Eikö kukkaan ihan oikeesti ossaa vastata että onko valkonen helmililja yhtä kestävä ku sininen kaverinsa? Pittää vissiin ihan itte testata että miten son…
Mulla on ollut ja on vieläkin, kestää kyllä, mutta on kooltaan hennompi.
Kiitos vihetpeukalolle kommentista! On muuten tuossa purkissaki paljon pienempi ku viereisessä purkissa oleva sininen, että helposti uskon tuon että on hennompi.
Juuri lunttasin, kirja kertoo valkoisen olevan hieman arempi!
Tänään lähti pääsiäisen ajan ruukuissa olleet helmililjat syreenien alle uuteen multaan, toivottavasti ilahduttavat ensi keväänä siellä!
Helmililjat jatkavat sinistä kautta, kun scillat ovat jo kuihtuneet.
Helmililjoissa on 10-15 cm:n pituiset lehdet jo toista kertaa syksyllä. Loppukeväällä kyllä kukkivat ihan normaalisti, sitten kesän aikana lehdet kuihtuivat ja syksymmällä alkoivat kasvattaa uusia lehtiä. Mistähän tämä syksykasvu johtuu? Kaikissa tietolähteissä kerrotaan vain lehtien kuihtumisesta ja uudelleen keväällä heräämisestä. Onko muilla ollut samaa ilmiötä?
Kyllä minulla helmililjat kasvattavat uudet lehdet syksyllä ja kukkivat keväällä nätisti.
Parvekkeelle unohtuneessa helmililjapurkissa on sentin mittaisia vihreitä piikkejä! Mitäs nyt tehdään? Peittelenkö lumella ja toivon parasta vai otanko sisään ja koitan saada kukkimaan?
Helmikuulle pitäisin ulkona parvekkeella lumessa, eihän nyt ole hirmupakkasia luvassa. Voihan ne kukkia nytkin, jos sisälle tuot. Viimevuotinen, liian aikainen kukituskokeiluni ei onnistunut, varovaisella kannalla siksi olen. Muistaakseni 2-3 kk pitäisi juurtuneena olla kukkiakseen??? - tästä on muistavampien hyvä jatkaa ohjetta …
Kiitos valtsu!
Ostin tämän purkin viime keväänä kukkivana ja samassa purkissa ovat edelleen. Taidan laittaa sen huomenna parvekkeen varjoiseen nurkkaan ja pitellä lumella. Lunta ainakin riittää…
Eka helmililja alottelee
Kösses, mimmonen kamera siulla on, kun noin terävän kuvan olet napannut?!
Jos löytyi krookuksia, narsisseja ja tulppaaneja, niin ei helmililjoistakaan varsinaisesti pulaa ole…
Hevoskastanjan ympärillä…
…ja leikkimökin nurkalla.
No helmililjaa sulla todella tuntuu riittävän Mutta sehän on aivan ihana, katoaa kukittuaan ja luovuttaa paikkansa jollekin muulle, joten täydellinen kasvi
Miksei mun peukut taaskaan näy? Näyttää kyllä lisäävän mun peukkuni, mutta kun katson seuraavan kerran, ei mun nimeäni näykään peukuttajissa.
Jo vain onkin muutama helmililja! Leviääkö ne noin ihan itse, vaikka varmaan on muutama sipuli tullut maahan laitettuakin?
Minun helmililjat oli uponneet tosi syvään, kun kaivelin vanhaa penkkiäni. Ei se kai ole ihmekään että niitä häviää aina, eihän ne nyt varmaan mahottomia jaksa kasvaa pinnalle kurkotellakseen.
Helmilijat ovat kauniita ja helppoja. Reunassa on perhosorvokkia.