Öttiäiset söi viime kesänä kaikki lehdet, leikkasin tänä keväänä oksia pois ja yritin repiä juuriakin, nyt ne on kasvanut taas metrisiksi,pitää taas leikata. Jätin vain kolmemetrisen rungon pystyyn.
Sitä ei taida saada tapettua millään, vaikka kuinka katkois ja repis juuria ;(
Meillä on vuosia haravoitu lintulaudan alta auringonkukan ja kauran kuoria tuon juurelle, pensaan uloimmat oksat on niin maata myöden etten ole sen juureen tainnut koko kesänä edes kurkata, koirat lähinnä Pyry sinne kuorikasaan vie luita piiloon, ja Mara kesäkoira niitä sitten sieltä varastaa joten hoitavat sillä lailla juuristoa!
No itseasiassa muistelin tuossa kans, että kukkiessa ja lehdissään tosiaan uloimmat hipoo maata. Jotain lemmikkiä ja kevätkaihonkukkaa sinne voisin kyllä lykätä, ja sitä katetta. Ei ainakaan haitaksi ole. Niin ja kevätsipulikukkia tietysti! Voi jee, mä oonki miettiny missä mulla ois oikein oiva paikka sellaisille, eikä haittaa kuivuvat lehdet.
Kun olen tässä ketjussa lukenut näitä lumipalloheisien nälvikäsongelmia niin on tullut sellainen olo, että onkohan se nälvikäs enemmän kiusana täällä eteläisemmässä Suomessa kuin vähän ylempänä.
Täällä meilläpäin on ainakin ollut ongelmana jo useamman vuoden. Perhepiiristä lumipallo taitaa löytyä vähä joka pihalta, tai ainakin löytynyt ennen hävitystä ko. syystä…
Ja kun ostimme tämän tuvan -08, jätti entinen omistaja meille ruiskun ja kehotuksen myrkyttää puska joka kevät. Tänä vuonna siis ekaa kertaa otimme “oikeat” myrkyt käyttöön, liian myöhään tosin.
Nälvikäs on kuivan kasvupaikan ongelma myös täällä 3-4 vyöhykkeellä. Tuolla edellä on kuvianikin hirvityksistä.
kyllä lumipalloheisin voi siirtää isonakin vielä. Siinä on tiivis juurakko, eli paljon ei tarvitse saada mukaan. Lapiolla ja kirveellä juuret poikki max metrin alueelta, tyvi kiinni auton peräkoukkuun ja nyppps… Toinen vaihtoehto on taivuttaa olevia oksia maahan kiven avulla, niin jo syksyllä tai viimeistään ensi keväänä on uusi juurtunut pensaanalku siirrettäväksi. Kasvaa kyllä nopeasti, 5 v. täysikokoiseksi hyvällä paikalla.
Kiertelevässä työssäni olen nähnyt paljon isoja ja pahoin syötyjäkin lumipalloheisiä. Kaikki rumat oli aina yksin aurinkoisella paikalla.
Niin voihan sitä tietty siirtää ihan isoja talojakin… No ei, en tosissani ala. Mutta siis, joo, vähän turhan suuri homma ois alkaa siirteleen ku on vähä muutakin operaatiota täs tontilla muutamaksi vuodeksi. Ja mä oon varmaan aika hirvee maailmantuhooja kun en nää että mun myrkytyksistä loppujen lopuksi on kovin suurta haittaa isossa mittakaavassa. Lähinnä myrkkyjä meillä välteltiin aluksi siksi, ettei itse saisi myrkkyjä päällensä. Suojavarusteet onkin siis kovat ja koomiset
Mun syöty lumipalloheisi yrittää sinnikkäästi kukkia uudestaan ja yksi marjakin siellä on… Eihän siihen pitäisi tulla marjoja? Punainen, samanlainen kuin koiranheidessä.
mulla kasvaa lumipalloheisi ja koiranheisi yhdessä! ihan sulassa sovussa rungot yhdessä! =) aika söpöä mut taidan katkoa koiranheiden pois… jos joku tarvii tulkoon hakemaan!
Täälä ilmeisesti oli ihan hyviä kokemuksia lumipallon alasleikkuusta? Tuo meidän oma on niin julmetun kokoinen… Ajattelin nuorempia pieniä oksia jättää pystyyn ja vanhimmat luultavasti kaikki matalaksi. Viereen on rakentumassa ens kesänä kasvari, joten se ehkä tarjoaa vähän varjoa tulevaisuudessa. (mikäli lasihuone voi jotain varjoa tarjota, täytyy pyrkiä viidakkotunnelmiin siellä sitten…)
Mä muuten kans epäilin, että tuo marjova oksa ois ollu koiranheittä, mutta samassa oksassa olikin lumipallon kukkarypäs. Eli taitaa se jotain marjoja tehdä, vaikka toisin oon luullu.
minä menin jo saksien kaa leikkaamaan munka koiranheittä mut olikohan toi kuitenkaan sitä? se on lumipalloheiden kanssa ihan samannäköstä, eikä siinä oo mitään marjaterttuja vaan yksittäisiä marjoja siellä täällä?? mistä noi kaks erottaa?? kertokee tyhmälle…
Mulla on kaksi lumipalloheittä nyt ollut kaksi kesää. Molempina vuosina on kukkia tullut muutama, mutta sitten on iskeneet tuholaiset ja lehdet syöty. Nämä kasvavat kohopenkissä puolivarjossa. Siskoni mökillä on lumipalloja ihan keskellä aurinkoista pihaa eikä ötököitä ole ollut milloinkaan. Omat puskani eivät ole kasvaneet korkeutta juuri yhtään, eli ötökät lienee siihen syy? Tulevaksi kesäksi ajattelin paikan vaihtoa, saa nähdä kuinka käy…
lumipalloheiteen saattaa joskus harvakseltaan tulla yksittäisiä marjoja >>> siemeniä…jotka voivat sitten maahan tippuessaan antaa alkua uudelle koiranheidelle!
M.tt paikalla on kyllä vaikutusta noiden ötököiden suhteen. Tällä pihalla kasvoi isoja puskia varjossa, tuulensuojassa ja aina kesäisin ötökät valtas ne. Hävitin kaikki. Mökillä kasvaa paikassa johon pääsee myös tuulemaan ja aurinko paistamaan, ei ole ollut ötököitä haittana.
M.tt, löydät tästä ketjun aikaisemmista kirjoituksisa paljonkin juttua lumipalloheisien tuholaisista. Ainakin kuivalla paikalla kasvaessaan lumipalloheisi taitaa olla kovin altis tuholaisille. Se on kyllä hankala kasvi, koska sitä tuholaiset niin rakastaa.
Kiitos Myskimalva ja Tuomipihlaja.Olen kahlannut näitä sivuja ahkerasti ja olen saanut paljon tietoja Kummastuttaa vaan lähinnä tuo, että puskat ei kasva. Historiahan on tällainen: Alkuun tökkäsin ne perusvirheellisesti (?) nurmikolle. Kun sain loppukesästä tehtyä penkin valmiiksi, laitoin ne siihen. Aamusta puolille päivin paistaa aurinko, kunnes ne jäävät vähän varjoon. Multa on haettu puutarhalta ja kaivoin penkin uutterasti hiekkaiseen maahan, johon siis tuo uusi multa ja kohopenkki. Penkki on tontin reunalla jonka takana on aidan toisella puolella todella jättimäinen lehmus (MRRR!), jota olen pyytänyt kaatamaan kunnan toimesta. Vielä ei ole tapahtunut. Ehkä nämä yhdessä eivät vaan sovi pensaille. Mutta olenkin nyt sitten keksinyt uudet paikat, aurinkoisemmat. Täytyy vaan nostaa ne keväällä ylös ja laittaa peukut pystyyn
Niin ja olenkin muuten kastellut niitä ahkerasti, kuten parin viime kesän aikana kaikkia muitakin. Ehkä en riittävästi?
Voiskohan olla, että on liian kuivassa, jos on kohopenkissä ja vielä lehmuskin vie vedet maasta?
lisään lusikkani taas tähänkin soppaan. Ongelma voi olla myös lajikkeessa. Niitä lumipalloheisiä on vähintään kahta lajiketta, toinen on se hollantilaisperäinen V.opulus Roseum, joka on ihan älyttömän huonovointinen täällä Etelä-Suomea pohjoisemmassa. Menestyy korkeintaan II-vyöhykkeellä ja jää korkeintaan metrin korkuiseksi, lisäksi paleltuu joka talvi pahasti. Näin luulin minäkin -96 saakka, jolloin E-Pohjanmaalle muuttaessani aloin näkemään näitä kestäviä ja ISOJA puskia joka pihassa. Se on vissiin se Pohjan Neidoksi ristitty.
Ja koska lumipalloheisi on koiranheiden kerrottukukkainen muunnos, voi se myös muuntua takaisinkin päin, kts. näitä edellisiä juttuja koiranheiden kasvamisesta lumipallon vieressä. Koiranheisi on pimeimpien lehtojen hyvin viihtyvä varjokasvi, eli ei parhaimmillaan auringossa…
Annaw, mulla pitäis (ainakin lappujen mukaan) olla juuri tuota kestävämpää Pohjan Neitoa, eikä ole paleltunut talvisin.