Luumun lisääminen luumun kivistä. Joku vanha, pieni ja hyvin makea. Miten se onnistuu? Panin jo veteen likoamaan ja ajattelin pari päivää liottaa. Pitäisikö ne kivet ensin särkeä? Ja pitäisikö kylmäkäsitellä? Ajattelin, että jos ne kesän olisivat maassan niin ensi talvenahan ne tulisi kylmäkäsiteltyä, jos ne eivät itäisi nyt. Onkohan turhaa kokeilua. Omenan siemenet ovat kyllä melko helposti itäneet ja pieniä puun alkuja on säästynyt muutama myyriltä ja jäniksiltä.
Muutin tuon otsakkeen laajemmaksi koskemaan muidenkin hedelmäpuiden kuin pelkästään luumun lisäämistä siemenestä. Aprikoosi, persikka ja kirsikka… mitäs niitä muita voisi olla.
Varmaankin on jostain Männikkö löytänyt tai peräti pannut talteen luumun kiviä. Minulla on onnistunut vain kirsikkaluumun lisäys siemenestä - yksi viidestä iti. Eläimen/ihmisen ruoansulatusjärjestelmän läpi kulkenut siemen kuulemma itää varmemmin, mitenkähän sen järjestäisi käytännössä ?
Viimesyksyisiä tietysti. Nyt liotin ensin ja sitten halkaisin ne ja jätin itse siemenen likoon vielä veteen. Jospa sitten illalla purkiin. No sitten ainakin on yritetty. Vaikkei tässä Pysty oikein kunnon puutarhahommaa tekemään, niin jotain kevyempää mukava kehitellä.
Niistä luumunsiemenistä iti kolme. Nyt vain pitäisi keksiä sopiva paikka niille talvehtia. Ne taimet eivät varmaan talvehdi purkissa? Entä purkit upotettuna maahan? Ovat noi 5 cm korkeat vasta.
Tänä syksynä olen käsitellyt kolme ämpärillistä luumuja. Huuhtonut ,
halkaissut ja poistanut siemenet eli luumun luut. Tästä määrästä
löytyi kolme valmiiksi auennutta siementä joista ensimmäisen olen jo
laittanut pari viikkoa sitten ruukkuun ja ulos. Tänään löytyi nuo kaksi
kun vihdoinkin viimeinen erä on tehty hilloksi, huh huh!
Laitan nämäkin siemenet ruukkuun ja ulos. Kaikkea pitää kokeilla!
Nämä luumut ovat hyviä. Voisi olla Sinikkaa,kenties. Juuriversojakin tulee kyllä ihan omiksi tarpeiksi.
Keväällä ihmettelin, että mitä ihmeen vahvoja valkosia sirkkalehtiä oli kesäkurpitsapenkin mullan alla kasvamassa. Nostin niitä pintaan päivänvaloon ja uteliaana odotin mitä tuleman pitää. Lehtien ilmestyessä tajusin, että nehän on kirsikkapuun taimia. Ja niitä oli paljon. Meillä syödään paljon kirsikoita loppukesäisin ja kivet on menneet kompostiin. Parin vuotta muhinut komposti oli näköjään sopiva aika siemenille itää.
Niinpä justiin, niin meilläkin, olen myös kirsikoiden suurkuluttaja ja kivet menneet kompostiin eipä mene enää, en jaksa nyppiä jatkuvasti niitä pikku taimia pois, rikkiksiä ne on siinä vaiheessa ei niistä kirsikkatarhaa saa aikaan.
Tuo kompostointi on hyvä vinkki saada kirsikansiemenet itämään! Kiitos vinkistä! Komposti ei saa varmaankaan "käydä" liian kuumana? Olen useasti kokeillut suoraan maassa idättää niitä, mutta eipä ole onnistunut.
Ovatko siemenet peräisin omasta puutarhasta? Silloin niistä saa hyviä taimia varttamista varten, eli taimeen ympätään haluttu jalostettu kirsikka. Jos emo kirsikkapuu on kasvanut Suomessa, sen juuri on tarpeeksi vahva jalostetulle kasville.
Nyt on menossa noin 30 kpl ‘Sinikan’ kiviä itämään. Ajattelin halkaista puolet ja puolet laittaa sellaisenaan, ovat olleet syksystä asti jääkaapissa muovirasiassa. Haaveena kaunis pieni luumupuutarha, mausta ei niin väliä, kunhan ovat sinisiä
Ostin kiinalaisesta kaupasta aika kivan makuisia kuivattuja hedelmiä matkaevääksi, joista tarkemmin tutkimalla löytyy vaikka mitä terveellisiä aineita. Niissä on iso kivi ja mietin onko kukaan koskaan koittanut saada siemeniä itämään ja mitä niistä tulee. En edes tiedä onko kyseessä puu vai pensas, mutta niitä kasvaa Kiinassa vuorilla ja marjoina ne on hurjan suosittuja, ilmeisesti terveellisyytensä takia. Lapset luulemma syö niitä karkkeina. Tämän kaiken selitti kiinalainen myyjä, joka puhui hyvin kaunista englantia ja on opiskelun ohessa pitämässä ihanaa kauppaa Helsingissä.
Kyseessä on Myrica rubra, waxberry, vuoripersikka.
Kokeilin tässä yhtenä päivänä huvikseni ja laitoin muutaman kiwi-hedelmän siemenen multaan. ja jo seuraavana päivänä yksi oli itänyt. Onko sillä mahdollisuus vaikka kasvaakin suomen kesässä? Se todennäköisesti saa olla parvekkeellani koko kesän.
Kiivihän on toki köynnös, eikä puu mutta ei jaksa pikkuasioista. Ainakin kun katsoin Michael Wongin puutarhalääkintä ohjelmaa kiivi voisi menestyää Englannissakin, joten miksei Suomen kesässäkin.