Tuomipihlaja, mä olenkin alkanut vihata tuota lehmusta. Siitä on pelkkää riesaa tällä meidän puolella… Orapihlaja-aita ei kasva siinä kohtaa kunnolla, kaikki roskat, risut ja lehdet on meidän kerättävä ja vielä kun siitä tulee jotain ihme tahmeeta nestettä, on sietokyky koetuksella… Siis se lehmus on valtava!
lumipalloheisi ei siis ole kerrottukukkainen!! Sen kaikki kukat ovat niitä steriilejä laitakukkia, joita on ihan normaalissa koiranheidessä! Aurinkoisellakin paikalla kasvaa varsin näyttävästi, KUNHAN maan kosteuson tarpeeksi tasainen ja korkea!
onhan ne kerrottuja ne laitakukat, ja kuten useimmilla kerrottukukkaisilla myöskin emejä ja heteitä on huonosti - joka tapauksessa se NÄYTTÄÄ KERROTULTA! Ja tuosta kosteuden tarpeesta on muistutettu jo tuolla aiemmin.
Kaunis on lumipalloheisi taas tänäkin kesänä
tänä vuonna KIRVOJA riittää sitten urakalla lumipalloheidessä!"!!
Voi, kuinka lohdullista, että muillakin on lumipalloheisi surkean näköinen…
Minä tässä harkitsen sen leikkaamista; voisikohan vielä leikata maan tasalle?
Näin meillä kukitaan:)
Upea on pensas, eikä taida olla kirvan kirvaa. Muinoin hävitin oman pensaani, kun kirvat tykkäsivät siitä yhtä paljon kuin minä. Muutama vuosi sitten hankin uuden pensaan, nyt ei ole kirvoja mutta eipä ole pensaskaan vielä kummoisenkaan kokoinen.
KOMEA on pensaasi tosiaan.
Satues, täällä näyttää just samalle! Viha/rakkaus suhde pensaaseen aina miten sattuu kullekin kesälle menestymään. En tiedä hävittäskö pois koko paskan…
PirjoA kääntää veistä haavassa
Jos ei ole liian kuiva paikka, niin ei mitään havaintoa ötököistä. Mulla kasvaa ojan vieressä, mutta aurinkoisella paikalla.
Aurinkoisella paikalla kasvaa mullakin, mutta olisko sitten liian kuiva paikka noin yleensä. Nythän on satanu koko kevään ja alkukesän, luulis saaneen vettä kintuilleen!
Viime syksynä siirsin pienen lumipalloheiteni ojan viereen, jossa lähteiden vuoksi kostea paikka. Ei auttanut, kirvoja ja pieniä mustia toukkia ja lehdet reikäiset
Onko kuka kokeillut mäntysuopa ruiskutusta lumipalloheidelle? Minä kokeeksi ruiskutin nuppuvaiheessa yhden kerran ja kukinnassa toisen kerran. Molemmat kerrat vesisateen jälkeen. Yllätykseksi tänä kesänä ei mustat ötökät sitten ilmaantuneetkaan. Puska oli hävitysuhan alla!!! Mutta sai jatkoaikaa Ensi vuonna pitää muistaa uudelleen.
Reilua vesisuihkutusta vaan , en muista mistä vinkki, täältäkö vai puutarhalehdestä !
Maksaruoho, samaa mietin, mutta kun oon saanut tuon naapurin pariskunnalta, en ilkee hävittää.
Olen sitä leikannut,mutta siitä se vaan yltyy kasvamaan, kun vihdoinkin odotan jonkun kasvin kuolemista.
Siitä jäis niin hyvät tuet köynnökselle :=D
Kohta on syöty niin lehdet kuin kukatkin ;(
Mäntysuopavedellä on tänä kesänä kirvat tuhottu lumipallosta… (On vielä sen verran pieni, että hyvin ylettyy ja jaksaa ruiskutella)
Lumipalloni piti ainakin seitsemän vuoden jurotus-kauden, kituliaasti kasvoi muttei kukan kukkaa. Uhkailin jo kompostillakin, nyt kukkisi vaan ei yksin ! Mustia pikkukavereita ihailee kukintaa joukolla…se onpi myrkytyspäivä justiisa tänään !
Kiitokset vaan kaikille tämän viestiketjun kirjoittelijoille! Nyt olen varma että hankkimani kesämökin pihassa oleva täysin syöty omituinen puska on lumipalloheisi joka tarjoaa kodin miljoonille (?) heisinälviäisille. Se puska lähtee niin äkkiä kun vaan ehdin ajaa autolla 30 km! Äidilläni on ollut lumipalloheisi jo vuosia ja joka vuosi älytön kirvataisto. Olen aina ajatellut että tuota touhua en kyllä itse kauaa jatkaisi… Tästä tuttavuudesta huolimatta en edes tunnistanut mokomaa puskaa enää lumipalloheisiksi, niin syöty se oli. Pitäisiköhän ottaa äiti mukaan lumipalloheisiä “ihastelemaan” ennen hävitystä? Jos vaikka saisi useammankin pensaan niittää.
Lankesin ostamaan Viburnum plicatum forma tomentosum ´Rotundifolium´in.
Taimi on yksirunkoinen ja sen lehdet ovat ihan eri näköisiä, kuin yleisemmän lumipalloheiden.
Onko kellään kokemusta tästä? Onko `Rotundifolium´ yhtälainen ötökkä-imuri kuin nuo perusversiot?