Hehkuvarakkaus, Lychnis x haageana

(Perennat)

Avaanpa nyt tällekin kukalle oman palstan, kun siitä oli juttua palavanrakkauden palstalla. :)

Mitähän eroa on hehkuvalla rakkaudella ja palavalla rakkaudella? Otin jostain siemenketjusta hehkuvan rakkauden siemeniä, kun jotenkin ajattelin, että ovat leimurakkautta. Väriksi mainittiin oranssi, siis hehkuvalle rakkaudelle. Nyt ne ovat jo itäneet, ja aloin miettiä, että onkos mulle tulossa lisää niitä entisenlaisia nk. palavia rakkauksia vai jotain uutta sorttia.

Nyt laitan aivan asian vierestä, mutta jos se palava rakkaus pitää ensin hehkuttaa…, että siitä tulee palava. sydän

Hmm, hehkuva rakkaus piti ihan kuukkeloida ja arvatkaas mistä löysin tietoa : no vanhan pentin puolelta tietysti jossa keskusteltiin näin: "Hehkuva rakkaus, Lychnis x haageana, eli leimurakkaus on hehkuvan ja palavan risteytys." En lukenut pidemmälle, mutta sieltä voi käydä lueskelemassa jos kiinnostaa. Tämäkin viesti oli puolittain syrjähyppy, mutta rakkauksissahan on kaikki sallittuasilmän isku

Hehkuvarakkaus - linkki edellä siihen keskusteluun. :)

Kiitos, Raakki! Siellä oli kuviakin. Ovat siis eri kasvit, olen luullut, että eri paikoissa palavaa rakkautta kutsutaan eri nimillä…

Minulta löytyy nyt kaikkia kolmea rakkautta penkistäni. Tosin hehkuvaa vasta siemenenä. Olen etsinyt yhteen penkkiini oransseja kukkia ja nämä hehkuva ja leimu todella ovat ihania kirkkaan oransseja.

Hehkuvanrakkauden taimet.

Tämä on jo kukkinut pitkään ja uusiakin on auennut, mutta kun ovat niin huonossa paikassa kasvamassa pioniunikkojen takana, niin eivät näy kaikki kukat yht aikaa. Mutta tässä nyt tämä kukka on.

Kääk! Pentin kasvikortisto sanoo hehkuvastarakkaudesta että “Voidaan kasvattaa yksivuotisen kesäkukan tapaan tai talvettaa astioissa kellarissa.” Lykkäsin viime viikolla alekasvit perennapenkkiin. Pitääkö ne siis ihan oikeesti kaivaa ylös talveksi? Onko kellään pärjännyt talven yli maassa?

Hau-hau, kipasin juuri ottamassa kuvan (tosin siitä tuli huono) rakkauksistani. Ne ovat neljä vuotta kasvaneet samalla paikalla ilman hoitoa ja siementäneet, joten pärjäävät hyvin ainakin meillä.

Huh-huh Eevastiina, mulla kun ei vielä ole mitään kellaria, niin vaikeeks olis menny raijata sukulaisten kellariin. No hyvä, jääkööt siihen mihin ne lykkäsin.

Tässäkin niitä kasvaa..

On talvehtinut astiassakin pihalla. Kuusen alla ja taivasalla. Ei ole mikään herkkä. Jos antaa siementen karista niin seuraavana kesäkuulla löytyy vauvoja.

Lychnis x haageana 'Molten Lava' nupulla...

...ja auki, kukka hehkuu kauas... ja hyvin on talvehtinut kukkapenkissä!

Siemenkirjeen satoa, hehkuvarakkaus luki pussissa...

Hehkuvarakkaus ja keltainen päivänlilja

Hehkuva rakkaus ei siedä kilpailijoita. En ymmärtänyt tarpeeksi ajoissa siirtää avarampaan paikkaan ja nyt se oli keväällä hautautunut isompien alle eikä selvinnyt.

Taimenvaihdossa Havinalta saatu hehkuvarakkaus lähettää terveisiä. Minulla aikaisemmin ollut hehkuvarakkaus oli tummempi kukinnoltaan, mutta kaunis on tämäkin.

Tänä vuonna ei jotenkin ole ihan niin kirkkaat värit tässäkään. Muistaakseni oli lehdetkin jotenkin tummemmat viimekesänä.
Hehkuvarakkaus