mimimitämitä, mistä olette löytänyt Muscari latifolian sipuloita tai siemeniä? Haussa on.
On kai niitä erilaisia, kun on paljon eri lajejakin, ainakin Wikipedian mukaan. Itse olen kasvatellut ihanaista vanhaa keskisinistä ja jakanut tuppaita harvakseltaan. Sopivat niin nätisti pikkunarsissien kanssa samaan penkkiin.
Perinteisellä tarkoitin tummahelmililjaa (tosin en erota sitä hentohelmililjasta), jota yleisimmin näkee ihmisten pihoilla. Onhan noista näemmä vaikka mitä lajeja kun just tänään googlailin ja törmäsin muscarientusiastiin. Näihinkin voi näemmä hurahtaa. '
http://home.tiscali.nl/hennessy/firstpage.htm
MUOKS. Annawille, mä vaan satuin siirtikseltä löytämään tuollaisen helmililjan, jonka lajia olen selvitellyt. Ja tuon muscari-intoilevan nettisivulla vain puhuttiin eri muscarien lisäämisestä, ja tästä oli, että käytännössä vain siemenistä onnistuu. Mut et tekeekö tuo sit hedelmällisiä siemeniä, kun on ainokainen siinä mun pihalla? Tarviiko tuo ristipölytystä?
MUOKS2. Eurobulbilla näyttää olevan myynnissäkin. Syksyllä sitä varmaankin taas saa.
Tuomipihlaja, mulla on sellainen piha, että täällä ei mikä tahansa tykkää olla, ja jos tykkääkin, niin sen sopivan paikan etsiminen on vähän haasteellista. Helmililjoja olen yrittänyt jo aika monessa paikassa, mutta suurin osa on täysin kadonnut, kuten moni muukin sipuli. Nyt eivät siis ole kadoneet, olisiko maa viimein tässä kymmenne vuoden aikana tuossa kohdassa parantunut niille kelpaavaksi
Helmililja näyttää tykkäävän (kuten muutkin sipulikasvit) kosteasta keväästä ja kuivasta kesästä. Ehkä toi seinänvierus on sit keväisin tarpeeksi kostea kun siihen sulaa lumivesiä ja kesällä räystäs pitää ison osan vesistä pois seinän juurelta. Toisaalta tuossa kadun toisella puolen sama (tumma)helmililja kukoistaa runsaskukkaisena suoraan taivaan alla. Samaa savijankkia tällä seudulla kaikkien pihat on, mut mulla ei vaan tuo helmililja suostu viihtymään muualla kuin tuossa yhdessä kohdassa. Tänä syksynä taidan ostaa kaupasta sipuleita ja kokeilen ihan uusilla enkä yritä siirrellä tuota seinänvieruskasvustoa jakamalla.
Mä tulin vähän perusteellisesti lukeneeksi helmiljan lisäämisestä eilen. Se hollantilainen muscarityyppi tekee tän homman työläimmän kautta. Ensin syksyllä nostetaan sipuli kahdeksi viikoksi kuivumaan (kuulemma sukkikset on tähän tarkoitukseen parhaat, heh niksipirkkaa hollantilaisittain), sitten vauvasipulit irroitetaan emosta. Emo ei tästä kärsi ja se voidaan viedä nyt takaisin maahan. Vauvasipulit jätetään vielä kahdeksi viikoksi ilmavasti kuivumaan niihin sukkiksiin, jotta irroituksessa syntyneet haavapinnat kuivuu eikä taudit pääse pikkusipuleihin iskemään. Ja sitten pikkusipulitkin ovat valmiita maahan laitettavaksi. Ja ei kun kukintaa odottelemaan.
Muscari latifolium. Villiniityltäkin sai viiime syksynä sipuleita.
Löysin tuolle suomalaisen nimenkin ‘isohelmililja’.
Meidän helmililja tekee nykyään aivan mahdottoman epäsiististi repsottavat, rinnettä alas roikkuvat lehdet. Yksikään ei sojota ylöspäin kuten pitäisi, ja roikkuvat, maata myöten valuvat lehdet muodostavat valtavan ruman mättään. Kukkanuppuja on siellä seassa kuitenkin paljon ja kohta ne varmaan jo tummuvat kauniin sinisiksi, mutta lehdistö on niin ruma että tekisi mieli kaivaa koko kasvi ylös! Onko tämä normaalia?? Vai vanhenevatko helmililjat samoin kuin tulppaanit muutamassa vuodessa? Näillä menossa kolmas kesä.
Mun helmililjat ovat kaikki siis tavallista tummahelmililjaa ja tykkään kovasti, siks kun on nätin sininen ja niin uskollinen kukkija. En ole edes osannut kaivata muita helmililjoja, mutta tosi nätti oli tuo hentohelmililjan kuva.
Kyllähän se helmililja muhevan maan varmaan tarttee, ei se nurmikolle leviä niin kuin scillat. Mutta jotenkin kumminkin helppo sipulikukka. Ehkä siksikin, että niitä pieniä sipuleita on helppo ujuttaa pieniinkin väleihin, narsisseja on vaikeampi mahduttaa. Eikä tarvitse kovin syvään sipuleja pistää. Lehdet kuolee niin paljon nopeammin kuin narskuilta, niin ei juuri rumista paikkoja. Ja lisääntyy itsekseen ja kukkii vaikka mätäs olisi tosi tiheäkin, että ei tarvitse jakaa. Narsissit äkkiämmin kyllästyy kukkimaan jakamatta.
Se on totta, että lehdet ovat kyllä vähän sellaisia repsottavia usein. Ehkä se siitä johtuu, kun ne kasvavat jo syksyllä ja repsaantuvat sitten talven aikana. Mua sekään ei ole haitannut, koska mun helmililjat ovat kaiken muun seassa eivät yhtenäisenä alueena.
eikös tämäkin ole helmililja, lahjaksi saatu, nimi ei tullut mukana.
Nimistä viis , upean muhkea helmililja sieltä puhkeaa !
Tässä tavallinen helmililja. Sihon helmet ovat upeita.
Tuo ihana atsurinsininen vaalea hempeys on atsurinhelmililja.
Kiitos nimestä Valtsu!
Helmililjat kukkivat paraikaa
Valkoinen.
Kerrottu
Hih, ei saisi nauraa, mutta onpahan jöötin tehnyt.
Miikos, sinulla niin kauniisti rivissä nuo valkoiset. Mutta mitä ihmettä tuolle siniselle on käynyt, minkälainen sen pitäisi oikeasti olla (vai onko tuo oikeasti)?
Tuo kerrottu on vuodesta toiseen yhtä "hauskan" näköinen Kaunis se ei ole
Miikos eikö sulla kerrottu aukaise kukkiaan
Tässä osittain auki
Tässä tavallinen ja kerrattu rinnakkain kerrattu on vielä täysin kiinni
Mulla on lisääntyneet niin paljon että kun kukinta lakkaa kaivan ylös ja harvennan on niin taaja että osa nupuista jää lehtien alle
Mullekkin se on vähän pettymys
Ei se oo tainnut koskaan kunnolla nuppujaan aukoa. Pitää vaihtaa paikka