Viime viikolla tuli tuollainen lehtinen, jossa oli myynnissä monenlaisia hedelmäpuita. Olikohan viherpeukalot?
Mutta, onko siis olemassa muitakin nettikauppoja, josta voisi tilata esimerkiksi kirsikka- tai luumupuiden taimia postin kautta? Suomessa lähinnä, tai Ruotsissa, tai miksei Saksassakin.
Webbe, itse kyllä mieluummin näen puun luonnossa ennen ostopäätöstä. Pieniä taimia uskaltaisin hankkia, mutta isompia en. Iso riski on kuljetusvauriot ja liian pitkä toimitusaika, jossa taimi jää jonnekin postin lajittelukeskukseen.
Hirvensalmen ompputarhasta ole tilannut monen monta taimea. Ovat tulleet postin kautta ja ovat olleet hyvässä kunnossa. Mutta Krannilan taimet ovatkin tosi hyviä.
Niinhän se tietenkin olisi parempi nähdä, ennen kuin ostaa. Mutta kuitenkin viime vuonna tilasin viherpeukaloiden nettisivuilta pari luumua, olivat noin puolen metrin mittaisia. Hyvän näköisiä puun alkuja olivat.
Ongelmana on kuitenkin se, että täällä Lapissa päin on aika vähän myytävänä hedelmäpuita, ja taimien eteen pitäisi matkustaa kauas hakemaan niitä jostain… =(
Enpä ole ennen tuosta edes kuullut, ja pikaisen googletuksen jälkeen löytyi sijainti, ja ei ole kaukana! Kiitos annetti! Oikeastaan puiden ei tarvitsisi olla talvenkestäviä, vaan ajattelin kasvattaa isoissa ruukuissa, ja laittaa talveksi viileään varastoon. Eli vähän ‘eksoottisempiakin’ lajikkeita voisi harkita. Mutta tuolla tornionlaakson taimitarhalla on varmasti täälläkin talvenkestäviä lajikkeita.
Hirvensalmelta ja Ahoselta on tullut päärynä- ja omenapuita Matkahuollon kautta. Hyvin kulkivat ja ehjinä tulivat perille! Postin kautta en halua enää mitään kirjekuoria suurempia, aina jotain rikki tai hukassa. Matkahuolto nopeampi, varmempi ja halvempi.
Niin ja matkahuoltoa käyttämällä tulee suosineeksi samalla myös joukkoliikennettä, sillä enin osa paketeista kulkee linja-autojen tavaratilassa. Vai miten lie nykytilanne? Olen kyllä nähnyt täälläkin meilläpäin maanteillä matkahuollon logoin varustetun kuorma-auton.
Joskus kyllä säälin linja-autokuskeja, kun he ilmeisesti melko pitkälti yksikseen joutuvat kantamaan kaikki nyssäkät ja se tavaratila on yleensä selälle huonolla korkeudella. (Meidän matkahuollossa on lisäksi auton takakonttiin kantopalvelukin kaiken kukkuraksi)
Ostin muutama vuosi sitten Viherpeukaloilta “Pihtipudas” ja “Arttula” kirsikkapuiden taimet, olivat noin ½ metrin - metrin mittaisia mutta ihan hyviä taimia, tällä hetkellä kasvaneet n. 170cm korkeiksi kauniiksi pikkupuiksi. Perennojen taimia olen heiltä myös tilannut, ihan hyviä ovat olleet, joskus seassa tosin aika pienen näköisiä taimia, jotkut kukkivat vasta seuraavana vuonna.
Olen tilannut Blomqvistilta ja Hirvensalmelta muutamia puuntaimia ja ollut tyytyväinen. Saa sellaisia lajikkeita joita lähimyymälöissä ei ole. Taimet ovat olleet isoja ja hyvinvoivia - ja "taimistonsa näköisiä". Toiset jämptejä, toiset isoja mutta vähän "holtittomia". Yksi paketti oli kärsinyt matkalla ja yksi piiskaluumu ei lähtenyt kasvuun. Korvaava tuli muutaman sähköpostivaihdon jälkeen.
Minun ainoa kokemukseni netin kautta tilaamisesta on huono. Tilasin Pepi-päärynän Garden+ nimisestä myymälästä tänä keväänä. Sivuilla mainitut kulut eivät kattaneet matkahuollon kuljetusta ollenkaan, vaan hintaa tuli tuplasti lisää. Eikä taimessa ollut saapuessaan ainuttakaan elävää silmua, vaan kaikki oksat olivat kuivuttaan kurtistuneet ja kuolleet! Mikä pahinta, luvattua korvaavaa tainta ei ole vieläkään kuulunut, vaan sen saapuminen on juhannuksesta asti siirtynyt jatkuvasti epämääräisten parin viikon päähän.
Nyt se puljaaminen Garden+:n kanssa on vihdoin loppu. Päärynä tuli viime torstaina, tietenkin juuri silloin, kun olimme siskon mökillä viikkoa viettämässä. Eihän siinä auttanut kun hypätä autoon ja lähteä hakemaan, ettei puuparka kuivuisi säilytyksessä (ja kovasti olikin kuiva jo silloin).
Puutarhalla oli muuten varsin mielenkiintoinen selitys tapahtumille: minulle lähetetty kuollut taimi oli kuulemma ihan vahingossa lähetetty huonommasta erästä, kun taas minua varten varattu taimi oli lojunut koko kesän piilossa varaston nurkassa josta se oli inventaarion aikana löytynyt. Hmm...
Garden+ on ilmeisesti alottanut toimintansa tämän vuoden puolella. Nämä taimet ovat ainakin Puutarha Tahvosilta.
Kävitkö Nastolassa vai Kuivannossa? Sain sähköpostivaihdosta sen käsityksen että taimia on kyllä jossain noista myymälöistä jatkuvasti.
Aika yllättävää että myyjä on noin nuori. Ehkäpä nettitilausta Garden+:sta voi harkita uudestaan 5-10 vuoden kuluttua, kun bisneksenteon salat ovat auenneet kokemuksen kautta. Vaikka minä en kyllä aio enää tilailla, vaan käyn jatkossa aina paikan päällä valitsemassa taimeni. Sen verran paha maku jäi tästä hommasta suuhun.
Laitoin sähköpostia Omenakummun taimistolle (www.omenakumpu.com), ja vastaus tuli muutamassa tunnissa. Kyselin sopivia viinirypäle-, omenapuu- ja päärynälajikkeita, ja kyselin mitä heiltä on saatavissa. Hän lupasi parin viikon kuluttua, kun on tehnyt jonkin reissun, suositella mulle sopivia lajikkeita. Minusta tosi hyvää palvelua.
Onko joku ostanut jotain omenakummusta? Millaiset taimet?