(perennat)
Helminukkajäkkärä kasvun alussa.
(perennat)
Helminukkajäkkärä kasvun alussa.
Minullakin helminukkajäkkärät alkavat kukkimaan. Ja yhä edelleen lähtee kiitollisia ajatuksia Raidin suuntaan. Sieltä ne tulivat viime kesänä. Hellyydellä vaalin tuota hauskan näköistä kukkaa ja mielelläni esittelen sitä ystävilleni.
Tässä sitten kukka :-) Kiva kasvi kieltämättä ja viime syksynä saadusta olen jo kahteen eri paikkaan laittanut ja kohtuullisen isot puskat jo olemassa.
voisko joku kertoa minulle mistä erottaa helminukkajäkkärän ja villanukkajäkkärän???
Miulla on tosi huono kuva villanukkajäkkärästä.
Tuon perusteella sanoisin, että se näkyvin ero lienee kukinnossa, villanukkajäkkärällä on “villaisempi” ja helmi-sellaisella enemmän mykeröön vivahtava. Harmaalehtisiä kummatkin.
Yritän etsiskellä kuvan siitä helminukkajäkkärästäkin tänne.
Tässä helminukkajäkkärää ulkona penkissä ei vielä ihan kukat auki...
...ja tässä oltuaan muutaman viikon maljakossa kukat auenneina - on muuten tosi hyvä ja kestävä leikkokukkanakin!
Nyt kun katsoo näitä vierekkäin myös lehdissä on eroa, helminukkajäkkärän lehdet ovat kapeammat.
eli noista kuvista päätellen helminukkajäkkärällä on kapeammat lehdet.no toivottavasti saan kameran takaisin,niin voin ottaa kuvan omastani ja sitten saisin varmuuden.kiitti tiedoista!
Helminukkajäkkärä on vähän aliarvostettu kasvi minusta. Kalliolla pikku kolossa ei moni näin menesty! Sammaleen pintaan hieroin siemenet muutamia vuosia sitten…
Helminukkajäkkärä on vaatimaton kasvupaikan suhteen… ja selviää jopa auringossa…!
Kaunis on, mutta leviää ihan hirveesti, jos antaa siementää ja on hyvä multa.
Sille kun löytää oikeanlaisen paikan niin toimii. Minun kalliolla ei oikein mikään menesty noin hyvin ja leviämäänkään ei pääse kieä pitkin…
Vaatimattomampaa jäkkärän kukintaa,kasvupaikakseen sileällä kalliolla on saanut kaadetun männyn juurien muodostaman poteron. Taustan varvikot ovat metrin alempana.
Tää on kyllä niin hassunhauska nappulakukka. Tykkään vaikka rötköttää ja on mahottomasti levinny yhdessä kesässä. Pitää isolla lapiolla kurittaa. Ja varmaan leikata noi kukinnot kohtapuoleen pois ettei siemennä..
Vastustamaton.
Tämä helminukkajäkkärä oli minulle ihan uusi tuttavuus. Sain kaupan päälle eräältä rouvalta yhden taimen. Nyt tästä on tullut jo hieno pikkupuska. Toivon, että leviää edelleen.
Hyvin on levinnyt vuodessa. Tämä on leikkona kimpuissa aivan ihana. Kukkii pitkään ja pysyy hyvin pystyssä, ei retkota.