmaakäenkukkaa istutettu ison, vanhan omenapuun alle. Se kukkii parhaillaan ja on kyllä komea näky. Aika erikoinen aluskasvi, mutta todella kaunis.

Minullakin on harmaakäenkukka omenapuun kaverina, mutta minun omenapuuni on pieni.