Helminukkajäkkärä, Anaphlis margaritacea

Mukava  jatkokertomus, kuvat kertoo kasvutarinaa :slight_smile:

Jep. Tosiaan toissa kesänä oli yksi kukkavarsi, eli se yksi ainokainen taimi, ja viime kesänä tuo mitä näkyi kuvassa, ja nyt tuo puska. Eli aika hyvän kuvan saa kyseisen kasvin elinvoimaisuudesta ja leviämiskyvystä!

Nyt kukat ovat avautuneet kunnolla.

Jännä juttu, täällä kuvissa helminukkajäkkärät näyttävät pääväriltään valkoisilta. Minulla keltainen on se hallitseva väri (kts. kuva). Vaikka kasvukausi vielä jatkuukin, ei minun jäkkäröihin tule nuin paljon valkoisia terälehtiä. Saattaa johtua huonosta/kuivasta maaperästä, ettei jaksa aukaista. Lehtien väri on minulla ollut se ratkaiseva valintakriteeri,joten
keltaisilla kukilla mennään.

Aika jännä. Minullakin kasvaa tosi kuivassa paikassa tämä mun jäkkärä. Ja kyllä ne kukat avautumattomanakin näyttävät ihan hopeisilta.
Onkohan tuo sinun jotain eri lajiketta?

Nyt Juurikki täällä tosiaankin sekoilee. Kaivoin puutarhapäiväkirjani esiin ja sieltä selvisi että tämähän on Villanukkajäkkärä ( Siberische edelweiss/Perikorpchen lukee ltuotelapussa)

No sehän selittää. Tuollaisesta en ole kuullutkaan ikinä.

3-4 v sitten hankin sen Hankkija-liikkeestä. Sehän on nykyään osa tanskalaista puutarhaliike-konsernia.

Tuokin taitaa olla villanukkajäkkärä?

Passaa tälle metsänpohja kasvualustaksi ei ole paranneltu mitenkään.  Korkeimmat varret ikinä sateiden ansiosta.

Helminukkajäkkärä on hyvä kuivakukka.

Tässä ihan noin muuten vaan taksonomiasivulta jäkkäräkuvia