Koetin tätä ketjua silmäillen löytää vaan ei osunut silmään tietoa että uusiutuuko lumipalloheisi jos sen leikkaa kokonaan alas…? Puska on tänä keväänä jotenkin huonos hapes. Puoliksi lehdetön.
Kyllä lumipalloheisi uusiutuu, mutta huonossa kunnossa olevalle pensaalle, millekään muullekaan, ei mun käsittääkseni alasleikkaus ole mikään pelastustoimenpide.
Nyt minulle ongelman pukkasi. Olen "himoinnut" lumipalloheittä ja eilen menin sen ostamaan ja vasta oston jälkeen aloin tutustumaan tarkemmin täällä ko. pensaaseen.
Tarkoitukseni oli se istuttaa perennapenkkiin taustakasviksi, mutta nyt kun olen täältä lukenut, sehän kasvaa jopa nelimetriseksi. Vai kasvaako täällä pohjan perällä?
Onko tuhoon tuomitta ajatus laittaa perennapenkkin?
Jos on, mihin minä sen istutan ???
Kasvaa täälläkin, mutta voithan pitää sitä lyhempänä.
Taitaa olla liian ahdas paikka lumipalloheidelle.
On…
Lumipalloheisit pihalla näyttää tältä
Eihän nuihin pitäisi tulla marjoja? Meillä on viisi pensasta, joissa neljästä on marjoja kohtalaisen paljon.Tietääkö kukaan tulisiko nuista marjoista lisää pensaita?
Oli kyllä miehen kanssa puhetta että yritetään joka tapauksessa…
Lumipalloheisi tekee joskus yksittäisiä hedelmiä ja jos/kun niissäon siemeniä, jotka voivat itää. Tosin ne taimet eivät todellakaan ole lumipalloheisiä!
No höh, onpa vain jos kerran ei niistä saa lisää samaa sarjaa. Ei taida siis maksaa vaivaa niitä kasvatella. Kiitoksia pikaisesta vastauksesta.
Lumipalloheisi kukkii nyt syksyllä uudelleen, eipä ole ennen tuota tehnyt.
Lumipalloheisi parhaimmillaan
Lumipalloheidessä on tosi pienet kirkkaan valkoiset kukat. Söpöt mutta erikoiset. Pari senttiä vain koko pallukka. Niissä oli paljon kirvoja ja suihkutin tuhdilla mäntysuopaliuoksella pari viikkoa sitten. Olisiko kirvat vai liian vahva suopaliuos häirinnyt kukintoa?
Ekat kukat lumpparissa , ei kovin hääppöen muttei ole pensaskaan !
Karvari, miten kaunis.
Kauniita ovat,mun oma ei vielä ole muuttunut valkoisiksi palloiksi.
Ja mulla ei ole ollenkaan. Olen jarruttanut sen hankkimista. Mulla oli vanhassa pihassa se ja aina siinä oli niitä matoja, mitkä rouskutti sen lehdet. No kasvoi ne tietty uudelle, mutta oli se ärsyttävää. Tykkään kyllä kovasti lumipalloheidestä, eihän tuosta voi olla tykkäämättä.
Mun lumipalloheisi kasvaa ihan törkeesti ja on viittävaille kukassaan…tosin juhannusruusuni samaten aivan törkeesti nuppuja ja kasvua.
On ne hienoja, mutta en ole uskaltanut hankkia, kun sen amerikan tai karpaloheiden kaivoin pois, kun ei ollut lehdistä koskaan kuin ohuet pitsit jäljellä, eikä kukista tietoakaan. Kai sitä jo jonkun kosteamman ja varjoisamman paikan sille voisi keksiä, ettei tulisi aina syödyksi.