Helmililja, Muscari

Helppous varmaan vähän riippuu paikasta. Siirsin omani pois liian kuivasta räystäänaluspaikasta, enkä ole niitä vielä löytänyt, voi olla että jotain heiniä tuolla olisi sen näköisiä. Varmaan pitäisi laittaa aurinkoisempaan paikkaan. Taidan taas olla hätäinen, mulla on kaikki hitaampaa kuin muualla: scillat vasta kukkivat ja pari tulppaania on juuri auennut, narsisseissa on nuput. Ne helmililjat ovat taitaneet juuri ja juuri ehtiä kukkia ennen kuin kuunliljat ne peittävät, ja niistä taas ei vielä näy kuin piipat.

Helmililjat lisääntyy, joten täytyy jaella välillä. Ovat ihan tiiviinä tuppona. … alennusmyyntiostoja kyllä suurin osa.

Teksti jäi pois. Piti sanomani, että helmililja komppaa hyvin tuon viiruhelven kanssa (ainakin minun silmääni;)

Helmililjat on ihan lemppareitani sipulikukista. Moneen vuoteen en ole niitä enää syksyllä maahan kaivanut, vaan ainoastaan yhden ruukullisen verran olen istuttanut ja vienyt kellariin talvehtimaan. Ne ovat sitten portaan pielessä tai parvekkeella keväällä kukkineet ja siitä olen ne siirtänyt kukkapenkkiin sopivaan aukkopaikkaan. Näkee paljon paremmin, mihin niitä haluaa kuin syksyllä. Ne myös lisääntyvät penkeissä kovasti. Mulla on niitä joka puolella, melkein kaikissa penkeissä. Ovat monessa kohdin vallanneet niitä paikkoja, jossa aiemmin oli lemmikkejä.Ajattelin, että ei ehkä pitäisi enää syksyisin ostaa ainuttakaan vaan jakaa ja laittaa samalla vähän ruukkuun kevääksikin. Ja samalla raivata vähän lemmikeillekin taas tilaa. Nekin kun ovat niin ihania. Ja nättejä just vierekkäinkin: tummaa ja vaaleeta sinistä.

Valkoinen saisi lisääntyä vähän reippaammin.

Minä luulin jo ettei pari vuotta sitten laittamani helmililjat aijo enää yhden kevään kukinnan jälkeen näyttäytyä tänä vuonna. Kasvattivat lehdet, mutta kukkia ei ole n’kynyt. Mutta kun tutkiskeli kasvustoa lähempää, niin huomasin, että kukkanuput on sielä ihan lehtien tyvessä. Toivottavasti kasvavat vähän, ettei ala kukkimaan siellä syvyyksissä ja näkymättömissä. Onko liian kylmä kun eivät kasva pituutta tuon enempää?

Löytyihän ne mun kadonneet viimein. Olivat vaan esittävinään juolavehniä, mutta onneksi en ollut pitänyt kiirettä perkaamisen kanssa.

Tämä valkoinen ryhmä on osannut reippaasti lisääntyä, hieman jää muiden isompien katveeseen ja saa muuttaa kukinnan jälkeen. Itseasiassa muuallakin kasvavat valkoiset muuttakoot seuraksi.

Ihania nuo valkoiset ! Mulla näkyi vaan kolme nuppuista viime viikonloppuna:(!

Tässä tälläinen erilainen ehdotus helmililjojen sijoitukseen pääsiäisen alla, ei aina tarvitse olla siinä rumassa ruukussa 

Äiti osti helmililjoja, ja minä sitten mietin miten nuo saisi nätisti esille. Sitten tutkailin kaappeja, jolloin löysin muutaman mukavan ehdotuksen minne niitä voisi laittaa.

Nyt kaikki ostamaan pääsiäiseksi helmiljoja, tulppaaneja jne. ja tuunaamaan niitä kauniiksi! Kehtaa sitten naapureitakin kutsua kaffelle, kun kahvipöytää koristaa tälläinen ihanuus. (Tälle ei kuitenkaan sitä kaffetta kannata kaataa )

Materiaaleina vanha kahvikuppi, pentikistä joskus kauan sitten ostettu härpäke ja valkaistua sisalkuitua

Toisessa on laitettu vanha aalto-tuikkukuppi kiertoon, vähän yksinkertaisempi versio

No mitenkäs sitten kun ulos ruukkuun laitetut helmilijat paleltuivat pahasti muutama yö sitten. Onko sipulit nyt roskiskamaa vai voiko ne vielä istuttaa maahan kunhan se sulaa?

Toivoa on aina, elleivät sipulit ole ihan lätköinä, vaikka versot kurjilta näyttäisivätkin. Pikkusipulit ovat kulmänkestäviä. Älä töki niitä, istuta ulos kun takatalvi joskus loppuu…

Sipulit ovat ainakin vielä napakan tuntuisia…eli tökin jo :)) Ne ovat kyllä edelleen siellä pihalla! Säästelen niitä nyt ja kokeilen tosiaan sitten kun tuo talven ryökäle antaa periksi! Etelä-Savossa paiskoo tällä hetkellä rakeita ja paistaa aurinko…

Kiitos valtsu vastauksesta!

Löysin siirtikseltä helmihyasintti/liljaa muistuttavan kasvin – ja vain tämän yhden! 

Luulin ensin joksikin mutantiksi, mutta aikana googleteltuani arvelen kyseessä olevan Muscari latifoliumin. Ja sitten löysin jonkun asianharrastajan sivut, jonka mukaan ko. lajia voi lisätä vain siemenistä. Tuottaa sivusipuleita vain hyvin harvakseltaan, jos ollenkaan. Siemenkasvatetusta kukintaa voi odotella kolmen vuoden päästä. Mun kärsivällisyydellä ja muistilla varustettu ihminen  voi vain epäonnistua, mut kokeiltavahan tämän  siemenlisäystä on.

Ja ps: voiko helmikset vajota niin alas, että lakkaavat kukkimasta? Mietin vaan, kannattaisiko tuosta ympäristöstä kaivella toiveikkaana, josko löytyisi lisää sipuleita…

Tuota minäkin mietin, että pitäisikö noita kaivella ylös tai tehdä jotan, kun ainakaan viime keväänä ei montaa kukkaa näkynyt, eikä nytkään näy vielä nuppuja, mutta jostain syystä lehtiä on kymmen kertaisella alueella.

Kreeta-Eulaalia, helmililjojen nuput saattaa olla vaikea huomata ihan alullansa, ne on siellä ikään kuin tosi syvällä. Jospa sulla kuitenkin ois niissä nuppuja, toivotaan. Mä kun olen luullut, että helmililja on kaikkein helpoin sipulikukka.

Mulla on paljon helmililjoja kaikissa istutuksissa, kun olen tähän mennessä ostanut joka syksy vielä lisää, vaikka ne lisääntyvät itsekin paljon. Aina kukkivat uskollisesti tosi tiheistäkin mättäistä. Tosin jakamalla saa lisättyä nopeesti. Pienet jaetut tupot ovat kohta taas jo isoja tuppoja. Vuosi sitten keväällä päätin, että en enää osta lisää ja nostin pihalta ruukkuun kevättä varten, kun rukkuistutusta (isoa) varten olin aina vähintään hankkinut syksyisin sipuleita ja sitten kukkimisen jälkeen istuttanut maahan. Ja nyt sitten vaan jakelen vanhoista penkeistä uusiin.

Meil talon seinustalla kasvaa sitä perinteistä helmililjaa, sekin sellaista runsaslehtistä ja vähäkukkaista sorttia. Olen osan aina siirrellyt muualle pihaan, toiveissa saada näkyvämmille paikoille tuota kasvia. Mistään muualta niitä ei nouse kuin sieltä seinän vierestä. Mulla on helmililjankasvatuspeukalo keskellä kämmentä.

Kaipa siitä tavallisesta helmililjastakin on sitten erilaisia kantoja tai jotain. Kaikki, mitä mulla on, on ihan tavallisista puutarhakaupoista peräisin ja ostettu viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, että ei mitään sen perinteisempiä eikä vanhempia.