Heisi: Lumipalloheisi, Viburnum opulus

Meillä ei ole ollut matoja, mutta kirvoja ja jotain mustia ötököitä on hirveesti, mutta onneksi ehtii kukkia ensin. Itse tykkään näistä kukista siinä vaiheessa, kun ne on vielä vihreitä.

Ilmeisesti vaikeudet tulevat, jos on täydessä auringossa. Mulla oli vanhassa pihassa se ihan paahteessa. Katsoin suositukset, niin puolivarjoa/varjoa suositeltiin.

Mulla on kahdessa paikassa;

juurivesasta kasvanut on auringossa, oikeestaan paahteessa eikä ensimmäistäkään kirvaa tai ötökkää ja emopensas on ilta-auringossa (länsi seinustalla) jossa se on oikeastaan puolivarjossa muiden kasvien keskellä, ja siinä näyttää kirvoja taas olevan.

Oon käsittänyt, että lumipalloheisi tarvitsee kosteana pysyvän maan ja sitä kosteamman, mitä enemmän saa aurinkoa.

Tuomipihlaja, samaan tulokseen tulin myös, koska juurivesa on savisessa maassa, johon on kyllä sekoitettu turvelantaa joukkoon. Emopensaalla taas on aika läpäisevä hiekkapohjainen mullalla kohotettu maa.

Mulla se heisi, joka syötiin, oli paahteessa, mutta maa oli savista, multaa vähän, ja siinä vieressä oli painanne, joka keräsi kaiken veden isommilla sateilla. Kuvittelin siis, että kostea maahan se siinä, vaan eipä ollutkaan. Kuivana kautena, jolloin sen siitä ylöskin kaivoin, maa oli aivan rutikuivaa. Sen lisäksi siinä oli tietysti ajoittain liikaa vettä ja talvimärkyyttä.

Anopilla lumipallo on myös savimaassa, mutta multaisemmassa paikassa talon lounaisnurkalla täydessä auringossa suurimman osan päivää, ja kukkii kauniisti joka vuosi, ei koskaan ötököitä. Lumipalloon tuli joskus maljakossa juuret, mutta silloin en sitä jostain syystä istuttanut minnekään, mutta pitänee kokeilla uudelleen.

Ei ollut valkoisenaan vielä lumipalloheisi mökillä. Tuokin pitäis siirtää eri kohtaan kasvamaan, mut tänään riitti istutettavaa muutenkin aivan yllin kyllin siellä, niin ei jaksanut enää yhtään ylimäärästä kaivamista.

kuva

Lumipalloheiden ylöskaivettu juurakko. Juuret ovat melko hauraat, huonolla kirveellä raastii lyödä hiekkaiseenkin juureen. Kaivoin, katkoin, kaivoin, katkoin kolmena päivänä....  välillä väänsin rautakangella. Tulipa samalla perattua pikkukivet ja rikkikset pensaan juurelta.kuva

Ei ollut riittävän varjoinen paikka hiekkaiseen maahan. Heisinälvikkaistä ei tarvinne enää kärsiä.

Nyt on kaadettu kolmemetrinen lumipalloheisi ja hinattu oksat ukolle pilkottavaksi. Ei kovin ilahtunut ollut urakasta, kun juuri oli peräkärryllisen vienyt mongolianvaahteran oksia pois.

Taidan sittenhin ostaa helmiorapihlajan, löysin muutaman hyvän yksilön taimikaupasta, on vain hieman hintava, jos ei sitten selviäkään. Pitäisköhän tyytyä johonkin edullisempaan.

Mulla on siemenkasvatetut helmipihlajan ja makeapihlajan taimet varalla.  Tavallinen yksirunkoisena kasvatettu orapihlajakin olisi kaunis, linnuille ruokaa, kauniit marjat ja kukinta tai sitten yksirunkoinen marja-aroinia. Lumipalloheidestä ei ole mitään hyötyä eläimille eikä hyönteisille, ei siitepölyä eikä marjojakaan. Mulle riittää nyt kun kerrankin on pihalla tyhjä paikka, jollekin!

Mä yritin kaivaa pari kesää sitten yli 2 metrisen lumipalloheisin maasta ja sain ainoastaan lapion katkastua. Mies toi uuden kestävämmän lapion lahjaksi kauppareissulla ja sitä lapiota säästääkseen kaivoi sen itse, vaikkei muuten mun kasvihommiin sekaannukaan.

Nostan valtsulle hattua tuon juurakon kuvan nähtyäni.

Minulla lumipalloheisi voi paksusti …sillä on varpaat kosteassa mullassa ja pää auringossa. Kasvaa vaan aika vinhaan…pitää leikata uutta kasvustoa pois. Se on viidessä vuodessa tullut ainakin viisinkertaiseksi kooltaan. Tänä vuonna kirvoja on ollut tosi vähän ja heiden kimpussa ei mustia öttiäisiä ole ollutkaan. Seljassa oli mut taitoin ne varret kokonaan pois ja kiikutin lämpökompostoriin.

kuva

Lumppari kärsii; on sananmukaisesti mustanaan kirvaa. Olin pakotettu ryhtymään mittaviin torjuntatomiin. ;)

kuva

Tuo pensas lienee ensimmäinen istutukseni tälle markille. Ja niin armottoman väärään paikkaan!

Meidän pihassa oli monta, monta vuotta koiranheisiä kaksi. Koskaan ne ei päässeet kukkaan kun aina kirvat söi ne kaljuksi. Kaivoimme pensaat pois. Saas nähä kuinka ukonhattu pärjää, kun viimme kesänä oli mustana mattona kirvoja.

Kirvoja täys lumipallo täälläkin. Anopilla rehottaa. Kuinka väännetatään rautalangasta isännykselle tieto, että kasvupaikalla on väliä… Mäntykangas vs hikevän multaisa kivikko

Olettekos kokeilleet kirvoille railakkaa vesisuihkutusta lumipallolle?

Mulla on toiminut ainakin tähän saakka.

Selja ja lumipallo ihan mustanaan kirvoja …ja olin vain 3 vrk reissus.

Sen siitä saa kun jättää pihansa tärviölle näin moneksi päivää. Nyt saa painaa duunii et saa kirvat mäkelikköön :slight_smile:

Perinteistä mäntysuopaseosta joskus ruiskinu, vesiletkulle on liian kaukana. Tuomion tuo on tällä pihalla saanut.

Koiranheisi(Lumipalloheisi) vaatii lehtokasvina RAVINTEIKKAAN JA TASAISESTI kosteutta pitävän kasvualustan, mieluiten valoisassa(ei autingon paahteessa). Tällöin sillä ei ole vaivana juurikaan kirvat/nälvikkäät…