Pieni vielä mutta kukkia enemmän kun tähän asti
Kauniisti kukkii Irsan lumipallo. Olen miettinyt sitä varjoisaan aidanteeseeni. Heisillä on huono maine kaikensortin kirvojen ym. magneetteina - otan riskin ja petaan hyvän kasvualustan
Mulla on tuossa alla vain hiekkamaata ,kasteltu silloin kun muitakin kasveja .
Kirvat lähtee kun suihkuttaa reippaalla paineella vettä , lehtiä joutuu kääntelemään mutta ei noin penessä pensaassa ole iso homma , toinen kääntelee ja toinen suihkuttaa .
Ruohonleikkurilla ajellaan tuosta alta , tuo on rannalta kolmisen metriä joten tuulta kyllä riittää eikä ole moksiskaan
No , ei siis ravinteikasta ja kosteutta pitävää maata ole hänelle tarjolla ja silti ainakin vielä hyvin voidaan
Minun lumipalloheisi tässä
Ja tässä isännän muotoilema kaunotar
Hän halusi ottaa juurelta kaikki taivukasalut pois kun on hankala niittää kuulema ympärys.
Sittä tuli kuitenkin ongelma eteen kun juurella on julmettu kivi joka on hankala ruohonleikkurilla kiertää että sais kaikki heinät leikattua niin piti tehdä ympärille tuo kukka-alue.
Tuossa vaan on vielä ongelmana jos sataa ja kukat kastuu niin tuo pensas levähtää kun oksat taipuu. Sama ongelma on talvella kun märkä lumi painaa oksat. Jotain tukea joutuu varmaan värkkäämään.
Minä en sentähden parturoi pensaita kun sittä niitä joutuu tukemaan ja nekään ei aina ole mitään kauniita. Sittä on vielä sekin kun tuommoinen avoin ympärys pääsee helposti kuivumaan ja lumipalloheidelle se tuo ongelmia.
Pitää se isännänkin saada puuhastella kun kerran kiinnostaa.
Vitsinä tuo että meillä on omat “lumipallopehkot” ja sittä muut on yhteisiä joita on paljon.
Koiranheidet nyt vasta täydessä kukassa
Tyvär löys tämmösen mollukan
Kaunis kasvi olisi ja ehkä haasteellinenkin. Onko teillä “Pohjan Neito” vai ulkolainen alku? Viherpeukaloilla ei tällähetkellä ole kuin Roseum ja se taitaa olla ulkomainen alku,sitä ei tee mieli hankkia.
kevätlinnunherne,ei oo haasteellinen.Meilleioo tehty nuille mitään ku ovat laitettu maahan,tai on kuivia oksia napsittu pois.
Nämä mikkovat meillä on ostettu paikalliselta tarhurilta,en tiiä mitä kantaa mutta ovat hyvin pärijänneet.
Heidet juurtuu pistokkaanakin maahanlaitettuna suoraan kasvupaikalle tuoreeseen maahan. Puolimetrinen haaraoksa on jo hyvänkokoinen pensaan alku. Seuraavana kesänä jo kukkivatkin. Kaikki heidet olen kasvattanut silleen.
Kerran vielä.
Ostin elokuussa k-raudan puutarhamyymälästä alun, se oli jo silloin ruskaväritteinen ja on vieläkin eikä oikeestaan yhtään enää kasvanut.Ehkä sitte ensikeväänä kasvaakin,minusta ovat kauniita pensaita.
Upea on, sillä ikää jo melkoisesti
Lumipalloja on täällä naapurustossakin monta ja itsellä yksi ja komeaa palloa pukkaa…tuuli tosin riepotti nyt aika voimallisesti palloja pitkin poikin pihaa…
Meidän isäntä leikkas meidän Lumipallopensaan pieneksi uiveloksi.Saa nähdä,lähteekö se enää ollenkaan kasvamaan.Mutta sitä oli mahdoton pitää suurena puuna,kun mustat kirvat söivöt sen lehdet reiille,vai kuinka sen kanssa tekisi ja niitä on vielä kolme,rumia tynkiä vaan.
Lumipalloheidessä on kauniit vihreät “kukinnot”, vai onko ne kukat vai nuput kun eivät ole valkeat. No väri varmaan muuttuu. On kauniit noinkin. Kuvan lähetys ei nyt onnistu.
Tämä on kirvojen herkkua. Tänä vuonna ehti kukkiin ennen
kirvoja mutta ne on jo tulossa. Ja sitten tulee ne pienet toukat
jotka syö lehdet pitsin näköiseksi.
No nyt onnistui kuvan lisäys. Tämä minun pensas on vielä niin pieni etten raatsi leikata noita maljakkoon,pitää käydä useimmin ihailemassa. Puutarhamyymälässä oli tänään myynnissä Tahvosten lumipalloheisiä ja ne kukki valkoisina jo siellä myymälässä. En muista miltä taimistolta olen omani ostanut vain sen että k-raudan puutarhamyymälästä. Yleensä kyllä kirjoitan vihkoon noita ostoja ja kuvien kera jos mahdollista.
Ihanainen hänkin