P. opulifolius
Olen nähnyt kuvissa ja kerran myynnissäkin keltalehtisempää kuin tuo. Ja olivat matalia ja jotenkin harvoja. Tuosta Angel Goldista mainitaan että olis 1,5 -2,5 m.
Ja olen pitänyt näitä ihan heisiangervon lajikkeina, mutta jostain syystä ei näitä kellerviä ole ollut yhtä hyvin myynnissä kuin sitä tavallista vihreää ja purppuraheisiangervoa.
Onkos kellään kokemusta purppuraheisiangervon 'Little Devil' -lajikkeesta? Kiinnostaisi omalle pihalle kovasti, ilmeisesti jää vähän matalammaksi kuin tuo Diabolo.
Mulla on tuo ‘Little Devil’, mut ei oo vielä kovin isoks kasvanu. Oisinkohan pari vuotta sitten ostanu.
Mulla kans on viime kesänä istutettu ‘Little Devil’. Ideana oli juuri se, että pensas jäisi reilusti alle kaksimetriseksi. Korkeutta on edelleen noin puoli metriä, sillä jäniksille tuon latvat tuntuivat syksystä alkaen hyvin maistuvan. Jännä, että samalla pihalla sijaitseva toinen eri lajikkeen purppuraheisiangervo sai olla ihan rauhassa, vaikka on vain vuotta vanhempi. Vastavärinä burgundille istutin pensaan eteen kultajänönputkea, jonkun™ vinkin perusteella.
Okei, tuo matalahkona pysyminen kuulostaa mainiolta, tulisi sellaiseen paikkaan, missä ei tosiaan mitään kolmimetristä hujoppia tarvitakaan Olikohan se nyt tämä pikkupaholainen, jolla on lehdissä semmoinen vähän metallinen hohde valoa vasten? Viime kesänä jotain sellaista lajiketta hypistelin, ja toki en sitten nimeä pistänyt mieleeni. Diabolo se ei kuitenkaan ollut.
Nyt mä niitä sain. Keltaheisiangervo Angel Gold, Multasormesta.
'Little Devil' kera jasmikkeiden.
'Donna-May'
Purppuraheisiangervo `Lady in Red`.
Miten olette leikanneet (purppura)heisiangervoa? Ohjeessa sanotaan, että uudistusleikkaus alasleikkaamalla. Mutta mulla on kaksivuotiaita pensaita, jotka kasvavat varmaan kaksimetristä “piiskaa”. Toivoisin pensaasta tuuheampaa.
Voisinko leikata pensaat esim. 2.silmuparin jälkeen, haaroittuvatkohan oksat siitä?
Sama ongelma myös täällä yhdellä puskalla. Versot ovat todella pitkiä ja ajattelin kyllä tosiaan tehdä niin kuin olet suunnitellut, mutta sitä mietin, että pitäisikö katkaista kaikki versot, vai vaan osa ja ehkä olisi paras pistää poikki kaikki eri korkeudelta niin, että tulisi kuitenkin jotenkin tasainen lopputulos.
Amber Jubilee pari viikkoa sitten. Pitää ottaa huomenna uusi kuva kun väri on tuosta jo muuttunut.
Näissä on vielä kauniinväriset lehdet tallella, täällä kakkosvyöhykkeellä. Värit eivät tule kuvissa oikeuksiinsa kun oli jo vähän hämärää ja muutenkin pilvistä, kun kuvasin. Ensi keväänä laitan tästäkin syystä näitä lisää tienviereen, niin näkösuojaa on paljon pidempään.
Physocarpus opulifolius "Jefam"
Hei, minulla on viime vuoden syyskesällä istutettu Diabolo, joka oli hyvin tummanpunainen ostaessa ja loppukesän. Nyt siihen on hyvin hitaasta tullut lehtiä pitkiin oksan hujoppeihin, ja lehdet ovat kelta-oranssit väriltään. Onko normaalia? Väri on lähes sama kuin Amber Jubileessa, jota minulla myös on. Vielä kysyn, jos ensi keväänä leikkaan Diabolon n.20cm:n tapeiksi, niin ehtiikö se kuitenkin kasvaa kesän aikana jokseenkin tuuheaksi, ettei ole vain nysä…? Luulin pensaan kuolleen talvella, kun pitkät hujopit olivat vaaleanruskeita, kuori irronnut eikä silmuja näkynyt ollenkaan samaan tahtiin kuin muissa angervoissa meillä. Ei ole komea pensas nyt ollenkaan, kun en uskaltanut leikata ajoissa keväällä.
Diabolon nuoret lehdet ovat juuri kuvailemasi väriset ja tummenevat kasvaessaan kokoa. Diabolo kuten muutkin lännenheisiangervot lähtee hitaammin kasvuun kuin muut angervot ja kuoren hilseily kuuluu aina asiaan lännenheisiangervojen ollessa kyseessä, ei siis ole merkki huonosti voimisesta. Diabolo ei ole yhtä nopeakasvuinen kuin muut (matalammat) pensasangervot, joten tapituksen jälkeen mitään suurensuurta puskaa et saa yhden kesän aikana aikaiseksi, riippuu myös kasvuolosuhteista kasvutahti paljon.
Just kävin kuvaamassa Angel Goldia, mä niin tykkään näistä kellansävyisistä, niissä on niin keväinen tunnelma.