Tontillamme kasvaa koiranheisipuu, tosin aivan metsässä. Olen pohdiskellut kannattaisiko se siirtää pihalle.... Ovatko koiranheisipuun marjat myrkyllisiä, eli onko parempi pitää metsässä lapsilta suojassa?
Ikävä kyllä ne marjat ovat myrkyllisiä.
Tuolla sivulla http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,2613 kyllä sanotaan että koiranheisi, Viburnum opulus, on myrkytön . Minäkin olen luullut että se on myrkyllinen, tiedä sitä sitten mihinkä luottaa Linnut ainakin syövät marjat heti, eivät ehdi olla kauaa pensaassa.
Muistelen, että jossain olis sanottu, että koiranheiden marjat eivät sinänsä ole myrkyllisiä, mutta ne siemenet. Eli siemeniä ei olis väliksi pureskella. Linnuthan syövät marjat ja kakkivat siemenet kokonaisia pois.
Pitäisi saada koiranheisi jostain. Minulle alkaa tulla suorastaan pakkomielle siitä kohta, Santun haudalle pihan perälle kaipaisin jotain valkoisena kukkivaa pensasta/puuta ja mikäs sen sopivampi kuin koiranheisi. Mutta mistäköhän sellaisen löytäisi, ei kuulu ainakaan paikallisen taimimyymälän valikoimaan?
koiranheiden marjojen hedelmäliha ei ole myrkyllistä… kirpeää kyllä!..vaan ei myrkyllistä… kuten muuten koko kasvi lehdet,oksat,siemenet jne!!
Nyt pitäisi saada koiranheisipuun marjoja. Pakkomiele pikkuhiljaa minullakin. Mistäköhän niitä löytäisin?
Löytyy jostain luontoon karanneena: Pururadan maasto, aseman pusikot, tyhjäksi jäänyt tontti, meluvalli tai muu paikka mihin täyttömultaa jemmataan pysyvästi tai tilapäisesti.
- lyijykynän paksuisesta oksanpätkästä juurtuu kun multapurkkiin tökkää ja kosteana pitää
Paras keino on ottaa polkupyörä, ajella maisema-ajelua ja reiluisti kysyä saisiko koiranheiden taimen. Jokin kahvipakettia vähäisempi vaihtari olisi hyvä olla mukana.
Muuttaessamme tähän taloon oli esikoispoikamme viisivuotias ja talon kupeessa kasvoi iso koiranheisipuu. Poika sai tietysti ankaran kiellon panna sen marjoja suuhunsa, mutta eräänä päivänä hänen täytyi tietysti kokeilla - eikä vain kokeilla, ilmeni että hän oli syonyt ainakin satakunta marjaa. No, itse oli lapsena samanlainen, muistan syöneeni kokonaisen ison korvasienen pala palalta kokeillakseni, kuoleeko siihen. En edes sairastunut. Poika sen sijaan alkoi oksentaa, Selvitettyäni, että hän oli syönyt marjoja, hain tietoa niiden myrkyllisyydestä, joka ei ennen Googleaikaa ollut ihan simppeliä. Loppupäätelmäksi tiedonhausta tuli, että marjat ovat riittävän myrkyllisiä aiheuttaakseen pahoinvointia, mutta eivät tappavia. Niinpä oksetin poikaraukkaa, juotin maitoa, ja kun hän voipuneena nukahti, herättelin vähän väliä tarkistaakseni, että hän oli tajuissaan. Mitään jälkikrapulaa tai muuta ei kokeilusta seurannut, mutta marjat saivat siitä lähtien olla rauhassa.
Meillä on yhä pihassa koiranheisipuu, joskin "metsän puolella" eikä etupihassa. Jos joku oikeasti haluaa marjoja, voi lähestyä yksärillä.
nätimmän sukulaisensa amerikanheiden sen sijaan sanotaan olevan syötävä, mutta siinäkin ehkä siemenet eivät ole.
Minulla on koiranheisi kaikista pimeimmässä paikassa, jossa aamuauringon turvin kukkii hienosti. Kasvutapa on hiukan roikalemainen. Eli kasvutapakin on steriilikukallisella lajikkeella eli lumipalloheisillä parempi, myöskään marjoja ei tule - lumipalloheisi sopii siis paremmin lapsiperheiden pensaaksi, kunhan kasvaa kosteassa paikassa (ei tule ötököitä).
Hajun minäkin muistan Hollannissa työskentelyni ajalta - aivan kuin spurguja olis puskassa majaillut. Mutta ilmeisesti oli vain mätänevien marjojen haju tms. Tai voihan se olla ollut se kissanpissapensas Buxus…
Mulla tulee myös varmaan taas koiranheiteen marjoja, mutta vaativat muistaakseni pari talvea itääkseen ja kesän siinä välissä. Jääkaappimetodilla sekin nopeutuu.
Kääpiökoiranheidestä yritin etsiä tietoa kuin löysin sen eräästä blogista (v.2007)ei taida kovin suosittu olla jos tätä sivustoa selailee. Mutta jos sen sijoittaisi kompostin viereen ei kai tuo hajukaan haittaisi. Voipi olla ettei ole myynissä ihan näissä tavistarhoissa ja se pitää ihan etsimällä etsiä.
Tarkoitatko kääpiökoiranheidella Viburnum opulus 'Kallion Pallo’a? Minulla on niitä kaksikin - pysyvät kivasti pikkuruisina palloina. Hajua en ole edes huomannut…! Ja pahuksen hieno syysväri. Sitä on saatavilla ainakin Särkän perennataimistolta Raahesta.
Koiranheisi kukkii mökillä.