Ramses, kiitokset infosta. Mukava tietää, että hilseilykin on normaalia. On sitä tosiaan myös Amber Jubilessa jonkin verran, mutta kun se on vanhempi ja tuuheampi, "varmasti kasvuun heräävä", niin en ole ajatellut tuota hilseilyä liieemmin. Pelotti vain, että Diabolo on jotenkin ressukka ja voi huonosti, kun "nahkakin kesii" :)
Amber Jubilee
Amber Jubileesta kommenttia. Minulla on niitä kaksi, kai pari-kolme vuotta vanhoja, aika isoja jo. Pensaan värihän oli aivan huikaisevan kaunis uutena. En muista viime kesän tilannetta ( ikä…), mutta tänä kesänä olen kiinnittänyt huomioni siihen, että lehdet ovat tavallaan aika rumat olleet väriltään koko kesän.
Ne ovat hyvin tummat molemmissa pensaissa, vaikka kasvavat eri puolilla pihaa ja saavat aurinkoa eri tavalla. Kasteltu on molempia ahkerasti kesäkuukausina.
Ei ole ollut jäljellä mitään kauniista oranssista, kellanpunaisesta, kellertävästä…jotenkin ruskeanpunaiset ja enemmän ehkä rusehtavaan vivahtanut väri. Nyt on muutaman viikon ajan jo molemmissa lehtien reunat kuivuneet haperoksi, kuten lehti tekee kuivuessaan.
Molemmissa on myös maasta asti kasvaneita n.2 metrin versoja, joissa on sinänsä kauniin vihreät lehdet. Onko se normaalia uusissa versoissa vai onko tuo sitä alkuperäisen vihreän kasvin “valloitus-yritystä”; että kohta kasvaa vain vihreitä lehtiä, jos noita versoja ei leikkaa pois?
Lopuksi vielä mielen päältä pois, että harmittaa nuo tummat lehdet, kun hankin kyseiset pensaat justiinsa niiden ihanien, valoisien, appelsiini-aprikoosi-väristen lehtien vuoksi. Ei uskoisi samaksi ollenkaan
Purppuraheisiangervo Diabolo voi hyvin, siitä joskus aiemmin kyselin ja kirjoittelin. Se on paikkansa löytänyt ja ainakin nyt kasvaa innolla. Siitä katkesi oksa, pistin sen syvälle multaan äitinsä syliin, kastelin heitä ahkerasti, ja niinpä lapsi juurtui siihen Iloitsin tuosta.
Minulle on tulossa lahjana Little Devil. Siitä olen iloinen myös. Olen nähnyt taimen, kiva pienilehtinen ja pystykasvuinen ainakin tuossa vaiheessa näkyi olevan. Laitan sen keltaheisiangervon (tänä kesänä ostettu taimi) viereen / kainaloon tai ainakin lähelle.
Eihän se näin heikossa kuvassa miltään näytä, mutta ilahduttaa hurjasti minua livenä: Purppuraheisiangervo Little Devil. Toivon, ettei se käyttäydy paholaisen tavoin; nyt on tosi söpö. Tykkään, kun on siro ja tirpsakka tässä vaiheessa
Mulla ei ole nyt mun lajikkeet ihan selvillä, kaiketi en ole hankkinut Little deviliä, paria kolmea erilaista kyllä pitäisi olla, yhteensä puskia on 5. Mulla yksi punalehtinen heisiangervo otti ja venähti istutusta seuranneena vuonna metrillä ja seuraavana vuonna oli tietysti sitten jo miestä pidempi. Versot oli suoria ja haarattomia. En sitten tiedä, että mitä siitä seuraa, että leikkasin sitä aika reippaasti. Muut punalehtiset ovat kasvaneet aivan eri tavalla, ja näyttävät tosiaan enemmän pensaalta kuin tämä yksi.
Diabolo pakkas-aamuna 20.10.16; lehdet niin ihanan punaiset ja huurre reunoissa lisää kauneutta ja antaa kiiltoa
Hieno kasvi tuo Hoyabellan angervo. Itselläni tuollainen kasvaa vaaleaa seinää vasten ja se sopii siihenkin mielestäni hyvin. Syksyllä se on vieläkin kauniimpi kun sen kukinnot tai siemenkodat muuttuu punaisiksi.
Little Devil aiheuttaa päänvaivaa. Jouduin siirtämään sen viime syksynä toiselle tontille talveksi. Tänä kesänä jälleen siirto uuteen paikkaan. Keväällä leikkasin kuivat oksat maata pitkin pois. Jäin odottelemaan uusia versoja ja tummia lehtiä.
Nyt palasin lomaviikoilta, ja sillä aikaa siihen on kasvanut kauniita uusia versoja, mutta… lehdet ovat aivan vihreitä eli se on ihan “tavallinen” pensas nyt eikä näytä melkein miltään hopeapensaan rinnalla.
Pitääkö nuo vihreälehtiset versot kylmästi leikata maata myöten pois? En ole löytänyt mistään selvää ohjetta. Pysyykö Little Devil ylipäätään tummalehtisenä vai muuttuuko väistämättä vihreälehtiseksi, “vaikka mitä tekisi”?
Kiitos, jos joku ehtii vastauksen väsätä
Diabolo kukkii runsaasti sisääntulotien vieressä. Sillä on kaunis kukka.
On tää vaan niin söpö
Japaninhanhikki ja nuori Diabolo on aika kiva pari
Nämä on puuhamaalla. Coloradonheisiangervoa on nyt kasvamassa raja-aidaksi.
Tuon alempana kuvissa viime vuonna kukkivan diabolon pätkäisin keväällä kymmenen sentin tapeille, samalla kun vierestä poika kaivoi kaivinkoneella Norjan morsiusangervot pois. . Näytti ensin siltä, että no niin, siinä se, mutta nyt ne onkin lähteneet kasvuun, kaksi kasvukohtaa. Viereen siirsin toisen heisiangervon, enemmän kuparinvärisen, nimeä en nyt muista. Tässä nämä pätkäistyt nyt,
Heisiangervon juuret kiinnostaisi eli siis miten syvälle ja laajalle ne kasvavat ? Olen saanut lahjaksi purppuraheisiangervon ja mietin istutuspaikkaa. Pitääkö ottaa huomioon salaojaputket eli ei niiden lähelle ? Miksi useimpien pensaiden esittelyssä esim. puutarhaliikkeissä tai netissäkään ei koskaan kerrota ko. kasvin juuristosta juuri sitä, miten laajat ne on…
Yksi onnistunut yhdistelmä omasta mielestäni on tää, Diabolon runkoversio ja keijunkukkien kukinnot.
Kuvakulma ei paras eikä myöskään auringonvalon suunta, ilta-aurinko kun paistaa kuvanottajan suunnasta ja tätä katsoo tuolta pihalta tänne päin , on näkymä kaunis
Täähän on tietysti pakko kertoo
tuo diabolon kuva oli päivällä tietsikan ruudulla kun olin sen just kerenny tänne siirtää, yks tuttava piipahti hakemassa lehtiä ja katto kuvaa miun olan yli ja tuumas Nekö on mustaviinimarjat jo kypsiä ?
Minä että Häh?? ,No kato vaikka ja osotti diabolon vieressä olevaa pensasta. Suurennettiin sitt kuvaa ja tarkistettiin asia ja todeksi huomattiin. Että silleen, kuka kiinnittää huomion mihinkin, vaikkapa epäoleelliseen asiaan kun on heisiangervosta kysymys.
Minullakin tuo diabolo tumma versio …aika kova kasvamaan ja joutuu leikkaamaan joka kesä ettei tuu pitkä ja hontelo malliltaan, kivan erivärinen ja hippusen tummaa on pihan toisessa laidassa kun on musta rudolffi siellä. Lisää tummaa tarvittaisi keskelle mut ei verivaahteraa.
Purppuraheisiangervo.
Coloradonheisiangervo raja-aidanteena.
Helppo aidanne.