Havukasvien siirtäminen

Voiko marjakuusen siirtää? Entäpä havut noin yleisesti ottaen?

Takapihalla etelän auringossa kasvaa jokusen vuoden vanha (kartio?)marjakuusi ja etupihalla pohjoisen syvässä varjossa 2 vuotta kitunut kartiovalkokuusi surullinen. Mitä luulette, onnistuisiko näiden vaihto päikseen vai heittävätkö molemmat henkensä?

Siirto onnistuu, kokemusta on. Muista kuitenkin kastella reippaasti siirron jälkeen useamman viikon ajan. 

Entäs luonnon katajan siirto valoisampaan ja parempaan paikkaan? Kataja vielä pieni, noin 40 cm.

Onnistuuko?

Katajan siirto onnistuu kyllä ilman ongelmia. Jotkut sanovat, että pitää istuttaa siihen ilmansuuntaan, missä kasvoi alunperin, mutta toiset sanovat sitä humpuukiksi. Tiedä häntä, mutta meillä laitettiin nauha etelänpuoleiseen oksaan ja saman suuntaisesti istutettiin pihaan...

Kun kataja kasvaa nyt ihan luonnon kasvuympäristössä, onko parempi, ettei liian "hienoon" multaan sitä istuta?

Siirrettiin kaksi luonnonkatajaa pari vuotta sitten n. 300 km (Kuopiosta Ouluun), eli vyöhyke vaihtui IV:sta V:een. Merkattiin nauhalla ilmansuunta, ja istutettiin samantyyppiseen maahan ja samantyyppiseen valo-olosuhteeseen kuin mitä alkuperäisellä paikallaan olivat. Hyvin ovat pärjänneet ja kasvaneet.

Kiitos vastauksistanne. Minun katajani siirtyy saunan toiselta puolelta saunan toiselle puolelle, joten on kumma, ellen onnistu!

Kaksi tuijaa olen tullut aika suurina siirtäneeksi ja hyvin onnistui. Pari katajaa ja jonkun ihan pienen kuusen olen myös siirtänyt. (Eräs tuttu on tehnyt kuusiaitaakin tuomalla auton peräkontissa sekä polkupyörällä korissa pieniä kuusen taimia kuiviltaan.) Jos keli on otollinen ja maaperä sopiva ja pystyy alussa lotraamaan neulasille raikasteeksi vettä vaikka kastelukannulla, kyllä se kummasti onnistuu.

Pääasia on että tulee tarpeeksi paljon juuripaakkua. Niin paljon, että siinä on husjuuria, jotka eivät edes näy. Ne imevät eniten vettä. Juuripaakku kannattaa koittaa kietoa kankaaseen tms siirron ajaksi. Osa havukasvestaista voi juroa jopa vuosia siirron jälkeen. 
Ja vihje katajaa istutaessa. Katsokaa ettei ole pihlajaa lähellä.Tämä ei ole vaarallinen, mutta ei kovin kivan näköinenkään. Katajanpihlajaruoste 
https://fi.wikipedia.org/wiki/Katajanpihlajaruoste