Heisi: Lumipalloheisi, Viburnum opulus

Heisinälvikäs on lumipalloheiden ja muidenkin heisien pahin tuholainen.

Kirvat ovat suhteellisen pieni ongelma heisihälvikkääseen verrattuna. Nälvikkäät rouskuttavat pensaan jopa kokonaan lehdettömäksi yllättävän pienessä ajassa, alkukesästä toukkina ja loppukesästä kovakuoriaisina. Sitten vielä munivat pensaaseen, ja ensi vuonna sama juttu alkaa alusta.

Heisinälvikäs on kuitenkin helppo huomata pensaan pitsisistä lehdistä. Itse vahdin ko pensaita tarkkaan ja nypin nämä lehdet kokonaan pois toukkineen. Joinain vuosina ollaan kuitenkin jouduttu tarttumaan järeisimpiinkin aseisiin. 

Mitä aurinkoisempi ja kuivempi on kasvupaikka, sitä suurempi on myös lumipalloheiden ötökkäongelma.

Sitä vain ihmettelen, että mökkinaapurillamme (V-vyöhykkeellä) kasvaa lumipalloheisi keskellä paahteista pihaa, eikä siinä ole kuulemma koskaan ollut ötököitä. Voisiko heisinälvikäs ollakin vain etelän tihulainen?

Olihan tuossa näköjään valtsulla selvästi heisinälvikkään tekosia IV-vyöhykkeelläkin. 

Meitä odotti muutama vuosi sitten reilun viikon mökkireissun jälkeen tällainen näky kotipihalla:

Pensas kuitenkin toipui tuosta täysin. Emme poistaneet oksia tms.

Minulla on nyt toista kesää koiranheidessä heisinälvikkäitä. Syövät kaikki lehdet. Voisiko noista päästä eroon, jos siirtäisi pensaan toisaalle samalla katkaisten ja juurten pesu ennen istutusta? Tällaisena raiskattuna versiona pensas on vähemmän kaunis. Meillä ongelma tuli vanhaan pensaaseen. Ollut sijoillaan kauan. Lähistöltä kaadettiin iso raita, sen jälkeen tulivat nälvikkäät. En tiedä onko raidan kaato syy, mutta ajoittuu hyvin.

Jos kaadettu raita on antanut l-palloheidelle varjoa, niin selvä pyy: olosuhteet muuttuivat kuivemmaksi.

Nälvikkäät ovat nyt toista kesää pensaan kimpussa, kuivia kesiä molemmat. Nyt kun latvus kasvaa (tai kasvoi, kohta on kaik lehdet syöty) kolmessa metrissä, ei riitä ötökkäisten lehtien nyppimiseen edes minun pitkissä säärissä pituus, pitkistä käsistä puhumattakaan. Aikaisemmin nypin, myrkytä en.

Leikkasin alhaalta suuria versoja, aloittaa uusien versojen kasvatuksen nälvikkäille ruuaksi. Ei ole minun valitsema kasvupaikka, puska oli täällä jo aikaisemmin. Toinen syöty kuvassa on naapurin puolella, mikä tässä murheen alhossa vähän lievittää.

Valtsun pensaat oli ihan kuin meidän pensas juuri nyt. Meillä on tehty pari kesää remonttia ja laiminlyöty lumipallon myrkytys, tolua tosin saanut pariin kertaan, muttei väkevämpää. Nyt sitten kun itselläni on remonttihommat jäissä, ehtii pihassa pyöriä ja tutkia enemmän. Ihan parissa päivässä söivät lähes kaikki lehdet ja kukat :confused: Ihan pari viikkoa sitten vielä katselin, että tuleepas komea kukinta taas :frowning: Varmaan hitaasti ja varmasti lisääntyneet joka kesä ja nyt räjähti yhteiskunta niin suuri lukuiseksi ettei tuholta voitu välttyä. No kalenteriin on laitettu jo ylös ensi keväälle “myrkytysoperaatio heisinälvikäs”.

heisinälvikäs käy käsiksi koiranheiteen eniten juuri kuivilla ja heikkoravinteisilla paikoilla! Koiranheisi kun on tuoreen lehdon kasveja alunperin. Joskus lumipalloheisi menestyy avoimellakin paikalla, mutta silloin ko. pensas saa tavalla tai toisella riittävästi kosteutta ja ravinteita! Sanoisi tämä ‘herra’ :O)

Viime kesänä näihin aikoihin ei ollut enään yhtään vihreää lehteä lumipalloheidessä, kaikki oli syöty.

Loppukesän saikin sitten katsella ruskeita lehdettömiä oksia, ei ollut kaunis näky.

Luulin ettei keväällä tule mitään, mutta nyt on taas vihreät lehdet ja sama pirulainen niiden kimpussa ;(

Olen ruiskuttanut sitä vedellä ja se onkin vähän auttanut.

Olisin hävittänyt koko puskan, mutta kun olen saanut sen naapurilta,en kehtaa sitä hävittää ;(

mulla ei ole ikuna ollut mitään nälvikkäitä vesiojan penkassa kasvavassa puskassa, mutta tässä savisemmalla pellon laidalla olevassa, siirteeseen istutetussa, on nyt tänä vuonnan näköjään mustia kirvoja joissakin latvoissa.

Pitää kans esitellä tämän kaunottaren kukintaa, kun monet muutkin ovat omia lumipallojaan esitelleet. Aika karua :confused:

Metrinen lumipalloheisi tarttis siirtää kostempaan, ja vähän varjoisampaan paikkaan. Teenkö sen nyt loppukesästä vai mielummin keväällä?

Minä toin jokuen vuosi sitten loppukesällä pohjoisesta lumipalloheiden ja nakkasin mökillä samantien maahan. Hyvin kasvaa :slight_smile: Korkeutta ja leveyttä on tullut ja kukkii upeasti.

Mihin aikaan ja kuinka lumipalloheisi pitäisi leikata? Toisinsanoen kasvattaako uutta versoa lyhennetyistä oksista? Tuossa ylempänä olikin kuva meidän heidestä kun ötöt söi lehdet ja kukat alkukesällä. Nyt kun se on lehdetön niin näkee todella sen kaipaavan jotain parturointia. Ruiskutuksia ajatellenkin olisi helpompaa jos se ei olisi tuollainen vähintäänkin 4x4x4 kokoinen… Ihan alas ei kuitenkaan haluta leikata. Pitäisikin se myrkyttää uudestaan, on nimittäin tehnyt uusia lehtiä syötyjen tilalle, mutta nekin on sitten kyllä syöty :confused:

se kannattais siirtää johonkin vähemmän aurinkoiseen paikkaan, tai sitten vetisen ojan varteen. Ei ole auringon kasvi, siksi tulee myös elukoita.

Välke - onnistuu nyt syksylläkin lehdettömään aikaan, jos on kestävää lajiketta, esim. Pohjan Neito.

Niin no, milläs siirrät tommosen pikku puskan :smiley: On tainnut tossa jonku vuoden kasvaa :smiley: Alun olen kyllä suunnitellu siitä ottavani ja istuttavani varjoon. Mutta en mä tuotakaa kehtais hävittää kun jos vaan muistaa myrkyttää niin saa olla rauhas.

Mutta edelleen leikkuu kysymys vailla vastausta?

Lumipalloheiden leikkaussuositus on mielestäni se klassinen, poistetaan vanhoja oksia-näin pensas kukkii nuoremmilla oksilla runsaammin.

Meillä on kanssa talon pohjoisnurkalla lähes koko ajan siis varjossa suoralta auringolta. Savessa iso, vanha lumipalloheisi.

Siihen nuo nälvikkäät iskevät joka vuosi. En periaatteesta haluaisi myrkyttää mutta pensas on niin mielettömän upea kukkiessaan ja tykkään sen lehdistäkin että ei taida muu auttaa.

Pari vuotta olen urheasti taistellut vesisuihkulla ja toluvedellä ja mäntysuovalla ja nokkosvedellä ja ties millä luonnonmukaisilla aseilla niitä pahuksen nälvikkäitä vastaan mutta ihan sama vaikka ois ollu tekemättä mitään. höh

On kanssa niin suuri puska ettei sitä millään pysty minnekään siirtämään.

Joku täälläkin aikanaan sanoi kuulleensa että jos lähellä kasvaa koiranheisi, tulee herkästi öttiäiset myös lumipalloheiteen.

Itse löysin silloin pihan pensasaidan jäänteistä koiranheiden ja uskollisesti olen senkin nyt joka vuosi poistanut sieltä kasvustosta.

Ei sanottavaa tehoa.

Koiranheidessäkin olisi niin kaunis kukinto.

Eli öttiäset tulee jos on tullakseen, oli paikka sitten varjo tai aurinko :confused: Joo, kolme vuotta me ollaan kans mäntysuopa/tolu/vesisuihku-linjalla menty, ja joka vuosi on ollu enemmän tuhoa. Ovat varmasti pitäneet kunnon orgioita ja lisääntyneet urakalla… Ensi keväänä otan heti keväällä parafiiniöljyn ja malationia sitten kun lehdet on puhjennu ja uusinta kesällä tarpeen vaatiessa. Jos vaikka ens kesänä sais kukkiakin katsella…

Pitäis kai vissiin olla aika kostea paikka lumipalloheidelle.

Pitäis kai koputtaa puuta, mutta mulla on Lumipaloheisi voinut aina todella hyvin ,ei oo tuholaiset iskeny vaikka kasvaa talon etelä seinustalla, aika kuumassa paikassa, pari metriä seinästä enää matkaa!

Noin 3 mertiä korkea pensas.

PirjoA, meillä on sit samanlainen sijainti heidellä. Myös etelen puolella ja pari metriä enää seinään :smiley:

Mä oon tässä miettiny, että auttaisko kosteusolosuhteisiin mitenkään, jos tekis perennaryhmän puskan alle? Ja siis sen tietty kattais puolikäyneellä kompostilla? Sais lisää ravinteitakin kans.