Heliotrooppi, Heliotropium arborescens

Sain tänään osan kesäkukista isompiin ruukkuihin. Heliotroopit olen latvonut kerran. Koristetupakat taustemmalla.

Kylläpä ovat jo isoja! Minulla taimet ovat vielä aivan piiperöisiä. Toivottavasti ne alkavat kirimään kasvuaan. Kiitos vaan kuvista niin saan hieman mallia,millaisia pitää tuleman. Ovat minulle vasta ensimmäiset heliotroopin taimet.

Heliotroopit tänään.

No onhan rehevän näköiset, vau!

Kurpitsa, onko heliotrooppisi siemenestä  kasvatettuja ?
Torilta löysin ja kuulin samalla, että taimesta voisi kasvattaa, vaikeaa kuulema. Onko kukaan kokeillut ?

Siemenestä olen kasvattanut, ovat helppoja mutta vaativat pitkän taimikasvatuksen. En ole pistokaslisäystä yrittänyt. Muutaman taimen sain tuulessa tosi surkeaksi:(

Koska laitoit siemenet ? Ja oliko viileä taimetuspaikka ja kuinka viileä.

Jos uskaltaisin kuitenkin ensi keväänä yrittää uudelleen, kasviin ihastuin todella paljon viime kesänä.

Tammikuussa kylvin, huoneenlämmössä iti Aluksi oli lämpimässä kukkavalon alla, myöhemmin viileässä (13-18) vintissä loisteputkien alla.

Eli viileä ja valoisa kasvatus. Sitä ei ole tarjolla, joten ostanen jatkossakin, aina kun löydän.
Kiitos Kurpitsa vastauksista.

No onpas komia taimi! Minä kasvatin siemenistä noita muutama vuosi sitten, ja olen sitten yhtä saanut talvetettua monta vuotta. Vaan kovin se kasvaa hennonlaista toistaiseksi… kuten aina keväisin. Leikkaan sitä siten vähän ja kyllä se siitä komistuu mutta aina se tekee iham mutkalla olevat rötälevarret. Ihana tuoksu kumminkin!

Millaisessa valossa olette heliotrooppia ulkona pitäneet. Jostain mielestäni luin, että viihtyy varjoisammassa ja tilasin sitten sitä nimenomaan sen takia. Kasvikortistossa kuitenkin on, että on auringon kasvi.

Aina ollut miulla vain aamuaurinko penkissä. Lehdet kuivuu tosi helposti jos pääsee kuivahtamaan auringossa.

Oman kokemuksen mukaan kans puolivarjo on paras. Auringossa tosiaan kuivettuu ja näivettyy helposti.

Kiitos Kurpitsa ja Tagetes. Hyvä juttu. Tällä viikolla pitäisi sitten saapua.

On muuten erittäin kylmänarka kasvi.

Muutaman yön olleet kasvattamani taimet ulkona. Kastelin oikein kunnolla, annoin vaaleanpunaista lannoitevettä ja saaneet reilusti aurinkoakin ja ihan silmissä pulskistuvat. Yllättävän mukavia kasvatettavia siemenestä. Jäävätköhän ne pelakuiden jalkoihin jos laitan samaan ulkoruukkuun vai laitanko erikseen?

Eikö kukaan ole napsinut kuvia kukkivasta kasvistaan kesällä? Olisi hauskaa nähdä.

Huonosti löysin kuvia vaikka sitä on pakko kasvattaa joka vuosi. Ehdoton suosikki.

Alimmassa jo yli kukkinut.

Ihana tuossa ryhmässä! Millainen tuoksu heliotroopissa on? Olisi kiva moinen terassin lähettyvillä perhoskasvina, mutta jos tuoksu on terävä niin pitää harkita.

Tuoksu on makea, hajuvesimäinen, tuntuu parhaiten illalla. Parhaimmillaan puolivarjoisassa kasvupaikassa, aurinkoisessa kuivuu helposti.

Perhoskasvina se on hyvä.